Zoeken

Toprak Razgatlioglu verlaat Yamaha WorldSBK eind 2023

22 mei 2023
Hij heeft nog geen gespreid bedje voor volgend jaar, maar Toprak Razgatlıoğlu verlaat het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK Team aan het einde van het seizoen. De 2021 wereldkampioen zegt op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging voor 2024, waarbij hij een overstap naar de MotoGP uitsluit.

 

Het potentieel van Razgatlıoğlu was al op jonge leeftijd duidelijk. Als kind won hij verschillende nationale titels in het Turkse motorcross kampioenschap voordat hij bij zijn debuut in 2015 meteen tot Europees Superstock 600-kampioen werd gekroond. 

In 2018 maakte hij zijn debuut in het WK Superbike met Puccetti Kawasaki en werd de eerste Turkse rijder die een podium scoorde en een overwinning boekte. Razgatlioglu leek een gouden toekomst bij Kawasaki tegemoet te gaan als toekomstig teamgenoot van Jonathan Rea, maar toen KRT in 2019 besloot om in de prestigieuze 8 uren van Suzuka Toprak in de race zelf niet te laten rijden, was diens manager Kenan Sofuoglu furieus.

De meervoudig WK Supersport wereldkampioen voor Honda en Kawasaki brak de onderhandelingen met Kawasaki af en stapte naar Yamaha, waar hij Razgatlıoğlu in het fabrieksteam onderbracht als vervanger Alex Lowes. Toprak maakte een verbluffende start bij Yamaha en won bij zijn debuut op Phillip Island in 2020, voordat hij aan het einde van het jaar nog twee overtuigende overwinningen behaalde in Estoril op weg naar de vierde plaats in het kampioenschap.

Het seizoen 2021 was getuige van een van de grootste titelgevechten in de geschiedenis van het WorldSBK, waarin Razgatlıoğlu het opnam tegen Jonathan Rea om de wereldtitel. Uiteindelijk regeerde de Turkse rijder met 13 overwinningen, 29 podiumplaatsen en drie poleposities om het Superbike Wereldkampioenschap 2021 te winnen, waarmee hij een einde maakte aan Rea's zesjarige regeerperiode als kampioen en Yamaha's eerste titel in de klasse veiligstelde sinds Ben Spies in 2009.



In 2022 was de Turkse ster opnieuw verwikkeld in een felle strijd om het kampioenschap naast Rea en Ducati's Alvaro Bautista. Razgatlıoğlu miste een tweede opeenvolgende titel, maar sloot het seizoen af met meer overwinningen (14) dan in 2021, evenals 29 podiums en vier pole posities. Met 30 overwinningen werd hij ook Yamaha's meest succesvolle rijder in de geschiedenis van het WorldSBK, waarmee hij het vorige record van Noriyuki Haga overtrof.

In het seizoen 2023 heeft de Turkse rijder een ongelooflijke consistentie en snelheid getoond, met de 26-jarige momenteel tweede in het algemeen klassement, met één overwinning en tien andere podiumplaatsen in de eerste 12 races.

Echter, na vier seizoenen, één wereldtitel, 31 raceoverwinningen en 47 andere podiums met Yamaha in WorldSBK, heeft Razgatlıoğlu besloten om in 2024 een nieuwe uitdaging aan te gaan en zal hij het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK Team aan het einde van dit seizoen verlaten. Zowel Yamaha als Razgatlıoğlu blijven zich uiteraard volledig inzetten voor de strijd om de wereldtitel.

Yamaha wil Razgatlıoğlu bedanken voor zijn enorme bijdrage aan Yamaha's sportieve succes in het WorldSBK en wil van deze gelegenheid gebruik maken om hem veel succes te wensen bij zijn toekomstige inspanningen.

 

Eerder dit seizoen had Toprak's manager Kenan Sofuoglu al tegenover de collega's van Speedweek.com verklaard een aanbod van Yamaha te hebben afgewezen en het merk tot Barcelona de tijd te hebben gegeven om met een beter voorstel te komen. Dat voorstel bleef echter uit, waarop de meervoudig WK Supersport wereldkampioen met andere fabrikanten (Kawasaki en BMW) onderhandelingen is gestart. Volgens Speedweek.com heeft Toprak een hoge dunk van de BMW. 

Andrea Dosoli: Road Racing Manager, Yamaha Motor Europe:
“We zullen het jammer vinden om Toprak Yamaha aan het einde van dit seizoen te zien verlaten. We wilden onze ongelooflijk succesvolle samenwerking voortzetten, met als voor de hand liggend hoogtepunt de Triple Crown van wereldtitels voor coureurs, fabrikanten en teams die we samen in 2021 hebben gewonnen. 

We hadden een aanbod gedaan dat voor ons gevoel de waarde van Toprak als rijder en een ambassadeur voor Yamaha reflecteerde, evenals de competitiviteit van ons racepakket en onze racestrategie binnen het WorldSBK-platform. 

Naarmate de onderhandelingen vorderden, werd het voor beide partijen echter duidelijk dat Toprak gemotiveerd is om in 2024 een nieuwe uitdaging aan te gaan en we respecteren zijn beslissing. Hoewel onze wegen aan het einde van het jaar zullen scheiden, richten we ons nu volledig op de strijd om de WorldSBK-titel van 2023, die binnenkort in Misano wordt hervat. 

Tot slot wil ik Toprak namens Yamaha maar ook persoonlijk bedanken voor zijn onschatbare bijdrage aan ons WorldSBK-project. Zijn eerste wereldtitel in 2021 was een terechte beloning voor hem, maar ook voor alle mensen die sinds onze terugkeer naar het WorldSBK in 2016 zo hard hebben gewerkt om dit project tot een succes te maken. Het is een herinnering die iedereen bij Yamaha zal koesteren. We wensen Toprak alle succes voor de toekomst, maar voorlopig hebben we nog een klus af te maken.”

Een overstap naar de MotoGP leek dit jaar dichterbij dan ooit, maar de 2021 wereldkampioen is tot de conclusie gekomen dat hij niet hetzelfde gevoel heeft met een MotoGP machine als met een SBK racer.
Toprak Razgatlıoğlu: Pata Yamaha Prometeon WorldSBK Team:
“Ik wil de hele Yamaha-familie heel erg bedanken voor de liefde en het respect dat ze me hebben getoond. Het wereldkampioenschap winnen was mijn droom toen ik tekende bij Yamaha, en dat doel hebben we samen bereikt. 

Voor volgend seizoen heb ik het gevoel dat ik een nieuwe uitdaging nodig heb en hoewel er een kans was in de MotoGP, voelde ik niet dezelfde band met de MotoGP-machine als met de superbike. Maar als ik in het WorldSBK wil blijven, heb ik een nieuw doel nodig, een nieuwe ambitie. 

Het spijt me Yamaha te moeten verlaten, zowel het merk als de mensen, aangezien we een zeer goede relatie hebben, maar verandering maakt deel uit van elke sport en is normaal voor elke professional. Dus een grote dank aan Yamaha Motor Company, Yamaha Motor Europe, Yamaha Motor Turkiye, het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK Team en vooral aan mijn crew, die allemaal zo hard voor mij hebben gewerkt.”