Zoeken

Circuit Jerez toneel voor eerste WorldSBK wintertest

24 januari 2023
De verplichte winterstop zit er voor het WorldSBK weer op, en dus is het circuit van Jerez deze week toneel voor de eerste 2023 2-daagse wintertest, waar naast alle fabrieksteams ook veel privé teams aanwezig zijn.

 

Met voor de komende dagen een stralend blauwe lucht en temperaturen van rond de 14 graden voorspeld lijken de weergoden het circuit van Jerez de la Frontera zeer goed gezind voor de eerste wintertest van het jaar na de verplichte winterstop. 

Hoewel het in principe een privé test is (de enige officiële door Dorna Sports georganiseerde WorldSBK wintertest is in de week voor de opener van het seizoen op het circuit van Phillip Island) hebben alle vijf de fabrieksteams zich aangemeld voor de eerste échte krachtmeting voor aanvang van het 2023 seizoen. 

Regerend wereldkampioen Alvaro Bautista zal voor het eerst met de nu van startnummer 1 voorziene vernieuwde Panigale V4 R aantreden, samen met teamgenoot Ruben Rinaldi, na gisteren de machine in de Dolomieten te hebben onthuld tijdens een gezamenlijke presentatie met het Lenovo Ducati MotoGP team.

Zowel Yamaha als Kawasaki zijn erop gebrand om Ducati, dat afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis de Triple Crown scoorde, dit jaar weer van de troon te verstoten. Net als het Aruba.it Racing - Ducati team hebben ook het Pata Yamaha WorldSBK team en het Kawasaki Racing Team dezelfde rijders als afgelopen jaar, met Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea opnieuw de favorieten om Bautista van de troon te verstoten. 

Teamgenoten Andrea Locatelli en Alex Lowes richten zich dit jaar op het podium, voor Alex Lowes is het vooralsnog de eerste wintertest bij Kawasaki dat hij 100% fit is, na de afgelopen jaren het seizoen geblesseerd te zijn gestart. 

In tegenstelling tot Ducati hebben Yamaha en Kawasaki geen nieuw model uitgebracht, waardoor daar de nadruk voornamelijk op het verbeteren van het bestaande pakket zal liggen. De grootste uitdaging zit er voor zowel Rea als Razgatlioglu in om de acceleratie te verbeteren, om het snelheidsverschil op het rechte stuk te reduceren. 

BMW en Honda hopen daarentegen het gat met de top van het veld te kunnen dichten, misschien geholpen door het nieuwe reglement dat nu zogenaamde super consession parts heeft toegevoegd. Hoewel het de vraag is in hoeverre deze 'super onderdelen' BMW en Honda op het niveau van Ducati, Yamaha en Kawasaki zullen brengen. 

Ook bij BMW en Honda zien we dezelfde line-up als afgelopen jaar, met Scott Redding en Michael van der Mark als de fabrieksrijders van BMW en Iker Lecuona en Xavi Vierge als de fabrieksrijders van Honda. Michael van der Mark begint het seizoen in ieder geval beter dan vorig jaar, toen hij voor aanvang van het seizoen met mountainbiken zijn been had gebroken en daardoor alle wintertesten en de eerste races van het seizoen moest missen.

Iker Lecuona daarentegen ging zwaar geblesseerd de winterstop in, na tijdens de laatste test serieus te zijn gecrasht, het is de vraag in hoeverre hij in de winterstop heeft weten te herstellen. 

Naast de 5 fabrieksteams zijn ook de tweede teams van BMW en Yamaha naar Jerez afgereisd. Het Bonovo Action BMW team met nieuwe teamprincipal Eugene Laverty heeft Loris Baz en de van Yamaha overgestapte Garrett Gerloff als rijders, GYTR GRT Yamaha heeft een compleet nieuwe line-up met Remy Gardner en Dominique Aegerter. 

Een nieuw team in het WK Superbike is GMT94 Yamaha, bekend van het Endurance World Championship, dat met Lorenzo Baldassarri zijn debuut maakt in het WorldSBK. Een ander nieuwe gezicht in het WK Superbike is dat van ex-MotoGP winnaar Danilo Petrucci, die heeft getekend bij Barni Racing. 

Zowel de Duitser Phillip Öttl als de Tsjech Oliver Konig beginnen dit jaar aan hun tweede seizoen WorldSBK bij dezelfde teams als afgelopen jaar, Team GoEleven Ducati en Orelac Racing VendNatura Kawasaki. Daarnaast keert dit jaar Tom Sykes terug, hij rijdt voor het Kawasaki Puccetti Racing team dat het afgelopen jaar geen vaste starter had.