Quartararo: Misano test beslissend voor toekomst met Yamaha
Al vanaf zijn overstap van het Petronas Yamaha SRT satellietteam naar het Monster Energy Yamaha MotoGP fabrieksteam heeft Fabio Quartataro bij Yamaha z'n beklag gedaan over het gebrek aan topsnelheid, en heeft Yamaha hem toezeggingen gedaan. De coureur uit Nice werd in zijn debuutjaar voor het fabrieksteam weliswaar wereldkampioen, maar dankte die titel met name aan een zeer sterk eerste deel van het seizoen, met 4 overwinningen en 6 podiums in totaal.
Na de zomerstop was het met de dominantie gedaan. Quartararo finishte de Grand Prix van Stiermarken op het podium en schreef de Britse Grand Prix op naam, maar finishte daarna enkel nog in de Grand Prix van San Marino en Texas op het podium, om uiteindelijk met een verschil van 26 punten op Pecco Bagnaia tot wereldkampioen te worden gekroond. Bagnaia op zijn beurt had van de laatste 6 races er 4 op naam geschreven, met nog een 3e plaats in Texas en een crash in de tweede race op Misano, terwijl hij aan de leiding lag.
Van alle machines op de grid had de Yamaha de allerlaagste topsnelheid, wat mede door de komst van aerodynamica Quartararo steeds meer in het nadeel bracht. Yamaha beloofde flink te investeren, maar bracht in 2022 geen nieuws, waardoor de M1 nu tegenover een armada aan veel sterkere Ducati's helemaal kansloos was. Van de eerste vier races stond Quartararo alleen in Indonesië op het podium, maar finishte in Qatar, Argentinië en Texas geeneens in de top 5 en lang in het kampioenschap slechts op de 5e plaats.
Daarna leek het tij zich te keren. Quartararo schreef de Grand Prix van Portugal op naam en nam daarmee dankzij een crash van Enea Bastianini de leiding in het kampioenschap, finishte in Jerez en Mugello op de tweede plaats achter Pecco Bagnaia en won daarna op Catalunya en de Sachsenring en lag in het kampioenschap 34 punten voor op Aleix Espargaró.
Inmiddels was Ducati erin geslaagd om het volledige potentiaal uit de Desmosedici GP22 te halen en had er haast een perfecte MotoGP machine van gemaakt, wat Pecco Bagnaia in staat stelde om een monsterlijke achterstand van 91 punten te overbruggen, met nog 2 races te gaan de leiding te nemen in het kampioenschap en uiteindelijk met 17 punten voorsprong tot wereldkampioen te worden gekroond.
Halverwege het seizoen had Yamaha Quartararo opnieuw plechtig beloofd om de M1 voor 2023 te verbeteren, waardoor hij besloot om zijn contract met Yamaha met 2 jaar te verlengen. Yamaha kwam met een nieuw blok dat de M1 een hogere topsnelheid gaf, maar dat was meteen het enige positieve aan de 2023 machine, voor wat de rest betreft was Quartararo van de regen in de drup beland en beschikte nu over een motor die een hogere topsnelheid had, maar op alle andere punten had ingeleverd.
De cijfers spreken voor zich. Na negen ronden staat Quartararo met slechts een enkel podium in Texas en een derde plaats in de Sprint in Assen 11e in het kampioenschap met 65 punten, 149 punten achter Pecco Bagnaia en 6 punten voor teamgenoot Franco Morbidelli op de 12e plaats. Met Morbidelli bij Yamaha voor Alex Rins ingeruild valt echter nog te bezien of Quartararo ook in 2025 de teamgenoot van de Spanjaard zal zijn.
Tegenover Motorsport.com heeft Quartararo namelijk toegegeven dat hij zijn geduld aan het verliezen is met Yamaha en haar onvermogen hem het pakket te leveren dat hij eist. De komende MotoGP test, die over een maand na afloop van de Grand Prix van San Marino op het circuit van Misano zal worden verreden, zal bepalend zijn, wanneer de eerste prototypes voor 2024 zullen worden gereden.
"In de Misano test wil ik het bewijs hebben. Ze hebben een maand. Yamaha heeft me drie jaar lang beloftes gedaan in een 10-pagina dik PDF bestand, waarvan negen-en-een-halve pagina niet is nagekomen", zei Quartararo. "Dit jaar wil ik die PDF niet zien."
"Ik wil niets op papier geschreven zien, wat ik wil zien is de Misano machine, omdat dat, voor 95%, de machine zal zijn waarmee in 2024 zal worden geracet. Daar is het te zien of Yamaha mij écht voor de toekomst wil hebben."
Quartararo bevestigt tegenover Motorspor.com wel dat het zijn prioriteit heeft om bij Yamaha te blijven, vooropgesteld dat ze kunnen bieden waar hij om vraagt - maar in Misano zal een belofte van Yamaha niet voldoende zijn.
"Yamaha is de prioriteit, want het is het merk dat me naar de MotoGP heeft gehaald - ik vertrouw Yamaha en gaf ze de kans, maar er zal geen tweede kans zijn", zegt hij. Quartararo brak in juni met zijn manager Eric Mahe en startte een nieuw managementbedrijf FQ20, dat nu zijn contracten en beeldrechten doet.