Zoeken

Yamaha trekt zich terug uit Dakar rally

19 februari 2022
Deze hadden we niet zien aankomen: Yamaha heeft de stekker getrokken uit de Dakar Rally en het FIM Cross-Country Rallies World Championship. Dat wil zeggen: in de wedstrijdklasse tweewielers, in de SSV klasse blijft Yamaha rijders ondersteunen met het YXZ1000R prototype project.

Het eind van de 2022 Dakar Rally in Jeddah, waarin Yamaha fabrieksrijders Adrien Van Beveren en Andrew Short op de 4e en 8e plaats eindigden, heeft het einde ingeluid van Yamaha's aanwezigheid in de roemruchte rally, waar Yamaha als enige merk alle wedstrijden heeft deelgenomen, vanaf de eerste Parijs-Dakar in 1979.

De Fransman Cyril Neveu schreef die allereerste 1979 Parijs-Dakar op naam op een XT500 en wist die overwinning een jaar later te prolongeren. Stéphane Peterhansel schreef de rally maar liefst 6 keer op naam en is daarmee de meest succesvolle Yamaha rijder in de Dakar rally. 

Edi Orioli is de derde rijder die de Dakar op een Yamaha wist te winnen, in 1996, na dat twee jaar eerder al op een Cagiva Elefant 900 te hebben gedaan. Yamaha's laatste overwinning in de Dakar dateert uit 1998. 

In 2015 lanceerde Yamaha de compleet nieuwe WR450F Rally, maar het grote succes bleef uit. 2018 leek het jaar van Yamaha te zijn, Adrien van Beveren had de leiding in het algemeen klassement, maar kwam in de tiende etappe 2 kilometer voor de finish ten val en moest opgeven.



Eric de Seynes: President & CEO Yamaha Motor Europe:
"Yamaha heeft een lange en legendarische geschiedenis met de Dakar Rally, die begon in 1979 bij de allereerste editie en ononderbroken doorloopt in het moderne tijdperk. Twee maal zelf te hebben deelgenomen en jarenlang met Jean-Claude Olivier, die niet alleen racete en etappes won in de Dakar, maar ook leiding gaf aan Yamaha's meest succesvolle pioniersperiode in de rally, te hebben samengewerkt is het een event waar ik persoonlijk een echte passie voor heb. 
Echter, waar de Dakar Rally er vooral in is geslaagd dicht bij zijn roots te blijven, zelfs toen de rally het spirituele thuis Afrika moest verlaten, is de wereld waarin ze bestaat aanzienlijk veranderd. Onze offroad-klanten hebben nu andere verwachtingen en ze zoeken naar verschillende producten, en we moeten hierop inspelen als we verbonden willen blijven. 
Het is om deze reden hebben we besloten om onze lange geschiedenis op twee wielen te beëindigen in de Dakar Rally en in het FIM Cross-Country Rally World Championship, terwijl we tegelijkertijd onze toewijding aan het racen van de Dakar op vier wielen versterken. s met de Yamaha YXZ1000R SSV. Yamaha's toewijding aan Rally Raid-evenementen met motorfietsen is echter nog niet voorbij, maar onze toekomstige betrokkenheid moet een nauwere band hebben met onze klanten en hun ambities, en het potentieel van de Ténéré 700 verder ontwikkelen in een richting die hen in staat zal stellen de meer avontuurlijke kant van rally's te herontdekken."