MotoGP Motegi: Binder verplettert ronderecord Lorenzo 2015
Met regen voor de zaterdag en zondag voorspeld waren de omstandigheden op MotoGP Honda's testcircuit Twin Ring Motegi op vrijdag in tegenstelling tot afgelopen jaar perfect, waardoor er in de middagsessie behoorlijk snelle tijden konden worden gerealiseerd en in de time-attack het oudste absolute ronderecord van Jorge Lorenzo uit 2015 aan flarden werd gereden.
Jorge Martin zette in Japan zijn sterke lijn sinds Misano voort, zette in FP1 ondanks een crash de snelste tijd en voerde ook in de 1-uur durende Practice sessie in de middag lange tijd het veld aan, maar was in de time-attack voor directe plaatsing in Q2 niet in staat om het maximale uit de Desmosedici GP23 te persen, die - zo bevestigde Paulo Ciabatti nog tegenover MotoGP - exact gelijk is aan de fabrieksmachines van het Lenovo Ducati fabrieksteam.
De eerste coureur die twintig minuten in de training onder de 1'44.724 van Martin (een halve seconde sneller dan zijn tijd uit FP1) leek te gaan was Raul Fernandez, met een snelste eerste en tweede sector, maar daarna in de langzame hairpin crashte. Tien minuten later was het echter teamgenoot Miguel Oliveira die in de 12e ronde van zijn eerste run maar liefst een kwart seconde onder de tijd van Martin door wist te gaan.
Met nog een kwartier op de klok ging Aleix Espargaró, eveneens bezig met een long run, met een 15 ronden oude Hard compound voorband en een 10 ronden oude Soft compound achterband nog eens eentiende van de tijd van Oliveira af. Het was een minuut later echter Brad Binder, dit weekend voor het eerst rijdend met het carbon chassis, die in zijn eerste time-attack met een verse Hard/Soft combinatie de snelste tijd op 1'44.255 zette.
Met nog acht minuten op de klok was het echter Fabio Di Giannantonio die voor een regelrechte sensatie leek te zorgen door met een 1'43.947 als eerste onder de 1'44 door te gaan, waarmee hij zich voor de tweed keer dit seizoen rechtstreeks voor Q2 plaatste.
De eerste die, met nog minder dan 5 minuten op de klok, daarna onder de tijd van Di Giannantonio door wist te gaan was Aleix Espargaró, die een 1'43.784 realiseerde en daarmee met het kleinste verschil van 6 duizendste seconde onder het absolute ronderecord (1'43.790) van Jorge Lorenzo uit 2015 ging. Het was echter Brad Binder die in zijn tweede time-attack run met een nieuwe Soft compound achterband de toon zette door nog eens 3 tiende onder de tijd van de Aprilia coureur door te gaan.
Achter Binder zette Pecco Bagnaia op de valreep in eveneens zijn tweede time-attack run de tweede tijd en kwam op de streep slechts 29 duizendste seconde tekort, een enorme opsteker voor de coureur die de hele dag z'n draai niet leek te kunnen vinden en met name veel last van wielspin had, maar er dus eindelijk wel een tweede tijd uit wist te persen.
Na een sterk optreden in India, waar beide coureurs zich direct voor Q2 plaatsten, visten Marc Márquez en Fabio Quartararo in Motegi achter het net. Marquez, die hier vorig jaar in de regen de pole position had, zette met nog enkele minuten te gaan de vierde tijd die uiteindelijk goed genoeg voor P7 zou zijn geweest, maar die tijd werd geschrapt vanwege een gele vlag. Quartararo ging in zijn eerste time-attack run onderuit en was in zijn tweede run niet in staat zijn tijd aan te scherpen.
Na 110 dagen maakte Alex Rins, die op dinsdag in Madrid groen licht van zijn artsen had gekregen en daarna meteen naar Japan was gevlogen, zijn comeback en dat leek boven verwachting te gaan. Rins was weliswaar de langzaamste rijder op de baan, maar was in FP1 wel maar liefst 16 ronden op de baan geweest. De middagsessie verliep echter moeizaam, de 6-voudig MotoGP winnaar was slechts 4 ronden op de baan en besloot daarna dat het mooi was geweest. Voor de rest van het weekend zal hij worden vervangen door Stefan Bradl.
MotoGP Motegi, tijden vrije training:
Rijder | Team | Merk | FP1 | Practice | Verschil | ||
1 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'45.747 | 1'43.489 | |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'45.631 | 1'43.518 | +0.029 |
3 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'46.229 | 1'43.784 | +0.295 |
4 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 1'45.192 | 1'43.843 | +0.354 |
5 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1'45.510 | 1'43.945 | +0.456 |
6 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'46.160 | 1'43.947 | +0.458 |
7 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 1'46.018 | 1'44.062 | +0.573 |
8 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'45.819 | 1'44.117 | +0.628 |
9 | Pol Espargaro | ESP | GASGAS Factory Racing Tech3 | KTM | 1'46.181 | 1'44.219 | +0.730 |
10 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'45.902 | 1'44.261 | +0.772 |
11 | Miguel Oliveira | POR | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 1'46.198 | 1'44.317 | +0.828 |
12 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'45.685 | 1'44.428 | +0.939 |
13 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'45.952 | 1'44.520 | +1.031 |
14 | Marc Marquez | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'46.033 | 1'44.574 | +1.085 |
15 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'46.027 | 1'44.657 | +1.168 |
16 | Cal Crutchlow | GBR | Yamalube RS4GP Racing Team | Yamaha | 1'46.302 | 1'44.709 | +1.220 |
17 | Raul Fernandez | ESP | CryptoDATA RNF MotoGP Team | Aprilia | 1'45.966 | 1'44.811 | +1.322 |
18 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'46.334 | 1'44.928 | +1.439 |
19 | Augusto Fernandez | ESP | GASGAS Factory Racing Tech3 | KTM | 1'45.330 | 1'45.231 | +1.742 |
20 | Michele Pirro | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'47.132 | 1'45.866 | +2.377 |
21 | Alex Rins | ESP | LCR Honda CASTROL | Honda | 1'47.587 | 1'47.236 | +3.747 |