Zoeken

Britse Grand Prix keert terug naar International Paddock bij Silverstone Wing pitaccomodatie

8 mei 2023
Het MotoGP circus gaat dit jaar tijdens de Britse Grand Prix op het circuit van Silverstone gebruik maken van de International Paddock. Voor het eerst sinds 2012 zal start/finish op de Hamilton Straight liggen.

Waar bij de Formule 1 al sinds 2010 gebruik wordt gemaakt van de International Paddock bij de zeer fraai vormgegeven Silverstone Wing aan de Hamilton Straight, is de MotoGP in 2010 en de afgelopen tien jaar telkens neergestreken in de oude paddock, die nu in principe voor 'support series' wordt gebruikt en aan de National Pits Straight ligt, tussen Woodcote en Copse. 

Toen Silverstone in 2011 en 2012 weer terugkeerde naar de MotoGP kalender na de flop met het Circuit of Wales - het circuit waarmee Dorna een 5-jarig contract had afgesloten, maar er nooit zou komen - werd al gebruik gemaakt van de International Paddock die grenst aan de Silverstone Wing. Wegens ruimtegebrek en onvoldoende stroomvoorziening verhuisde de MotoGP paddock daarna weer terug naar de oude paddock. 

Met het verplaatsen van de paddock naar de International Paddock is voor het eerst sinds 2012 start/finish op de Hamilton Straight en zal in de laatste ronde de strijd om de overwinning niet meer in de Luffield/Woodcote combinatie worden uitgevochten, waar Alex Rins in 2019 Marc Marquez binnendoor voorbij stak, maar in de Vale chicane en haakse Club Corner. 

De terugkeer naar de Silverstone Wing was een gezamenlijk besluit van Dorna en IRTA. Het complex is nu uitgebreid met het nieuwe Hilton Garden Inn hotel en de eigenaren van het circuit willen de Wing meer gebruiken voor internationale races, aangezien het nieuwe gebouw momenteel onderbenut is. 

Het probleem van stroomvoorziening is echter nog steeds niet opgelost, maar kan met generatoren worden overbrugd, die de organisatoren in het verleden niet ter beschikking wilden stellen aan de teams. Voor Dorna was dat de reden om in 2013 weer terug te keren naar de oude paddock. 

Dorna zegt dat de Wing enkele nadelen aan het licht brengt, maar dat die worden gecompenseerd door moderne faciliteiten, waaronder het mediacentrum, de VIP-ruimtes en het sanitair. Bovendien ligt de verwaarloosde infrastructuur in de National Paddock jaar op jaar meer en meer braak. 

De exploitanten van de Silverstone Wing zeggen naar duurzaamheid te streven middels een "Shift to Zero policy". Zo zijn op het dak van de Silverstone Wing al 1.342 zonnepanelen geplaatst, eind 2023 zullen er dat in totaal 2.764 zijn. Ook wordt met trots gemeld dat de generatoren op "HVO Bio Fuel" zullen lopen, waarmee 90% CO2 uitstoot wordt bespaard.  

Doordat de MotoGP nu naar de International Paddock verhuist, hoeft er minder tijdelijke infrastructuur te worden gebouwd. Ook hiermee wordt energie bespaard. 



Stuart Pringle, algemeen directeur van Silverstone: 
“Ik ben verheugd om te zien dat de GP-teams terugkeren naar de internationale paddock. Daar komt een nieuwe brug die zal leiden naar het 197 kamers tellende Silverstone Hilton Garden Inn hotel."


Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna Sports: 
“We zijn verheugd om in 2023 terug te keren naar de Silverstone Wing. MotoGP zal een betrouwbare partner zijn voor Silverstone als het gaat om waarden als een duurzame toekomst."