World Superbikes 2010 - Voorbeschouwing
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
World Superbikes 2010 - Voorbeschouwing |
Pagina 2 |
Ook BMW maakte vorig jaar haar debuut in het WSBK en ondanks een aantal goede, bijna podium, resultaten bleef het duidelijk achter bij Aprilia met een dertiende en zeventiende plaats in de eindstand voor Troy Corser en Ruben Xaus. De BMW is beresterk en loopt als een kogel maar de coureurs klaagden vaak dat het vermogen niet aan het asfalt te krijgen was en zonder afstelgegevens was het voor het nieuwe team niet altijd makkelijk. Ook op het thuiscircuit van Troy Corser ging het in de laatste test nog niet naar behoren ondanks dat hij wel tevreden was met het verrichtte werk door hem en het team. Hij testte zoveel mogelijk in plaats van snelle tijden najagen. Dat zijn grootvader overleden was en daags voor de test begraven maakte het ook moeilijk om te focussen. Wel merkte de Aussie op dat de nieuwe machine nogal verschilt van die van vorig jaar en dat ze weer van voren af aan moesten beginnen. Eerst werd de machine aangepast om meer grip te krijgen, maar daardoor reageerde die weer te wild op de hobbels, dus moest er naar een oplossing worden gezocht om dat te bestrijden. De racebanden voelden stijf aan volgens Corser en ook daar moest de BMW op worden aangepast om zoveel mogelijk data te verzamelen voor komend weekend. In ieder geval verkeerd de ‘veteraan’ in goede conditie want na alle trainingsronden met de machine op Phillip Island voelde hij zich nog prima.
Hopelijk zien we Troy 'Mr. Superpole' Corser dit seizoen vaker voor in het veld.
Een racedag gaat een makkie worden!
Ruben Xaus reed eigenlijk een onzichtbaar seizoen en werd dus zeventiende in de eindstand, 1 punt achter Max Neukirchner maar die reed slechts 4 wedstrijden. De Spanjaard (lang? écht niet) kan veel beter maar de overgang van stampendee twin naar gillende viercilinder verloopt moeilijk. Ook in 2010 zien we Xaus geen potten breken, of het moet in de paddock zijn.
Toen Paul Bird vorig jaar het officiële Kawasaki team in de World Superbike paddock werd riep hij dat ze wilden strijden voor top tien noteringen. Maar met MakotoTamada en Broc Parkes lukte dat niet, Tamada behaalde slechts 12 punten (27ste) en Parkes kwam tot 51 (18de), maar met ex-MotoGP coureur Chris Vermeulen en Tom Sykes gaat het team er hard tegenaan in 2010. Het team opereert nog steeds onder Paul Bird Motorsports vanuit Engeland maar verder is het team aardig op de schop gegaan na afgelopen seizoen. Een aantal medewerkers is gebleven maar werd aangevuld met mensen van Kawasaki Europe, Heavy Industries en Japan, veringspecialisten van Showa en zelfs wat manschappen die afgelopen voor het Hayate team werkten. Chris begrijpt maar al te goed dat het SBK veld hem met argus ogen zal bekijken maar is niet bang voor de confrontatie. Hij vindt dat racen in het World Superbike nog altijd meer plezier oplevert en dat de SBK races leuker zijn voor de echte motorsport fans. Tom Sykes had vorig jaar een droomdeal om bij het Yamaha SBK team te mogen rijden maar het bracht hem niet helemaal waar hij op hoopte en stond het gehele seizoen in de schaduw van Ben Spies. Nu heeft hij in Chris Vermeulen weliswaar wederom een teamgenoot van faam maar ze zitten voorlopig in hetzelfde schuitje, Kawasaki weer naar de top brengen.
Zal Tom Sykes met de gifgroene Kawasaki meer punten kunnen scoren dan met de Yamaha?
Het Althea Ducati, met Shane Byrne en Carlos Checa, team liet zich verrassend van voren zien in de wintertesten maar dat deed Byrne aan het begin van vorig seizoen ook en daarna ging het toch een stuk minder. Weliswaar kende hij in de tweede seizoenshelft een opleving maar het leverde hem slechts, op grote achterstand, een achtste plaats in de eindstand op. Wellicht weet hij dit seizoen constanter te scoren en hoger te eindigen maar we zijn er van overtuigd dat hij op een fabrieksmachine toch hogere ogen zou gooien. Teamgenoot Carlos Checa kwam vanuit de MotoGP en wist in zijn eerste jaar twee maal te winnen (dubbel op Miller Motorsports Park) maar in 2009 stond de Spanjaard niet eenmaal op de hoogste trede, en dus mocht hij vertrekken. Hij kreeg een zitje bij het Althea Ducati team en de trainingen verliepen tot dusver niet verkeerd. Op Portimão was hij nog een middenmoter maar op Phillip Island leek alles te kloppen en maakten hij en Byrne het de fabrieks Ducati’s lastig. Toch rijst de vraag of ook ze dit een heel seizoen kunnen laten zien. We denken van niet en gokken op een dagsucces.
Shane Byrne was weer snel tijdens testen, nu constant scoren 'Shakey'!
Net zo snel als zijn mede ducatisti van het Althea team was de Tsjech
Jakub Smrz
die dit seizoen deel uitmaakt van het
Pata Ducati
team dat een samenwerking is van Marco Borciani (voorheen Sterilgarda Ducati) en Mirco Guandalini (Guandalini Racing). Het zag er naar uit dat dit team zou gaan rijden met een Aprilia RSV-4 maar het werd dan toch een 2009 Ducati 1098 RS. Pata is een hele grote producent van snacks (eigendom van de Italiaanse Gobi familie) en met o.a. hun steun heeft het team een beter pakket kunnen samenstellen voor Smrz. Op Phillip Island pakte dat alvast goed uit en we weten dat Smrz leuk kan sturen, incidenteel. Dus eveneens goed voor een dagsucces.
Naast het (semi) fabrieks Kawasaki team is er ook nog het Pedercini Kawasaki team dat dit seizoen vertrouwd op de stuurkunsten van Matteo Baiocco en Roger Lee Hayden, ‘de broer van’. Zij rijden met machines van 2009 en zullen dan ook geen potten breken, verwachten wij.
Vorig jaar moest hij het alleen doen (op een te langzame Suzuki GSX-R1000), dit jaar rijdt de Oostenrijker Roland Resch samen met de Australier Andrew Pitt in hetzelfde team dat nu Team Reitwagen BMW heet en dus met BMW’s S1000RR aan de start komt. Het team heeft nog niet zoveel getest en op Phillip Island kwamen zij dan ook slechts tot een 19de (Pitt) en 21ste (Resch) tijd. Het fabrieks BMW team heeft het al niet makkelijk dus verwacht niet dat Resch of Pitt nu ineens vooraan mee zullen strijden. Top 15 wordt al een hele opgave.
Dan zijn er nog een aantal teams die, net als Pata, één coureur aan de start brengen. Zo is daar het DFX Corse team dat weer een Ducati in de strijd gooit. Omdat Régis Laconi nog niet voldoende hersteld was zou men voorlopig een beroep doen op Lorenzo Lanzi (die in 2009 al inviel), maar het is inmiddels bekend dat Lanzi het hele 2010 seizoen voor DFX Corse zal uitkomen. Ook hij zal blij zijn af en toe in de top 15 te eindigen.
Andrew Pitt koos net als landgenoot Corser voor een BMW.
Lorenzo Lanzi:
Ik ben Daniele Carli en DFX Corse dankbaar voor deze kans waardoor ik als enige rijder van het team aan het 2010 World Superbike kampioenschap zal deelnemen. Vorig jaar reed ik enkele races voor het team en kon toen goed merken dat het een professioneel team is. Ik weet zeker dat ik het nog in me heb om op internationaal niveau te kunnen presteren en met de DFX Corse Ducati 1098R krijg ik nog een kans, misschien wel mijn laatste. Ik moet dus laten zien wat ik kan.
Het SCI Honda Garvie Image (pfjiew) team heeft Vittorio Iannuzzo gecontracteerd en sturen hem met een Honda Fireblade de circuits op. Maar ook voor hem geldt de Olympische gedachte ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Op Phillip Island bleef hij de Pedercini Kawasaki’s voor en dat zegt genoeg.
Broc Parkes dacht even dat zijn racecarrière over was maar toen was daar ineens edat telefoontje van het Echo CRS Honda team die graag wilde inlijven. Parkes hapte en het leek niet eens zo’n verkeerde stap. Het team nam de 2009 Stiggy machines over waar Leon Haslam vorig jaar zesde in de eindstand mee werd. Maar Broc brak zijn kuitbeen bij het trainen en wordt zodoende even vervangen door landgenoot Josh Brooks, maar ja, Haslam kon nou eenmaal beter overweg met die machine.
Het Pro Ride Honda team was vorig jaar een doorstart van het Alto Evolution team maar moest zich uiteindelijk nog voordat het seizoen begonnen was terugtrekken door financiële problemen. Dit jaar nam men een marketingbureau - ‘Speed Of Japan’ - in de hand en met het tekenen van Makoto Tamada alles leek goed te komen. Maar nu gooiden logistieke problemen roet in het eten en staat het team wederom niet aan de start van de eerste wedstrijd.
Marco Nicotari: - teammanager Pro Ride Honda -
En weer moest ik de beslissing nemen om de races op Phillip Island over te slaan. Het is voor mij persoonlijk een schande want het is een circuit waar ik gek op ben, maar als verantwoordelijke voor dit team en dit project moet ik erkennen dat we vanwege de late overeenkomst nog niet 100% klaar zijn. Het is dus beter om thuis te blijven en alles goed voor te bereiden. We hopen in Portimao vol gas te kunnen geven.
Het laatste team is het Supersonic Ducati team met Luca Scassa aan de clip-ons. Scassa maakte in 2009 deel uit van het Pedercini Kawasaki team en de verwachting was dat hij in die rol verder zou gaan. Het Supersonic Ducati team had eigenlijk gepland om in 2011 in te stappen in het SBK maar door de overeenkomst met Luca Scassa heeft men dit versneld. Maar, doordat alles in een stroomversnelling kwam lukte het niet om alles op tijd klaar te hebben voor Phillip Island en dus staat ook Scassa niet op de grid komend weekend.
Luca Scassa:
Het project is zeer interessant en ambitieus. Danilo Soncini's team is zeer gemotiveerd en bestaat uit vakkundige en vastberaden mensen. Het is een goed technisch pakket dus we hebben volop kans om goed te presteren. Ik ken de machine nog niet maar ik weet dat er veel potentieel in zit en dat ik 100% zal geven om competitief te zijn, en goede resultaten behalen. Het wordt een zeer competitief kampioenschap met veel fabrieksrijders maar we zullen als outsiders ons best doen.
Luca Scassa begrijpt natuurlijk ook wel waar hij staat, en als hij dit seizoen wél punten scoort krijgt hij van ons een krat bier.