Test: Big Bikes 2004
Honda CB1300
Vermogen te allen tijde
De 224 kilogram zware CB1300 is bovendien uitgerust met een 1284cc vier-cilinder die bij een toerental van zo'n 6000TPM al garant moet staan voor maar liefst 117 Newtonmeter koppel. Indrukwekkend. Minder indrukwekkend lijkt het door Honda opgegeven maximum vermogen van deze motor: 115,6 krukas-pk's en dat is een waarde die je tegenwoordig al terugvindt bij motoren met slechts de helft van de cilinderinhoud van deze CB1300. Bij dit soort zware jongens gaat het echter niet om topvermogen bij ultrahoge toerentallen. Nee, hier gaat het om bruikbaar vermogen en vooral bakken vol koppel over de gehele linie. Vermogen te allen tijden dus.
4-in 1 uitlaat
De krachtbron wordt gevoed door Honda's PGM-FI elektronische injectiesysteem en als het motorblok de brandstof heeft omgezet in energie verlaten de reststoffen via het uitlaatsysteem weer het motorblok. In tegenstelling tot zijn big bike soortgenoten van de concurrentie is deze Honda voorzien van een 4-in-1 uitlaatsysteem, waar bij de andere merken Big-bikes de uitlaatgassen via twee traditioneel vormgeven en verchroomde uitlaten (die ongetwijfeld garant moeten staan voor een traditioneel en retro-achtig uiterlijk) hun weg naar de buitenwereld vinden. Waarschijnlijk is dit een weloverwogen keuze van Honda om iedereen die er nog aan twijfelde, te laten weten dat ie hier met een serieuze Muscle-bike te maken heeft en niet met een naked die probeert voort te leven in de traditie van zijn voorgangers.
Tot stilstand
Deze zware jongen moet natuurlijk ook tot stilstand gebracht kunnen worden na een stevig partijtje stuurwerk en daarvoor vinden we aan de voorzijde van de motor twee 310 mm remschijven ieder voorzien van een vier-zuiger remtang. Voor wat de achterrem betreft moet de CB1300 het doen met een enkele 256 mm remschijf met een één-zuiger remtang.
Stalen frame
Het stalen frame van de CB1300 is volgens het traditionele dubbel-wieg concept gebouwd. De voorvering van de CB1300 wordt verzorgt door een 43 mm voorvork die helaas niet instelbaar is. Aan de achterzijde vinden we voor wat de vering betreft twee conventionele schokdempers die dan wel weer instelbaar zijn, zij het beperkt.
Lovende woorden
Lovende woorden zijn er zo op het eerste gezicht voor het klassiek vormgeven dasboardje van de CB1300. Klassiek, erg duidelijk en overzichtelijk. Zo hoort het. De analoge snelheidsmeter en toerenteller blinken uit in eenvoud en duidelijkheid. Verder zijn alle belangrijke zaken terug te vinden: de benodigde verklikkerlichtjes, alsmede een koelvloeistof temperatuurmeter, twee tripmeters en een digitale (hmmm...) brandstofmeter, die netjes aangeeft wanneer de reservevoorraad benzine wordt aangesproken.
Bagagemogelijkheden
Lovende woorden ook voor de bagagemogelijkheden op deze CB1300. De motor is rijkelijk voorzien van diverse haakjes en punten waaraan bagage vastgesnoerd kan worden. Bovendien vinden we onder het zadel een opbergruimte terug die zonder meer groot kan worden genoemd. Zaken zoals regenkleding en dergelijke kunnen daar gemakkelijk in worden opgeborgen.
Welk hokje?
CB1300, het lijkt een beetje moeilijk om hem te plaatsen, 'm in een hokje te duwen zoals we zo graag doen. Welk hokje zou dat dan moeten zijn? Naked? Muscle? Of is ie toch beter af in het Retrohokje? Een combinatie van verschillende hokjes, deze CB1300. Absoluut een vette naked bike met een indrukwekkend uiterlijk. Tevens een motor die graag wil laten zien hoe groot en sterk ie wel is. En o zo retro dankzij zaken als de dubbele schokdempers en de traditionele vormgeving.
In gedachten
Wij vinden "m in ieder geval mooi, deze Honda. In mijn gedachten vormt zich reeds een 'Muscle-bike special' op basis van de CB1300. Hoe zou deze motor er uit zien met een aluminium frame, een MotoGP-stijl achterbrug, een upside-down voorvork en een monoshock aan de achterzijde? Voorlopig moeten we het echter doen met een CB1300 zoals Honda hem in gedachten had en dat is misschien maar goed ook.
Honda CB1300
De Honda CB1300 wordt door Honda gepresteerd als een Muscle-Bike pur sang. Een motor voor rijders die willen profiteren van moderne techniek en de bijbehorende prestaties, maar die dat verpakt willen zien in een retrojasje. En net dat retrojasje lijkt het verschil te maken. Honda probeerde het al eerder met de X11, de naked uitvoering van de Blackbird. Dat model werd geen succes - de grandioze krachtbron van de X11 kon het karakterloze uiterlijk niet compenseren. Einde verhaal voor de X11. Voor de CB1300 claimt Honda superieure prestaties en prima stuurkwaliteiten. Gezien het uiterlijk heeft de fabrikant duidelijk met een knipoog teruggekeken naar de ooit zo succesvolle CB900 Bol D"or en de CBX1000 zescilinder.