WSBK 2006 - Assen: Wedstrijdverslag
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
WSBK 2006 - Assen: Wedstrijdverslag |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
"The Stalker" wint eerste race!
Chris Walker op weg naar zijn eerste winst in de SBK. |
Warm-up Superbikes
De verwachtte regen kwam op zondagmorgen rond de klok van 09:00 inderdaad uit de lucht. Het regende niet hard maar wel constant dus werd de warm-up op een natte baan gereden. Dat duurde echter niet lang want in de eerste ronde was het de machine van Steve Martin die een lang oliespoor neerlegde waardoor de warm-up werd afgebroken. De onderbreking duurde bijna anderhalf uur, pas nadat de baan met een speciale veegwagen was schoongemaakt en geïnspecteerd door Alex Barros, Troy Corser en Troy Bayliss werd de warm-up voortgezet. Troy Bayliss was de snelste op de natte baan gevolgd door Chris Walker en Ruben Xaus. Ook Sébastien Gimbert en Josh Brookes (Kawasaki-Bertocchi) waren voorin te vinden.
Superbikes Race I - Assen:
Bij de start van de eerste race regende het nog steeds en dus werd de race als "WET RACE" gestart. Het waren de beide Alstare-Corona Suzuki"s die goed weg waren direct gevolgd door Troy Bayliss op de Xerox Ducati. In de "Haarbocht" was het dringen geblazen en ging het mis voor o.a. Régis Laconi, Chris Walker en Craig Jones. Die laatste kon niet verder en dus zat de race er voor Jones al weer snel op. Chris Walker moest door de grindbak ploegen en begon als laatste aan zijn race en hoewel dit normaal gesproken uitzichloos zou zijn zou de uitslag anders uitwijzen.
Het begin van race I met Corser voor Haga en Bayliss. |
De baan was drijfnat en de rijders hadden de grootste moeite om hun PK-pakhuizen op de baan te houden. Bayliss, Kagayama, Corser en Haga leken er in eerste instantie allen in te slagen en zij vormden een kopgroep. Hierachter reden Alex Barros, James Toseland, Andrew Pitt en Ruben Xaus. Troy Corser leek zijn woorden van de persconferentie alsnog waar te gaan maken. Hij zat in het achterwiel van Bayliss en was aardig aan het pushen, o.a. in "de Bult". Ondanks het overvloedige water waren deze mannen écht aan het racen! In de vierde ronde wist Haga zich langs Kagayama te sturen bij het uitkomen van de "GT", nam Corser de leiding over van Bayliss en pakte direct zo"n 10 meter. Voor Alex Barros zat de race er toen al op, hij had de Klaffi Honda naar binnen gestuurd, en waren Frankie Chili en Marco Borciani gecrashed.
In de Strubben probeerde Bayliss zich buitenom langs Haga te sturen, dat lukte niet maar Haga pakte juist Corser bij het aanremmen van de "Ruskenhoek". In "Mandeveen" nam Bayliss direct de leiding weer over. Voor Régis Laconi en Kurtis Roberts was op dat moment ook hun race over. Troy Corser vond in "Ossebroeken" zijn Waterloo en vloog er in de zevende ronde hard af, deze race zou hij in ieder geval niet winnen. Haga en Bayliss trokken zich er niets van aan en zette hun gebakkelei voort. Twee ronden later gebeurde Kagayama hetzelfde als Corser in "Ossebroeken" toen Bayliss een uitstapje had in de "Haarbocht". Ook Toseland, die in duel was met Ruben Xaus, kwam buiten de baan maar kon net als Bayliss zijn race vervolgen. Xaus niet, ook hij kwam ten val op het natte Asser TT-circuit.
Troy Corser:
Wat een teleurstelling! Zéker nadat ik de snelste was in de Superpole, na een paar moeilijke dagen! Het enige goede nieuws is, is dat ik me niet geblesseerd heb bij de val. De start was oké ondanks dat de baan zeiknat en erg glad was. Ik had een paar ronden de leiding maar al snel ging mijn vizier beslaan en moest ik zijdelings kijken waar ik heen moest. Opeens zag ik dat ik niet op de racelijn zat en op een grote plas afging. Het volgende moment lag ik er af en was mijn race over.
Sébastien Gimbert, op dat moment op een zevende plaats liggend, was de volgende in de rij van crashers. Michel Fabrizio daarentegen was inmiddels opgeklommen naar een derde plaats! Hij had Andrew Pitt in zÃjn achterwiel en samen reden ze richting Bayliss die in de elfde ronde weer zijn rempunt mist en door het grind van de "Haarbocht" moest ploeteren. Toen hij een ronde later "Stekkenwal" uitkwam was het ook voor hem einde wedstrijd. De Xerox Ducati kreeg te maken met aquaplanning en met een flinke highsider belandde Bayliss naast zijn machine, mens en machine gleden nog een heel eind door het natte gras want volgens de telemetrie gebeurde dit met een snelheid van 210 km/u! Gelukkig hield Troy Bayliss er buiten een deuk in zijn ego niets aan over.
Troy Bayliss was één van de vele crashers in race I. |
In de twaalfde ronde knalden zowel Pitt als Walker langs Fabrizio en het was duidelijk dat Fabrizio het tempo wat hij reed niet vast kon houden. Het hield niet op want vervolgens was het de beurt aan Haga, die riant aan de leiding ging en op een overwinning afstevende, om er hard af te stappen, ook in de "Stekkenwal". De volgorde was toen Pitt, Fabrizio (die toch weer wist aan te haken), Walker en... Brookes! De jonge Australiër op de Bertocchi Kawasaki reed de race van zijn leven en zag een podium binnen bereik. Helaas kwam daar twee ronden later een einde aan doordat Brookes zoals hij zelf zei "nog teveel aan het racen was in plaats van uitrijden". Ook Karl Muggeridge ging onderuit bij het aanremmen voor de "Stekkenwal" in de twaalfde ronde, maar hij wist op te krabbelen en te finishen als negende. Noriyuki Haga:
Na de crash in de warm-up moest ik mijn 2de machine gebruiken voor de eerste race. Ik had een goed gevoel over de machine maar verloor ineens de voorkant zonder waarschuwing.
Walker, Pitt en Fabrizio in de GT-regendans. |
Toen in de vijftiende ronde Walker zijn PSG-1 Kawasaki ZX-10R in de "GT" langs de Santander-Yamaha van Pitt stuurde gingen de Kawasaki (en "the Stalker") fans uit hun dak. De resterende zes ronden was geen van de rijders in staat Chris Walker te achterhalen (uitrijden was belangrijker!) en scoorde hij zijn eerste overwinning bij de Superbikes. Na 131 pogingen wist de Brit, geboren in Nottingham, dan dus eindelijk te winnen. Het was voor het laatst op 30 april 2000, toen Hitoyasu Izutsu beide races won in Sugo, dat Kawasaki een race in de Superbikes won. Andrew Pitt pakte netjes de tweede plaats, Michel Fabrizio de derde. De vierde plaats was verrassend voor de sterk rijdende Fonsi Nieto op de PSG-1 Kawasaki, de vijfde voor Norrick Abe. Ook Max Neukirchner, op de derde Alstare-Corona Suzuki, presteerde(misschien) boven verwachting, een zesde plek. Harry van Beek (Motoport Den Bosch Suzuki) reed heel slim, bleef er op zitten, werd veertiende en pakte zodoende 2 punten!
Andrew Pitt:
Toen Chris (Walker) me passeerde probeerde ik bij te blijven maar schijnbaar moest ik 2de worden. Gelukkig is de grip hier in de regen vrij goed, maar er waren een paar plekken die ongelooflijk glad waren, waarschijnlijk door de olie die er tijdens de warm-up verloren was. Je moest gewoon uitzoeken waar je kon pushen en waar niet en gelukkig was ik in staat te finishen.
Harry van Beek reed een nette race. |
Uitslag Superbikes race I - Assen:
1 | 9 | Chris Walker | Kawasaki ZX10R | |
2 | 88 | Andrew Pitt | Yamaha YZF R1 | 4,965 |
3 | 84 | Michel Fabrizio | Honda CBR1000RR | 24,130 |
4 | 10 | Fonsi Nieto | Kawasaki ZX10R | 36,968 |
5 | 3 | Norick Abe | Yamaha YZF R1 | 37,178 |
6 | 76 | Max Neukirchner | Suzuki GSXR1000 K6 | 37,324 |
7 | 57 | Lorenzo Lanzi | Ducati 999 F06 | 40,930 |
8 | 44 | Roberto Rolfo | Ducati 999 F05 | 41,857 |
9 | 31 | Karl Muggeridge | Honda CBR1000RR | 53,382 |
10 | 52 | James Toseland | Honda CBR1000RR | 55,869 |
11 | 8 | Ivan Clementi | Ducati 999 RS | 1:39,835 |
12 | 99 | Steve Martin | Petronas FP1 | 1:59,724 |
13 | 38 | Shinichi Nakatomi | Yamaha YZF R1 | + 1 lap |
14 | 96 | Harry van Beek | Suzuki GSXR1000 | + 1 lap |
15 | 13 | Vittorio Iannuzzo | Suzuki GSXR1000 K6 | + 5 lap |
DNF | 25 | Joshua Brookes | Kawasaki ZX10R | |
DNF | 41 | Noriyuki Haga | Yamaha YZF R1 | |
DNF | 21 | Troy Bayliss | Ducati 999 F06 | |
DNF | 71 | Yukio Kagayama | Suzuki GSXR1000 K6 | |
DNF | 16 | Sebastien Gimbert | Yamaha YZF R1 | |
DNF | 11 | Ruben Xaus | Ducati 999 F05 | |
DNF | 1 | Troy Corser | Suzuki GSXR1000 K6 | |
DNF | 80 | Kurtis Roberts | Ducati 999 RS | |
DNF | 55 | Régis Laconi | Kawasaki ZX10R | |
DNF | 20 | Marco Borciani | Ducati 999 F05 | |
DNF | 7 | Pierfrancesco Chili | Honda CBR1000RR | |
DNF | 4 | Alex Barros | Honda CBR1000RR | |
DNF | 18 | Craig Jones | Petronas FP1 |