Bagnaia domineert MotoGP test Portimao, FQ20 P8, MM93 P19
Met zes Ducati's en drie Aprilia's in de top 10 hebben de Italiaanse fabrikanten de eerste testdag van de MotoGP op het circuit van Portimao absoluut de toon gezet en lijkt de 2023 MotoGP een Italiaans onderonsje te gaan worden. Beste niet-Italiaanse machine was Fabio Quartararo met een negende tijd, op ruim 8 tiende seconde van Pecco Bagnaia die klaar voor het seizoen lijkt te zijn.
Met een 1'38.771 was Bagnaia in zijn time-attack aan het eind van de dag als enige in staat geweest om onder de 1'39 door te gaan, en was met die tijd slechts een fractie verwijderd van het absolute ronderecord van 1'38.725 dat hij in 2021 in de kwalificatie had gezet.
Best of the rest was Luca Marini, die de eerste twee wintertesten in Valencia en Sepang de snelste tijd had gezet en ook vandaag in Portimao lange tijd het veld had aangevoerd.
In tegenstelling tot het fabrieksteam heeft het team van Valentino Rossi zich alle testen volledig kunnen richten op het afstellen van de GP22, in plaats van een heel testschema met nieuwe onderdelen af te werken, en had op voorhand al gesteld de eerste races daardoor beter voorbereid te zijn, maar te verwachten gaandeweg het seizoen in te moeten leveren.
Dat Ducati ook dit jaar de te kloppen machine zal zijn, was ook duidelijk aan Alex Marquez te zien, die na drie onzichtbare jaren bij Honda nu op de Ducati GP22 wél competitief was, in de middag zelfs even de snelste tijd had genoteerd en uiteindelijk de dag eindigde met een vierde tijd, op 0,565 seconde van Bagnaia.
Het enige merk dat enigszins in de buurt van Ducati wist te komen was Aprilia. Maverick Vinales zette laat in de middag een 1'39.25 op de klok en gaf daarmee slechts 2 honderdste seconde op de tijd van Luca Marini toe, maar minstens zo indrukwekkend was het optreden van beide RNF MotoGP Team coureurs Raul Fernandez en Miguel Oliveira, die de vijfde en zesde tijd noteerden, op iets meer dan eentiende van Marquez.
De enige niet-Italiaan in de top 10 was Fabio Quartararo op de achtste plaats, die na afloop zei grotere problemen te hebben dan de topsnelheid. "Het lukt ons maar niet om een goede basis te vinden, daardoor heb ik voor het eerst geeneens naar de topsnelheden gekeken. Op nieuwe banden komen we ruim een halve seconde te kort, na 15 ronden is dat nog 1-2 tiende seconde", zei de voormalig wereldkampioen.
"We komen op de remfase na op alle vlakken tekort, op bochtensnelheid, stabiliteit, uitkomen bocht. Ook kunnen we het potentieel van de banden niet benutten. In het verleden was ik met verse banden altijd snel, maar dat lukt me nu niet. Toen ik vorig jaar de race won pushte ik ook tot de grens, maar zat toen continue in de 1'39, met de medium compound. Vandaag heb ik [op de time-attack na] slechts één 1'39 gezet, achter Marc Marquez, en nam daarbij alle risico."
Ook voor de achtvoudig wereldkampioen was de eerste dag in Portimao geen gemakkelijke dag. Marquez werkte opnieuw een lange lijst met "grote veranderingen" op zijn RC213V voor de HRC engineers af, maar kwam telkens terug op hetzelfde frame en machine als waar hij in Sepang de voorkeur aan had gegeven. Nu het testen er bijna op zit vindt Marquez dat hij nu het beste moet maken met wat hij heeft en aan de afstelling moet gaan werken.
"Ik ben vandaag tijdens de lunch doorgegaan, want we hadden nog veel dingen te proberen", zei Marquez. "Ik probeerde om vandaag alles af te werken, want ik zou morgen willen beginnen met de voorbereiding op de eerste GP. Ik heb veel dingen geprobeerd, vooral aerodynamica en enkele grote set-up concepten, puur voor de engineers om te begrijpen. Morgen zullen we ons, met het beste wat we hebben, meer concentreren op het finetunen om ons op de race voor te bereiden."
Marquez' beste tijd was 1'399 seconde langzamer dan Bagnaia, maar ook langzamer dan teamgenoot Joan Mir, die op een seconde van Bagnaia de 14e tijd had gezet. De snelste Honda was echter Alex Rins geweest, die slechts 3 duizendste seconde langzamer dan Jorge Martin was geweest en daarmee een tijd nét buiten de top 10 had gezet.
Ook KTM lijkt allesbehalve klaar voor het seizoen te zijn. Brad Binder en Jack Miller waren weliswaar zeer aan elkaar gewaagd, maar kwamen beide op de 15e en 16e plaats ruim een seconde (1,152 seconde voor Binder en 1,216 seconde voor Miller) op Bagnaia tekort, waar Pol Espargaro op de GASGAS-gelabelde KTM slechts de 22e tijd had gezet, op nog eens een halve seconde van Miller.
MotoGP wintertest Portimao, tijden dag 1:
Rijder | Team | Merk | Tijd | Verschil | Ronde | ||
1 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:38.771 | 77/78 | |
2 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1:39.005 | +0.234 | 58/65 |
3 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1:39.025 | +0.254 | 71/88 |
4 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:39.336 | +0.565 | 56/65 |
5 | Raul Fernandez | ESP | RNF MotoGP Team | Aprilia | 1:39.460 | +0.689 | 62/64 |
6 | Miguel Oliveira | PRT | RNF MotoGP Team | Aprilia | 1:39.466 | +0.695 | 59/75 |
7 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 1:39.608 | +0.837 | 62/76 |
8 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:39.614 | +0.843 | 88/90 |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:39.641 | +0.870 | 32/50 |
10 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 1:39.643 | +0.872 | 38/63 |
11 | Alex Rins | ESP | LCR Honda Castrol | Suzuki | 1:39.646 | +0.875 | 66/77 |
12 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1:39.648 | +0.877 | 59/60 |
13 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 1:39.716 | +0.945 | 44/57 |
14 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1:39.776 | +1.005 | 74/74 |
15 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:39.923 | +1.152 | 58/69 |
16 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:39.987 | +1.216 | 57/58 |
17 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:40.009 | +1.238 | 27/52 |
18 | Stefan Bradl | GER | Honda Test Team | Honda | 1:40.162 | +1.391 | 58/72 |
19 | Marc Marquez | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1:40.170 | +1.399 | 35/78 |
20 | Michele Pirro | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:40.336 | +1.565 | 45/70 |
21 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:40.414 | +1.643 | 75/95 |
22 | Pol Espargaro | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1:40.507 | +1.736 | 58/64 |
23 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1:40.642 | +1.871 | 68/74 |
24 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1:40.771 | +2.000 | 63/72 |