WorldSBK maakt 2023 startveld bekend
Met de drie toprijders gebleven waar ze zaten belooft het 2023 worldSBK seizoen minstens zo spannend te worden als het afgelopen seizoen. Als de nieuwe wereldkampioen mag Alvaro Bautista zijn wereldtitel voor het eerst gaan verdedigen en zal dat doen met zijn vaste startnummer #19, waardoor voor het eerst sinds 2016 het startnummer #1 niet wordt gebruikt.
2021 wereldkampioen Toprak Razgatlioglu heeft als onttroonde wereldkampioen de startnummer #1 weer voor zijn traditionele #54 ingeruild en is gebrand op een revanche, evenals Jonathan Rea die het afgelopen seizoen sterker reed dan ooit, maar lijdzaam moest toezien hoe de concurrentie zich had verbeterd.
Om Rea weer terug op het hoogste podest te krijgen zal Kawasaki echter flink aan de bak moeten gaan om de ZX-10RR te verbeteren, ten opzichte van de Panigale V4 komt team green vermogen te kort. Het is echter de vraag of Kawasaki in staat zal zijn om deze winter de ZX-10RR op het niveau van Ducati te krijgen.
Dat Rea, Razgatlioglu en Bautista in 2023 weer de hoofdrol zullen gaan spelen twijfelt echter niemand aan. Voor hun teamgenoten Alex Lowes, Ruben Rinaldi en Andrea Locatelli staat er echter veel meer op het spel, zij zullen zich meer voor in het veld moeten melden om hun plek in het team te houden.
Ook bij het officiële BMW fabrieksteam zijn geen veranderingen aangebracht, behalve dan dat de Duitsers in ROKiT een titelsponsor hebben gevonden. Scott Redding en Michael van der Mark zullen de nieuwe M 1000 RR proberen op het podium te krijgen, maar weten dat het geen eenvoudige opgave zal zijn om het gat met de top te dichten.
Voor diezelfde uitdaging staat Team HRC, het officiële fabrieksteam van Honda dat in 2023 met dezelfde line-up aan de start verschijnt. Winnaar van de 2022 8 uren van Suzuka Iker Lecuona zal hopen bij aanvang van het seizoen weer helemaal fit te zijn en voort te kunnen borduren op dat ene podium dit jaar, terwijl Xavi Vierge ook hoopt voor het podium te kunnen gaan.
Waar bij de officiële fabrieksteams geen enkele verandering te noteren was is de line-up bij de satellietteams voor het 2023 seizoen behoorlijk op de schop gegaan.
Te beginnen bij het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team, dat met twee nieuwe rijders aan de start verschijnt: tweevoudig WorldSSP wereldkampioen Dominique Aegerter en voormalig Moto2 wereldkampioen Remy Gardner, die beide om de titel Rookie of the Year zullen strijden.
De Amerikaan Garrett Gerloff heeft de overstap van GRT Yamaha naar het officiële BMW satellietteam Bonovo Action BMW gemaakt, waar hij de plaats in heeft genomen van Eugene Laverty die nu teamprincipaal is geworden. Loris Baz is gebleven bij het team.
Het derde officiële satellietteam is het MIE Racing Honda Team, waar Hafizh Syahrin na een sterk eerste seizoen op de Honda is gebleven en nu Eric Granado als teamgenoot heeft gekregen. Voor de 2022 MotoE runner-up, die in 2020 al een ronde voor het team reed, zal het zijn eerste volle seizoen WorldSBK zijn.
In tegenstelling tot Yamaha, BMW en Honda hebben Kawasaki en Ducati geen officieel tweede team, maar worden meerdere teams ondersteund die met slechts een rijder aan de start staan.
Voor wat Ducati betreft zijn Phillip Öttl en Axel Bassani gebleven bij Team GOELEVEN en Motocorsa Racing, maar het komend seizoen zal alle aandacht uitgaan naar Danilo Petrucci die in het Barni Sprak Racing Team zijn debuut zal maken in het WorldSBK.
Een andere grote naam die terugkeert naar het WorldSBK is Tom Sykes, die na vier jaar weer terug is bij Kawasaki in het Kawasaki Puccetti Racing Team, dat het afgelopen seizoen geen vaste rijder had. Na drie jaar BMW, waar hij aan het eind van het 2021 seizoen aan de kant werd gezet, en een jaar Ducati in het BSB, is Sykes erop gebrand weer om het podium te kunnen strijden.
Het 2023 seizoen zal met nog een rijder uit het Verenigd Koninkrijk worden versterkt, hoewel de voor het Yamaha Motoxracing WorldSBK Team rijdende Bradley Ray alleen aan de Europese ronden zal deelnemen. Voor een compleet seizoen ontbreekt het team het aan budget.
De laatste nieuwe naam voor 2023 is de 26-jarige Italiaan Lorenzo Baldassari, die op 14-jarige leeftijd in 2011 de Red Bull Rookies Cup won en als grote belofte werd gezien, maar daarna in 1 seizoen Moto3 en 8 jaar Moto2 geen potten heeft kunnen breken. Baldassari rijdt voor GMT94 Yamaha, dat vanuit het WK Endurance is overgestapt.
Startlijst 2023:
N° | Rijder | Nat. | Motor | Team | |
1 | 1 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK |
2 | 55 | Andrea Locatelli | ITA | ||
3 | 19 | Alvaro Bautista | ESP | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati |
4 | 21 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | ||
5 | 65 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK |
6 | 22 | Alex Lowes | GBR | ||
7 | 45 | Scott Redding | GBR | BMW M 1000 RR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team |
8 | 60 | Michael van der Mark | GBR | ||
9 | 7 | Iker Lecuona | SPA | Honda CBR1000RR | Team HRC |
10 | 97 | Xavi Vierge | ESP | ||
11 | 77 | Dominique Aegerter | SUI | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Team |
12 | 87 | Remy Gardner | AUS | ||
13 | 35 | Hafizh Syahrin | MAS | Honda CBR1000RR | MIE Racing Honda Team |
14 | 51 | Eric Granado | BRA | ||
15 | 31 | Garrett Gerloff | USA | BMW M 1000 RR | Bonovo Action BMW |
16 | 76 | Loris Baz | FRA | ||
17 | 5 | Phillipp Öttl | GER | Ducati Panigale V4R | Team GOELEVEN |
18 | 34 | Lorenzo Baldassari | ITA | Yamaha YZF-R1 | GMT94 Yamaha |
19 | 9 | Danilo Petrucci | ITA | Ducati Panigale V4R | Barni Spark Racing Team |
20 | 28 | Bradley Ray | GBR | Yamaha YZF-R1 | Yamaha Motoxracing WorldSBK Team |
21 | 66 | Tom Sykes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Puccetti Racing |
22 | 47 | Axel Bassani | ITA | Ducati Panigale V4R | Motocorsa Racing |
23 | 52 | Oliver König | CZE | Kawasaki ZX-10RR | Orelac Racing VendNatura |