MotoGP Motegi: Miller snelste tijd, Bastianini crasht, Marc Marquez P6
Als gevolg van de logistieke problemen voor de Argentijnse Grand Prix, waar twee van de vijf vluchten met MotoGP Cargo van Lombok in Indonesië naar Tucuman in Argentinië vertraging hadden opgelopen en alle de vrije training van vrijdag moest worden gecanceld, had Dorna al in juni het tijdschema voor de Japanse Grand Prix vanwege de krappe planning tussen Aragon en Motegi aangepast.
In het aangepaste tijdschema was de vrije training in de ochtend komen te vervallen, maar was de tweede vrije training laat in de middag voor de MotoGP wel met een half uur verlengd, waardoor er nu 1 uur en 15 minuten kon worden getraind en er effectief dus slechts 15 minuten werd ingeleverd op het oorspronkelijke tijdschema.
Na op maandag nog in Barcelona aan de ringvinger en pink van zijn rechterhand te zijn geopereerd had Takaaki Nakagami op donderdag in het medisch centrum groen licht gekregen om te rijden, de enige afwezige was Joan Mir die vorige week in de vrije training tot de conclusie was gekomen dat rijden nog veel te pijnlijk was en nu ook besloten had om Motegi te laten schieten.
Onder een zwaar bewolkte hemel, maar wel bij een warme buitentemperatuur van 26 graden en 28 graden asfalttemperatuur waren de omstandigheden haast ideaal om snelle tijden te zetten. Dat bleek al na 20 minuten, toen Fabio Quartararo met een 1'45.807 behoorlijk dicht in de buurt kwam van de 1'45.763 die Marc Marquez in 2019 op de pole position had gezet, hoewel dat wel twee seconden langzamer dan het polerecord van Jorge Lorenzo uit 2014 was geweest.
Een half uur in de training vielen de eerste druppels op de baan, maar de regen zette niet door, waardoor de volle 75 minuten konden worden benut. De dreiging van regen deed veel coureurs wel besluiten om direct voor een time-attack te gaan, aangezien voor zaterdag hevige regen en rukwinden zijn voorspeld.
Met nog 35 minuten op de klok was Alex Rins de eerste die met een nieuwe Soft/Soft combinatie nipt onder de tijd van Quartararo door ging, waarna Johann Zarco twee minuten later maar liefst 4 tiende van de tijd van Rins door ging. Ook Aleix Espargaro was op dat moment op weg naar een verbetering van de snelste tijd en ging 8 honderdste onder de tijd van Zarco door, die op zijn beurt daarna weer 13 duizendste onder de tijd van Espargaro door ging.
Inmiddels was ook Fabio Quartararo met een nieuwe Hard/Soft combinatie de baan opgegaan, om in zijn tweede vliegende ronde met een 1'45.029 nét niet onder de 1'45 door had weten te gaan, maar wel bijna 2 tiende van de tijd van zijn landgenoot afreed.
De eerste die er wél in slaagde om onder de 1'45 door te gaan was Aragon winnaar Enea Bastianini, die met nog minder dan 20 minuten te gaan een 1'44.978 realiseerde. Voorzien van een nieuwe Soft/Soft combinatie wist Alex Rins met nog minder dan 15 minuten te gaan twee ronden achter elkaar nipt de snelste tijd te verbeteren, maar het was Jack Miller die in de allerlaatste minuten een mokerslag leek te gaan uitdelen.
In de eerste vliegende ronde van zijn vierde run met een verse Soft/Soft combinatie ging Miller met een 1'44.660 al een kwart seconde onder de tijd van Rins door, en leek in zijn tweede ronde nog eens een halve seconde van die tijd af te gaan rijden, maar werd in de hairpin opgehouden door Suzuki testrijder Takuya Tsuda en reed daardoor slechts 0,151 van zijn eigen tijd af.
Net als Miller was ook Pecco Bagnaia pas in zijn vijfde en laatste run voor een time-attack gegaan, hij kwam in zijn tweede vliegende ronde slechts 28 duizendste op de snelste tijd van Miller tekort.
Fabio Quartararo ging in de laatste 10 minuten opnieuw een verse Hard/Soft combinatie de baan op en kwam eveneens akelig dicht in de buurt, maar gaf uiteindelijk 49 duizendste op de tijd van Miller toe, terwijl Aleix Espargaro er op 68 duizendste in de laatste minuten nog een vierde tijd uit wist te persen.
In de laatste vijf minuten gingen Johann Zarco en Enea Bastianini onderuit, waren daardoor niet in staat hun eigen tijd nog aan te scherpen en vielen daardoor buiten de top 10, terwijl Alex Rins telkens net op de verkeerde plaats zat op het circuit, daardoor niet meer in staat was zijn eigen tijd te verbeteren en eveneens terugviel buiten de top 10.
Marc Marquez daarentegen wist zich voorlopig wel van een directe plaatsing voor Q2 te verzekeren. De 8-voudig wereldkampioen was de hele vrije training competitief, en gaf in zijn vijfde run op eigen kracht met Hard/Soft combinatie, waarvan alleen de achterband vers was, slechts 0,147 seconde op de tijd van Miller toe. Marquez wilde daarna nog een échte time-attack met een verse Soft/Soft combinatie doen, maar was vanwege gele vlaggen niet meer in staat zijn tijd te verbeteren.
MotoGP Motegi, tijden FP1:
Rijder | Team | Merk | km/u | FP1 | Verschil | ||
1 | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 311.2 | 1'44.509 | |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 313.0 | 1'44.537 | +0.028 |
3 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 310.3 | 1'44.558 | +0.049 |
4 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 310.3 | 1'44.577 | +0.068 |
5 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 312.1 | 1'44.645 | +0.136 |
6 | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 311.2 | 1'44.656 | +0.147 |
7 | Pol Espargaro | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 312.1 | 1'44.678 | +0.169 |
8 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 311.2 | 1'44.735 | +0.226 |
9 | Miguel Oliveira | PRT | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 310.3 | 1'44.743 | +0.234 |
10 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 311.2 | 1'44.797 | +0.288 |
11 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 313.9 | 1'44.798 | +0.289 |
12 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 306.8 | 1'44.886 | +0.377 |
13 | Alex Rins | ESP | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 309.4 | 1'44.913 | +0.404 |
14 | Enea Bastianini | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 312.1 | 1'44.978 | +0.469 |
15 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 313.0 | 1'45.009 | +0.500 |
16 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 305.9 | 1'45.065 | +0.556 |
17 | Cal Crutchlow | GBR | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 307.6 | 1'45.187 | +0.678 |
18 | Darryn Binder | RSA | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 306.8 | 1'45.366 | +0.857 |
19 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 312.1 | 1'45.426 | +0.917 |
20 | Alex Marquez | ESP | LCR Honda Castrol | Honda | 308.5 | 1'45.600 | +1.091 |
21 | Raul Fernandez | SPA | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 309.4 | 1'45.739 | +1.230 |
22 | Tetsuta Nagashima | JPN | HRC Team | Honda | 304.2 | 1'45.845 | +1.336 |
23 | Remy Gardner | AUS | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 307.6 | 1'45.991 | +1.482 |
24 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 311.2 | 1'46.365 | +1.856 |
25 | Takuya Tsuda | JPN | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 304.2 | 1'46.718 | +2.209 |