Toprak Razgatlioglu domineert 1e testdag WorldSBK Jerez
Met bijna het hele startveld naar Jerez afgereisd was de eerste testdag van het WK Superbike de eerste échte krachtmeting van het seizoen. Alvaro Bautista reed voor het eerst met het startnummer 1 en reed zowel met het 2022 model als de nieuwe 2023 Panigale V4 R, waar in de box van Kawasaki en Yamaha het accent op het testen van diverse onderdelen lag, teneinde het gat met Ducati proberen te dichten.
Toprak Razgatlioglu eindigde de eerste dag met de snelste tijd, een 1'38.597 in zijn voorlaatste run met nog iets meer dan een uur op de klok. De voormalig wereldkampioen, die weer met zijn traditionele #54 reed, focuste zich op het verbeteren van grip en acceleratie uit de bocht en reed onder andere met een nieuwe achterbrug.
Na afloop was Toprak dusdanig optimistisch en zei voor de tweede dag een sensationeel snelle tijd als doel te hebben, voor het eerst in de geschiedenis een 1'37 te rijden.
Kersverse wereldkampioen Alvaro Bautista, die op maandag nog in de besneeuwde Dolomieten was geweest voor de gezamenlijke teampresentatie met het Ducati MotoGP team, had in de ochtend met het 2022 model lange tijd het veld aangevoerd. In de middagsessie stapte hij over op de 2023 machine, die volgens hem niet wezenlijk veel verschilde met de 2022 machine.
Qua insturen merkte Bautista geen verschil, maar de 2023 versie was wel veel stabieler met accelereren, omdat het blok minder agressief is en daarmee de motor veel rijdbaarder is geworden. Bautista klokte de hoogste topsnelheid van 281 km/u, 10 km/u harder dan de R1 van Toprak en 11 km/u harder dan de ZX-10RR van Jonathan Rea.
Bautista noteerde als enige van de favorieten een onschuldige crash in bocht 1, waar hij bij het aanremmen sneller dan ingeschat op Anna Carrasco inliep en om een crash te voorkomen de 2023 Panigale V4 R oprichtte en op het stoffige deel van de baan onderuit ging. Met nog iets minder dan een uur te gaan reed Bautista in zijn 78e ronde zijn snelste tijd, met 88 ronden in totaal had hij de meeste ronden op de klok gezet.
Vanwege de koude temperatuur in de ochtend en het beperkt aantal dagen dat mag worden getest zat het Kawasaki Racing Team de ochtendsessie geheel uit, maar dat weerhield 6-voudig wereldkampioen Jonathan Rea er niet van om al vroeg de snelste tijd te noteren. Bij Rea lag het accent op het finetunen van de ZX-10RR, maar vanwege een issue met een tweede machine ging het back-to-back testen niet helemaal volgens plan.
Rea reed continue korte stints van 4-5 ronden en zette zijn snelste tijd in zijn laatste run in de 40e ronde. Ondanks alleen in de middag op de baan te zijn geweest had hij alsnog 42 ronden op de klok gezet. Kawasaki had ook een nieuw systeem op de ZX-10RR geïntroduceerd dat moet voorkomen dat met terugschakelen de bak in een valse neutraal belandt, iets dat Rea het afgelopen jaar op Magny Cours de overwinning had gekost.
Naast de top 3 van afgelopen jaar kregen ook de nieuwkomers veel aandacht. Met 2-voudig WK Supersport Dominique Aegerter, ex-Moto2 wereldkampioen Remy Gardner en MotoGP racewinnaar en MotoAmerica runner-up Danilo Petrucci heeft het startveld een zeer positieve impuls gekregen.
Voor Petrucci was het de terugkeer naar het Barni Racing Team waarmee hij in de Superstock 1000 reed voordat hij de overstap naar de MotoGP maakte. Petrucci, die de zesde tijd op 1,2 seconden van Toprak reed, zei wel te hebben verwacht langzamer te zijn, maar was zeer te spreken over zijn eerste kennismaking met het nieuwe team.
In tegenstelling tot het fabrieksteam reed Petrucci alleen met de 2022 machine, die behalve de banden niet veel anders was dan de Panigale waarmee hij het afgelopen seizoen het MotoAmerica kampioenschap reed. De volgende test volgende week op Portimao krijgt Petrucci de beschikking over de 2023 fiets.
Ook indrukwekkend was de 9e tijd van Dominique Aegerter, die slechts een fractie langzamer dan Petrucci en de twee fabrieksteam-Honda's van Xavi Vierge en Iker Lecuona was geweest en 3 tiende sneller dan Andrea Locatelli, voor wie het nu zijn derde seizoen in het Yamaha fabrieksteam wordt. Teamgenoot Remy Gardner reed de 14e tijd, hij was 2 tiende sneller dan Michael van der Mark, die meer dan 2 seconden op Toprak toegaf.
WorldSBK wintertest Jerez, tijden dag 1:
Naam | Motor | Team | Tijd | Verschil | |||
1 | 54 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'38.597 | |
2 | 1 | Alvaro Bautista | ESP | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'38.851 | +0.254 |
3 | 21 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'39.240 | +0.643 |
4 | 65 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'39.302 | +0.705 |
5 | 22 | Alex Lowes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'39.684 | +1.087 |
6 | 9 | Danilo Petrucci | ITA | Ducati Panigale V4R | Barni Spark Racing Team | 1'39.790 | +1.193 |
7 | 97 | Xavi Vierge | ESP | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'39.879 | +1.282 |
8 | 7 | Iker Lecuona | SPA | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'39.883 | +1.286 |
9 | 77 | Dominique Aegerter | SUI | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Team | 1'39.934 | +1.337 |
10 | 45 | Scott Redding | GBR | BMW M 1000 RR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'39.998 | +1.401 |
11 | 31 | Garrett Gerloff | USA | BMW M 1000 RR | Bonovo Action BMW | 1'40.065 | +1.468 |
12 | 55 | Andrea Locatelli | ITA | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'40.227 | +1.630 |
13 | 5 | Phillipp Öttl | GER | Ducati Panigale V4R | Team GOELEVEN | 1'40.234 | +1.637 |
14 | 87 | Remy Gardner | AUS | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Team | 1'40.551 | +1.954 |
15 | 60 | Michael van der Mark | GBR | BMW M 1000 RR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'40.769 | +2.172 |
16 | 66 | Tom Sykes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Puccetti Racing | 1'40.882 | +2.285 |
17 | 76 | Loris Baz | FRA | BMW M 1000 RR | Bonovo Action BMW | 1'41.040 | +2.443 |
18 | 52 | Oliver König | CZE | Kawasaki ZX-10RR | Orelac Racing VendNatura | 1'41.630 | +3.033 |
19 | 34 | Lorenzo Baldassari | ITA | Yamaha YZF-R1 | GMT94 Yamaha | 1'41.726 | +3.129 |
20 | 121 | Florian Marino | FRA | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'43.214 | +4.617 |