Nabeschouwing Commercialbank grand prix Qatar
Stoner's revenge
Inhoudsopgave |
---|
Nabeschouwing Commercialbank grand prix Qatar |
Stoner's revenge |
Honda likt zijn wonden |
Stoner's revenge
Met de start van het nieuwe Grand Prix wegrace seizoen werd voor het eerst - om kosten te besparen - volgens het nieuwe tijdschema gereden, waarbij de vrijdagochtend training is komen te vervallen en de overgebleven trainings- en kwalificatiesessie(s) met 15 minuten zijn ingekort. Ondanks de vele testkilometers die alle teams hier tijdens de voorjaarstraining hadden afgelegd werd de de beschikbare trainingstijd door de meesten als (te) kort ervaren. Zo had het Ducati Marlboro Team voor aanvang van de warm-up nog een gok genomen door een aanpassing aan Stoner's fiets te doen waarvan men niet zeker was of die zou werken.
Stoner's overwinning was een groot succes voor het Marlboro Ducati MotoGP Team, dat halvere het vorige seizoen al was begonnen met het testen en ontwikkelen van de van een carbon frame voorziene GP9 machine. Het carbon rijwielgedeelte moest volgens Ducati meer gevoel en stabiliteit (vooral met aanremmen) geven, en dat bleek. In alle winter- en voorjaarstesten was Stoner het snelst geweest en had daarmee zijn visitekaartje voor aanvang van het seizoen al afgegeven. Vraag was alleen in hoeverre zijn in de winter geopereerde pols hem aan het begin van dit seizoen zou opbreken, maar daarvan bleek de 23 jarige Australiër in Qatar totaal geen hinder meer te hebben ondervonden.
Casey Stoner (1):
Ik ben zo blij met deze overwinning, omdat we nu eindelijk de vruchten hebben geplukt van het harde werk dat door iedereen bij Ducati de afgelopen winter is verzet. Het was dit weekend vanwege de korte sessies erg moeilijk werken en we namen afgelopen nacht een gok door een wijziging in setup waarvan we niet zeker waren. We konden het gelukkig in de warm-up uitproberen en dat voelde goed, wat mij meer zelfvertrouwen voor aanvang van de race gaf. Mijn dank gaat dan ook uit naar het hele team dat he afgelopen weekend hard heeft gewerkt.
We wisten dat dit circuit erg zwaar is voor wat betreft het brandsstofverbruik, en ik moest mijn rijstijl dan ook aanpassen om het tempo hoog te houden en mijn voorsprong op Valentino vast te houden maar dat ging verder perfect. Mijn pols voelde 100%, maar ik moet nog wel blijven werken aan mijn algehele finess om mijn in de winter opgelopen achterstand in te lopen.
Zijn teamgenoot Nicky Hayden kende een zwaar weekend, maar was uiteindelijk toch tevreden met zijn 12e plaats in de wedstrijd. Op zaterdagavond werd de Kentuky Kid in de kwalificatie met een highsider hard van zijn GP9 machine geworpen, waarna hij uit voorzorg naar het ziekenhuis werd afgevoerd. Behoudens een bond en blauwe rug, drie hechtingen in zijn borst en een gedeukt ego had de Amerikaan er niets aan overgehouden, maar op zaterdagavond was nog onduidelijk of hij aan de start zou verschijnen. Na een moeizaam begin van de wedstrijd kwam Hayden steeds meer in zijn ritme en reed tegen het eind van de race zelfs zijn snelste rijden van het weekend.
Nicky Hayden (12):
Het is een moeilijk weekend geweest waarin we veel problemen hebben gehad en niets goed ging, waarbij een 210 km/u highside ook niet wil helpen. In het begin van de wedstrijd was ik behoorlijk langzaam, ik had geen goede start en pas nadat de benzinetank lichter werd kreeg ik meer gevoel met de machine en ging ik sneller en sneller. De laatste vijf of zes ronden waren mijn snelste ronden van het hele weekend. Het zou mooi zijn geweest als ik uiteindelijk Dani Pedrosa nog te pakken zou hebben gekregen, maar ik denk dat we met het hele team hebben laten zien dat ook als het tegenzit we niet zullen opgeven. Hopelijk hebben we nu alle ellende gehad en met Casey die het potentieel van de GP9 heeft bewezen ben ik toch, hoe vreemd dat het moge klinken, positief gestemd over de volgende wedstrijd op Montegi.
Succesvolle start Yamaha
Met drie rijders in de top vier was het ook voor Yamaha een uitzonderlijk goed weekend. De winnaar van de constructeurstitel afgelopen jaar had dan wel naast de overwinning gegrepen, maar tegen de Stoner/Ducati combinatie, die voor het derde jaar op rij de wedstrijd won en daarmee in Qatar ongeslagen bleef, was ook het afgelopen weekend geen kruid opgewassen.
Het hele weekend al was Yamaha fabrieksrijder Valentino Rossi 'best of the rest' gebleken, op ruime afstand van Stoner. De in februari nog 30 jaar geworden Italiaan begon de wedstrijd vanaf een tweede startplek maar had geen goede start en werd voorbij gestoken door Loris Caprirossi en teamgenoot Jorge Lorenzo. Tegen het eind van de eerste ronde was Rossi Lorenzo alweer voorbij, maar pas in de derde ronde wist Rossi ook landgenoot Capirossi terug te pakken. Op dat moment had Rossi al een achterstand van drie seconden op leider in de wedstrijd Casey Stoner, een achterstand die hij niet meer goed kon maken. Desondanks een tevreden start van het seizoen voor de wereldkampioen, die vorig jaar slechts vijfde werd op dit circuit.
Valentino Rossi (2):
Ik denk dat het absoluut leuker was hier op maandag te racen dan te testen, zoals afgelopen jaar. Vandaag waren de omstandigheden op het circuit anders dan de voorafgaande dagen en in de warm-up werden we dan ook geplaagd door enkele kleine bandenproblemen waardoor we onze strategie voor de wedstrijd moesten aanpassen. Het is jammer want ik denk dat we gisteren (zondag, red.) een beter gevecht hadden kunnen voeren. Maar goed, tweede plaats en 20 punten is een goede start van het seizoen en veel beter dan afgelopen jaar.
Ik wist dat ik een goede start nodig had om bij Stoner in de buurt te kunnen blijven, maar dat mocht niet zo zijn. Ik verloor kostbare tijd om Lorenzo en Capirossi weer terug te pakken en toen was Stoner er al vandoor. Het midden van de wedstrijd ging lekker en ik liep zelfs in op Stoner, maar ik wist dat ik dat tempo niet de hele wedstrijd kon volhouden, dat zouden de banden niet aan hebben gekund. Casey reed vandaag erg sterk, maar dat is hij hier altijd en ik geloof dat we een goede potentie hebben. Ik denk dat we in Montegi terug kunnen vechten en ben blij dat we hier een goede start hebben kunnen maken. Het seizoen is nog lang.
Teamgenoot Jorge Lorenzo begon zijn tweede seizoen in de MotoGP voortvarend, maar kon het tempo van de wereldkampioen niet volgen en kon niet lang genieten van zijn derde positie na de start. Lange tijd was de Spaanse Yamaha coureur daarna in gevecht met Repsol Honda coureur Andrea Dovizioso, die een uitstekend debuut kendo voor het Honda fabrieksteam. Ondanks geplaagd te zijn door bandenproblemen wist Lorenzo halverwege de wedstrijd zijn derde plek in de wedstrijd al veilig te stellen, maar op te grote afstand van zijn teamgenoot.
Jorge Lorenzo (3):
Ik ben blij om op het podium te staan. Ik heb sommige delen van de wedstrijd echt genoten toen ik enkele inhaalacties maakte en vertrouwen had om risico te nemen. De gripcondities van het circuit waren vanavond beter, maar al vanaf het begin van de wedstrijd begon mijn achterband te glijden. Dit is iets waar we aan zullen moeten werken. Afgezien van het resultaat en de behaalde punten is het duidelijk dat we nog veel werk moeten verrichten, aangezien ons racetempo ver van Rossi's en zeker Stoner's tempo verwijderd lag. Het gat is té groot. Na het gekke weer van gisteravond (zondagavond, red.) ben ik blij dat we toch hebben kunnen racen. Het was belangrijk voor iedereen en we zijn het seizoen begonnen met een goed resultaat. Mijn doel is om in Motegi veel dichter bij de kop van het veld te zitten.
Derde Yamaha op een vierde plek was in handen van Colin Edwards, die al in de voorjaarstrainingen erg lovend was geweest over de 2009 M1 en het zijn beste racemotor ooit had genoemd. Volgens Colin zijn de verschillen met de 2008 versie miniem, maar is de fiets duidelijk voor Bridgestone banden ontwikkeld, iets waarvan het vorig jaar nog op Michelins rijdend Tech3 team nu ook de vruchten van kan plukken. De Texaanse Tornado reed een ijzersterke race en scoorde zijn beste raceresultaat van Qatar waarbij hij meerdere coureurs wist te passeren. Gestart vanaf een zesde plek op de tweede startrij kwam Edwards de eerste ronde pas op een negende positie door, maar wist zich al snel weer naar voren te rijden. In de 14e ronde ging de Amerikaan Andrea Dovizioso voorbij en kreeg daarmee de vierde plaats in handen, die hij tot het einde van de wedstrijd onbedreigd in handen wist te houden.
Colin Edwards (4):
Het was een goede start van het seizoen nadat ik mijn start volledig had verprutst. Ik dacht een goede start te hebben maar voordat ik het wist kwamen ze me links en rechts voorbij gestoven. Ik lag ver achter en dat heeft me het gevecht om het podium gekost. Ik wil niet zeggen dat ik met Lorenzo mee had kunnen komen, hij reed een sterke wedstrijd, maar het was mooi geweest als ik het had kunnen proberen. De omstandigheden om te racen waren goed, zeker gezien de vele regen die hier afgelopen nacht is gevallen. Ik had me geconcentreerd om zo vloeiend mogelijk te rijden en zo min mogelijk van de banden te vergen, en met succes. Toen ik Dovizioso naderde kon ik duidelijk zien dat hij met bandenproblemen te kampen had, maar nadat ik hem had ingehaald was Lorenzo er al lang en breed vandoor. Alleen een fout van hem had mij dichterbij kunnen brengen, maar ik ben wel blijven pushen.
Ik denk dat als ik een goede start had gehad dat ik het tempo van Lorenzo wel had kunnen volgen. De grip van de Bridgestone banden was goed en ik ben blij dat we allemaal zijn gebleven en uiteindelijk toch hebben geraced. Mijn dank gaat uit naar de jongens van Monster Yamaha Tech 3. Het was een lang en zwaar weekend, maar door als team de koppen bij elkaar te steken en gefocust te blijven hebben we dit resultaat weten neer te zetten en ik zie nu al uit naar de komende race.
Teamgenoot James Toseland, die in de winter- en voorjaarstrainingen al werd geplaagd door zware blessures en crashes, kende een veel mindere start van het seizoen. De verre van fit zijnde voormalig wereldkampioen Superbikes startte de wedstrijd als 13e en had lange tijd uitzicht op een top10 notering. Toseland reed in de schaduw van Kallio en de Puniet, maar kwam in de laatste bocht voor het rechte stuk in aanraking met Toni Elias en moest daardoor in de grindbak uitwijken. Toseland kwam nog wel terug op de baan maar eindigde de wedstrijd op een puntenloze 16e plek.
James Toseland (16):
Het was om het voorzichtig uit te drukken een moeilijk weekend en ik weet dat we een lange inhaalslag te doen hebben. Deze race was bijna als een testsessie voor mij, en net als tijdens het testen had ik vandaag ook geen geluk. Ik voelde dat ik had kunnen vechten om een top10 notering, maar toen kwam Elias bij mij binnendoor waar geen ruimte was. Hij raakte mij waardoor ik moest uitwijken in de grindbak en het een kansloze wedstrijd voor mij werd.
We hebben verschillende settings aan de voorkant geprobeerd om problemen die ik daar ondervond op te lossen, maar daar is nog veel ruimte voor verbetering. Ik moet gewoon meer tijd op de motor kunnen doorbrengen en het geluk eens aan mijn zijde hebben. De jongens van het Tech 3 team hebben goed werk verricht en ik ben overtuigd in Motegi een goed resultaat neer te kunnen zetten.