Zoeken

GP Mugello - MotoGP

Pagina 2

5 juni 2007
Inhoudsopgave
GP Mugello - MotoGP
Pagina 2

..en dat is zes

The Doctor slaat terug!

Rossi ging als vanouds, boenderde zich naar de kop, en won.

 Trainingen - Met een temperatuur van 16°C was het nou niet bepaald "Italiaans" weer toen op vrijdag de trainingen begonnen voor de MotoGP coureurs, maar het was droog. Vanaf het begin was duidelijk dat Dani Pedrosa met de Repsol-Honda snel rond kon gaan op Mugello, want tijdens de eerste vrije training reed hij een snelste tijd van 1"50.743, het ronderecord stond op naam van Max Biaggi met 1"50.117 (2005). Valentino Rossi zat er met 0.158 van een seconde dicht achter, derde man was Rizla-Suzuki coureur John Hopkins.

De Ducati"s van klassementsleider Casey Stoner en teamgenoot Loris Capirossi stonden op de vierde en negende plaats terwijl de derde Italiaan, Marco Melandri niet verder kwam dam een twaalfde tijd. Wereldkampioen Nicky Hayden reed een teleurstellende achtste tijd, in de situatie van de Amerikaan was dat redelijk. Hoe anders was de tweede vrije training. Nog maar 13°C en regen, véél regen. Casey Stoner wist het snelst rond te gaan, met de Rizla Suzuki coureurs John Hopkins en Chris Vermeulen op twee en drie. Rossi kwam nog tot een vierde tijd maar Pedrosa kwam niet verder dan een tiende tijd. Verrassend was de vijfde tijd van Kenny Roberts jr. die daarmee voor een kleine opleving in het Team Roberts zorgde. Landgenoot Hayden bleef steken op een veertiende tijd.

Casey Stoner was de snelste op een natte baan, maar het bleef droog op de racedag.

De vrije training op zaterdagmorgen gaf een vergelijkbaar beeld als tijdens de eerste vrije training, Pedrosa was de snelste (1"50.108) en Rossi zat daar direct achter, nu weliswaar op bijna vier tienden van een seconde. De derde tijd werd gereden door Casey Stoner die ruim zes tienden van een seconde moest toegeven op Pedrosa, terwijl hij wel over de hoogste topsnelheid beschikte; 323.3km/u (t.o. Pedrosa: 317.6km/u). John Hopkins zakte naar de zevende tijd (zijn Rizla-Suzuki had dan ook een 10km/u lagere topsnelheid) maar de verschillen waren klein. Wél goed om te zien was de achtste tijd voor Makoto Tamada op de van Dunlops voorzien Tech3 Yamaha.

Ook tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag regende het, veel! De omstandigheden waren bar slecht, hoewel het niet koud was met 19°C, en het circuit van Mugello leek soms meer op Venetië. Net voordat de coureurs de baan op zouden gaan kwam het met bákken uit de Italiaanse hemel. Toen het eenmaal stopte met regenen was de weg vrij voor felle zon en sterke wind waardoor de baan in no time opdroogde en het voor de coureurs nóg moeilijker werd.

De snelste van het veld was Casey Stoner die de Marlboro-Ducati naar een tijd van 2"00.359 wist te sturen over de Toscaanse wildwaterbaan. Chris Vermeulen zette zijn Rizla-Suzuki voor het eerst dit seizoen op de eerste rij en werd geflankeerd door "local hero" Valentino Rossi. De tweede rij werd verrassend geopend door Olivier Jacque, hoewel, we hebben hem natuurlijk door de regen zien knallen tijdens de grand prix van China in 2005 waar hij een tweede plaats behaalde.

De twee "andere" Italianen Loris Capirossi en Marco Melandri mochten eveneens van die tweede startrij vertrekken. Randy De Puniet, Dani Pedrosa en John Hopkins vormden startrij drie. De held uit de vrije ochtendtraining, Makoto Tamada, was de "schlemiel" van de kwalificatie. Als enige wist hij zich, met een tijd van 2"09.080, niet te kwalificeren maar vanwege het bizarre weer besloot de racedirectie dat alle coureurs mochten starten. Hij had "s morgens natuurlijk al wél aangetoond over voldoende snelheid te kunnen beschikken.

Chris Vermeulen:

De sessie startte met hevige regen, maar door de wind droogde de baan snel op. Ik kwam binnen met nog 25 min. te gaan en zei dat ik een slick wilde want er was veel grip, en toen ging het wéér regenen! Ik dacht dat het droger zou worden dan het uiteindelijk werd, maar dat deed het dus niet. Ik probeerde de laatste rondjes wat sneller te gaan, maar mijn timing was niet goed en ik mistte een volle ronde. De Bridgestone regenbanden deden het weer goed en door op de eerste rij te staan biedt me dat een goed kans voor de race, wat voor weer het ook wordt.

De race -
De vanaf pole position gestarte Casey Stoner was goed weg en leek er in het begin van de race direct werk van te willen maken door een gaatje te slaan richting zijn achtervolgers. Eén van die achtervolgers was teamgenoot Loris Capirossi die een zeer goede start had gemaakt en toen het hele veld voor de eerste keer over start/finish kwam ging hij op snelheid voorbij aan Chris Vermeulen waardoor de beide fabrieks Marlboro-Ducati"s op kop reden.

Diezelfde Vermeulen werd gedurende de volgende ronden óók nog gepasseerd door Pedrosa, Barros, Elias en teamgenoot Hopkins. Chris Vermeulen had dus niet het verwachtte voordeel van zijn tweede startplek en wist wel waar het aan lag:

Het was mooi om vanaf de eerste rij te vertrekken en het gaf me een goede kans. Ik had een redelijke start en volgde Stoner, maar ik kon het niet volhouden om in de kopgroep te blijven. Ik werd door een aantal jongens gepasseerd en om eerlijk te zijn was ik niet zo bekend met het circuit. Ik viel terug en mijn tijden liepen sneller op dan van de anderen, hoewel ze aan het eind vrijwel gelijk waren. We hebben een paar belangrijke punten behaald en achtste is niet verkeerd op een baan waarvan we wisten dat het moeilijk ging worden. Hopelijk gaan we nu naar een aantal circuits die voor ons wat bekender zijn en kunnen we weer meestrijden!

Die kopgroep bestond uit Capirossi, voorbijgegaan aan Stoner, Melandri, Pedrosa, Hopkins, Rossi (die in de eerste bocht naar de achtste plek was teruggevallen), Vermeulen en Barros. Bij het insturen van de eerste bocht, "San Donato", zat Marco Melandri aan de buitenkant van Stoner en hield daaraan vast, kwam daardoor aan de binnenkant uit voor de tweede bocht, "Luco", en stak voorbij aan Stoner terwijl een stuk verderop Rossi zich eindelijk definitief langs "Hopper" werkte. Een ronde later ging Loris Capirossi in "San Donato" gigantisch in de fout en verloor zomaar vier, vijf plaatsen! Daarna kwam het niet meer goed met de kleine, oude "Capi-T-Rex. Hij kwam geen moment meer in beeld om aanspraak te maken voor de overwinning ondanks dat hij gebruik maakte van het nieuwe blok.  Het was nu de beurt aan Dani Pedrosa om aan de leiding te gaan. Hij had tijdens de droge momenten in de trainingen al laten zien snel te kunnen zijn op deze baan, en nu kon hij het waarmaken.

Casy Stoner kon nog steeds goed volgen en het was duidelijk te zien dat er heel wat meer beweging in de Desmosedici zat dan in de RC212-V die een stuk stabieler oogde. Inmiddels was Valentino Rossi opgeklommen naar de derde plaats om een ronde later al beslag te leggen op de tweede plaats door Stoner terug te verwijzen en nu zette hij Pedrosa onder druk. Marco Melandri leek vanaf dit punt in de wedstrijd het tempo niet meer te kunnen volgen en zakte verder en verder weg, wéér geen winst voor de Gresini-Honda coureur. Alex Barros daarentegen kon het tempo met zijn Pramac-Ducati prima volgen en mengde zich in de strijd aan de kop van het veld.

Het gevecht aan de kop van het veld had nu een aantal ronden geduurd en in de achtste ronde stootte Rossi naar de leiding door brutaal Pedrosa aan de binnenkant te passeren. Vanaf dat moment bloedde de wedstrijd wat dood doordat Rossi en Pedrosa iets uitliepen op het achtervolgende trio Stoner, Hopkins en Barros. Het enige moment dat het nog spannend werd was na de dertiende doorkomst, toen Pedrosa zich na het lange rechte eind (waar de Ducatis"s van zowel Stoner als Capirossi geen écht voordeel uit wisten te halen, die van Barros haalde een hogere topsnelheid!) naar het achterwiel van Rossi liet meenemen, zich vervolgens bij het aanremmen vergiste en vanaf toen uitgespeeld leek, waardoor Rossi ook nog eens een gaatje naar Pedrosa wist te creëren. Valentino Rossi consolideerde en won voor de zésde achtereenvolgende maal de race op "zijn" Mugello!

Alex Barros liet op Mugello zien dat hij nog niet is afgeschreven!

Die spanning was er wel om de derde plaats, waarbij de oude rot Alex Barros zich eerst vastbeet in het achterwiel van John Hopkins om hem vervolgens te passeren om even later datzelfde kunstje óók bij merkgenoot Stoner uit te halen. Van stalorders was natuurlijk geen sprake, het seizoen is nog niet eens op de helft. John Hopkins kwam deze passage niet te boven en zijn rondetijden liepen dan ook hoger op dan die van zijn concurrenten, hij behaalde een fraaie vijfde plaats. Casey Stoner werd dus een aantal dure punten afgesnoept en dat komt "Vale" goed uit. Door zijn winst heeft hij de achterstand verkleind tot negen punten, dat belooft wat voor aanstaand weekend op Catalunya!

Alex Barros:

Ik ben natuurlijk zéér blij dat ik dit seizoen voor het eerst op het podium sta en het gebeurt op het juiste moment. Mugello is de thuisrace voor Ducati en Pramac dus ik ben blij hun een passend resultaat te kunnen geven. Ik wil het hele Pramac d’Antin team bedanken want ze hebben me erg goed geholpen, en ook Bridgestone die me de banden gaven om het podium te kunnen halen. Ik heb mijn deel pech gehad in de laatste dus het is mooi om zo"n goed resultaat te behalen, zéker op een baan waar ik van hou. Ik hoop nu dat we voor de rest van het seizoen kunnen blijven laten zien dat we competitief zijn, en ik ben er zeker van dat we dat samen kunnen. Mijn team werkt prima en ik heb er vertrouwen in en voel me op mijn gemak bij hen.

De enige "vallers" in deze race waren jammer genoeg Randy de Puniet, die niet één ronde vol maakte, en Carlos Checa.

Kurtis Roberts parkeerde de KR212-V uit de stal van zijn pa na drie ronden in de pitbox, broer Kenny jr. werd zeventiende en laatste op bijna anderhalve minuut en werd dus net niet gelapt.

Opvallend was het publiek dat tijdens de voorlaatste ronde al massaal langs en op de baan stond. Daar krijgt het circuit ongetwijfeld nog een boete voor.

Voor de volledige uitslag.

Valentino Rossi:

Om wéér op Mugello te winnen is ontzettend emotioneel voor me en ik ben zéér gelukkig. Racen voor de fans hier is altijd iets ongelofelijks en ze geven me extra motivatie. Het is een onbeschrijfelijk gevoel om zoveel geel rond de baan te zien, de fans werden uitzinnig en het was een schitterende race! Het bleef droog, zoals we hoopten, de zon brak door en alles verliep volgens plan. Mijn team heeft ontzettend goed werk geleverd, mijn machine was perfect en kon ermee rijden zoals ik wilde, ik moet ze daarvoor bedanken en ook Michelin. Ik had niet zo"n goede start maar zodra mijn banden op temperatuur waren vloog mijn M1 en was ik staat om me terug naar de kop te vechten. Vanaf het begin zat iedereen 100% te pushen het was ontzettend leuk in die eerste ronden! Mugello is magisch voor mij en deze overwinning geeft ons kracht en vertrouwen voor de volgende races. Ik had een speciale uitvoering van mijn helm voor deze race met een groot hart er op en ik denk dat we vandaag hebben laten zien dat ons hart bij Yamaha ligt.

Valentino Rossi was héél blij met zijn zesde overwinning op Mugello!

Volgende race: 10 juni, Catalunya, Spanje!

 Foto"s: yamaharacing/ducaticorsepress/pramacdantin