Luca Marini topt eendaagse MotoGP test Valencia
De eerste en meteen laatste officiële testdag van de MotoGP voor de winterstop stond voor veel coureurs in het teken van kennismaken met de nieuwe machine en het nieuwe team, maar bij met name Honda en Yamaha werd er toch flink uitgepakt. Marc Marquez had maar liefst de beschikking over 3 machines, waaronder een 2023 prototype, maar toonde zich na afloop weinig enthousiast.
Het prototype dat Honda had meegenomen was volgens Marquez een compromis van de 2022 machine, die op enkele punten iets beter was, maar daardoor op andere punten weer slechter was. Marquez was positief over de commitment van Honda, dat met een hele afvaardiging naar Valencia was afgereisd, maar zei ook dat Honda met in februari in Sepang met een veel betere machine op de proppen zal moeten komen, wil hij voor de titel kunnen strijden.
Ook Yamaha had voor de eendaagse test flink uitgepakt. Fabio Quartararo had de beschikking over een nieuwe motor, een nieuwe rijwielgedeelte en nieuwe aerodynamica, maar was eigenlijk alleen over dat laatste zeer positief. Quartararo reed nu voor het eerst ook met duivelsoren op het kontje en zei aangenaam verrast te zijn hoeveel impact iets simpels als die oren op het gedrag van de machine had.
De onttroonde wereldkampioen stak zijn teleurstelling over het nieuwe blok echter ook niet onder stoelen of banken. Tijdens de eerdere test op Misano was El Diablo juist zeer onder de indruk van het nieuwe blok geweest, maar op Valencia voelde hij geen enkel verschil met het blok waarmee hij het afgelopen weekend reed. Data toonde ook aan dat er totaal geen verschil in snelheid was. Quartararo's topsnelheid was opnieuw 10 km/u langzamer dan die van Pecco Bagnaia.
Bagnaia op zijn beurt was positief over het bereikte resultaat. Ducati had een nieuwe kuip en een nieuw blok om te testen (meer een evolutie van de evolutie in plaats van compleet nieuw) en beide voelden erg goed, wat volgens Bagnaia een teken was dat het harde werk van de afgelopen tijd zijn vruchten heeft afgeworpen. Wel zei Bagnaia dat hij met de nieuwe kuip meer last van de sterke wind op het rechte stuk had gehad.
Aan de andere kant van de Ducati Lenovo pitbox maakte Enea Bastianini zijn debuut bij het fabrieksteam. Bij hem was de test voornamelijk om het team en de nieuwe structuur te leren kennen, alleen de elektronica engineer is dezelfde als die hij bij Gresini had. Voor Bastianini was het ook een eerste kennismaking met de GP22 machine, na het hele seizoen de GP21 te hebben geracet, volgens hem was de GP22 net effe wat stabieler. Tegen het eind van de middag ging hij onderuit, maar was desondanks zeer positief.
MotoGP test Valencia, tijden:
Rijder | Team | Merk | Tijd | Verschil | Ronde | ||
1 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1'30.032 | 70/76 | |
2 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'30.257 | +0.225 | 81/89 |
3 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1'30.262 | +0.230 | 62/78 |
4 | Miguel Oliveira | PRT | RNF MotoGP Team | KTM | 1'30.367 | +0.335 | 71/75 |
5 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'30.398 | +0.366 | 27/56 |
6 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'30.483 | +0.451 | 66/68 |
7 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'30.496 | +0.464 | 48/63 |
8 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 1'30.576 | +0.544 | 28/76 |
9 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'30.578 | +0.546 | 83/92 |
10 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'30.592 | +0.560 | 27/54 |
11 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 1'30.626 | +0.594 | 9/55 |
12 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'30.655 | +0.623 | 58/59 |
13 | Marc Marquez | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'30.676 | +0.644 | 27/50 |
14 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'30.691 | +0.659 | 81/88 |
15 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'30.712 | +0.680 | 65/73 |
16 | Pol Espargaro | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'30.757 | +0.725 | 75/86 |
17 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'30.787 | +0.755 | 49/70 |
18 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'30.914 | +0.882 | 60/73 |
19 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'31.081 | +1.049 | 47/64 |
20 | Alex Rins | ESP | LCR Honda Castrol | Honda | 1'31.228 | +1.196 | 85/91 |
21 | Raul Fernandez | ESP | RNF MotoGP Team | Aprilia | 1'31.340 | +1.308 | 58/78 |
22 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'31.730 | +1.698 | 79/83 |
23 | Michele Pirro | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'32.805 | +2.773 | 15/16 |