Test: Big Bikes 2004
Rij-indruk XJR1300
Halfzware Jakobs
Bij de eerste kennismaking met de XJR1300 zeg je niet gelijk "Wat is ie groot!" De tank heeft dermate bescheiden afmetingen dat je knieën niet naar buiten worden gedrukt. Het totaalbeeld is niet zo fors als van de CB1300 of de GSX1400, maar met de ronde koplamp, een conventionele klokkenpartij en een dikke retrolook is er toch degelijk sprake van een onvervalste big bike, een motor voor mannen in een leren jas met halfzware Jakobs in de zak.
Kloppend hart
Bij een retrolook verwacht je ook "ouderwetse" zaken te zien. Bij de XJR1300 komt dit ondermeer tot uiting in de chokehandle. Als het 1251 cc metende hart tot leven wordt gewekt, dan loopt ze direct als een zonnetje. Het luchtgekoelde blok loopt soepel, en smeuïg en houdt het hoofd koel met behulp van koelribben. Na een rit blijft het lichaam van de XJR nog enige tijd leven. Minutenlang is aan het tikken van de verchroomde aders te horen dat ze nodige verhitte uitlaatgassen hebben afgevoerd.
Bottom power
Bij gespierde mannen en vrouwen verwachten we power. Niet alleen bovenin, maar over de gehele breedte. In het middengebied en bovenin heeft de XJR1300 power genoeg maar onderin ontbreekt het, zeker in vergelijking met de andere motoren in deze test. Vanuit stilstand in de hoogste versnelling wegrijden gaat bijna niet en als het wel lukt, dan gaat het niet van harte. Om de power aan te spreken heeft de XJR1300 domweg meer toeren nodig, maar als de spieren op de juiste manier worden aangesproken, dan is de beer los. Regelmatig een tandje terugschakelen is bij deze XJR het devies.
Dat het bij dit soort motoren niet om topsnelheid gaat, blijkt bij de XJR1300 wel uit feit dat in de vierde en vijfde versnelling het rode gebied van de toerenteller niet meer wordt gehaald, maar wie maalt daarom als je in zijn drie bij 160 km per uur pas in de buurt komt van het rode gebied? Als je je bij deze snelheden lekker voelt, dan moet je overwegen om het lBrandstof verbruik Yamaha XJR1300
Hoogst gemeten: 1:8,5
Laagst gemeten: 1:18,7
Gemiddeld: 1:15,5idmaatschap van de sportschool op te zeggen. Met het ontbreken van enige rijwindbescherming in welke vorm dan ook, voel je je armen langer worden en worden je nekspieren behoorlijk getraind.
Verbruik
Dat de XJR1300 nog met carburateurs is uitgerust is vooral merkbaar bij rustig rijden. Komen we niet boven de 100 km/u per uur, dan is een verbruik van 1:18,7 makkelijk haalbaar. Bij een constante snelheid van 120 km per uur blijven we steken op een verbruik van 1:15,5. Pas als het gas helemaal wordt opengedraaid en er met een snelheid van ongeveer 225 km per uur wordt gereden, dan wordt er nog maar 8,5 kilometer gehaald op één liter, maar we kennen niemand die dat wil... Op de XJR1300 is nog een benzinekraantje te vinden die na circa 15 liter te hebben verbruikt op reserve moet worden gezet. Wel is er dan volgens het boekje nog zes liter benzine over om een tankstation te vinden.
Twee maal licht
De ronde koplamp van de XJR1300 geeft behalve een retrolook ook een zee van licht. Met groot licht aan kan je bijna een zonnebril opzetten, zoveel licht geeft dat ding. Over licht gesproken: ondanks dat de XJR1300 met een drooggewicht van 224 kg niet onder de lichtgewichten valt, stuurt de fiets wel erg licht. Niet alleen op hoge snelheid, maar ook bij langzaam manoeuvreren, waarbij het brede stuur ook een handje helpt. Over de stuureigenschappen kunnen we dan ook kort zijn: goed. De conventionele 43 mm voorvork en de Öhlins achterschokdempers zorgen voor een goede stabiliteit en veel rijcomfort. Bij hard remmen duikt de XJR1300 overigens wel aardig diep in zijn voorvering.
Remmen
Nu we het toch over remmen hebben: op de XJR1300 vinden we de bekende blauwe remklauwen die vroeger op ondermeer de R1 en de Fazers werden gebruikt. Deze remmen waren een begrip in de motorwereld vanwege hun geweldige capaciteiten. Ook op de XJR1300 voldoen ze nog steeds uitstekend. Ze vertragen goed en zijn goed doseerbaar. Wel is de achterrem behoorlijk bijterig, waardoor bij stevig remmen het achterwiel snel blokkeert.
Megafoons
Ondanks dat de dubbele uitlaat aan weerszijde gemonteerd er uitzien als megafoons, komt er een beschaafd geluid uit. Niet alleen bij lage toeren, maar ook als er flink aan de gashandle wordt gedraaid. Het is een geluid dat je niet associeert met een stoere bike. Om duidelijk te maken dat men te maken heeft met een "echte" man op een big bike moet je het dus niet hebben van het uitlaatgeluid. De verchroomde uitlaten geven de XJR1300 wel een mooie retrolook en dat is ook bij de andere onderdelen zeer goed gelukt. Ondanks het gebruik van een digitale trip- en benzinemeter met klokje, komt het dashboardje nog steeds klassiek over dankzij de forse, van veel chroom voorziene en goed afleesbare analoge snelheidsmeter en toerenteller. Ook de spiegels zijn fraai verchroomd.
Zicht Zeker de spiegels verdienen nog een extra opmerking en wel in positieve zin. Het zicht naar achteren toe is verbazend goed, waardoor je goed op de hoogte blijft van wat er om je heen gebeurt. Dit gaat op voor elk denkbaar toerental: vibraties zijn afwezig, waardoor het beeld in de spiegels niet negatief wordt beÃnvloed. Als het beeld al wazig wordt, dat komt dat omdat je zelf met je hoofd in de volle rijwind zit. Deze eigenschap zouden we ook graag terugzien op motoren die specifiek voor hoge snelheden onworpen zijn!
Banden
Onze XJR1300 stond op Dunlop Sportmax 525 schoeisel. Bij droge weersomstandigheden geen klagen. Aangezien het in Nederland niet altijd droog is en we dus ook in natte omstandigheden hebben gereden, hebben we hier nog wel een opmerking over. Bij een nat of vochtig wegdek wil de achterband bij stevig uitacceleren of terugschakelen bij hogere toeren wel eens een stapje opzij doen. Niet iets waar je zorgen over moet maken, maar waar je wel op bedacht moet zijn. Ook in de bochten wilde de XJR1300 bij natte omstandigheden wat gaan glijden. Met het Nederlandse en Belgische klimaat in het achterhoofd zouden wij waarschijnlijk een andere bandenkeus maken.
Het relaas
Na 1500 km op de XJR1300 te hebben rondgereden wordt het tijd om de balans op te maken. Is het de big bike met muscles en retrojasje zoals de folder belooft? Ja en nee. Het is maar net voor welke insteek je kiest en wat je voorkeur is. Voor een echte muscle bike ontbreekt wat power onderin en moet er niets iets teveel geschakeld worden om het maximale uit het motorblok te halen. Dit wil niet zeggen dat de XJR1300 geen muscle bike is, maar dat je zelf wel iets meer moet doen om deze spieren aan te spreken. Hierdoor heeft de XJR1300 wel karakter. Het blok is conventioneel, luchtgekoeld, zonder technische hoogstandjes. Juist om die reden loopt het blok soepel en smeuïg, aangevuld met goede rij- en stuureigenschappen. De XJR blinkt nergens in uit, maar er is ook weinig of niets op aan te merken. Een no-nonsense bike die opvalt door niet op te vallen. Qua looks voldoet de XJR1300 aan alle verwachtingen: de retrolook is bijzonder goed geslaagd.
- retro-looks, grondspeling, vering/rijcomfort
- vermogen onderin, induiken voorvering bij remmen, onopvallend