Team HRC onder kwalificatie-record in Q1 8 uren van Suzuka
De afgelopen twee jaar moest de 8 uren van Suzuka, voor de vier Japanse merken de allerbelangrijkste race van het jaar, vanwege de coronapandemie worden afgelast, maar het komend weekend is Suzuka dan eindelijk toneel voor de 43 editie van de 8-uren endurance race.
In de twee officieuze testdagen op dinsdag en woensdag had YART nog de snelste tijd gezet, Karel Hanika was met een 2'06.684 als de enige onder de 2'07 door gegaan, met een tweede tijd voor het Kawasaki Racing Team dreamteam met Suzuka-winnaars Jonathan Rea, Alex Lowes en Leon Haslam.
De eerste officiële vrije training werd echter door #33 Team HRC de toon gezet. Tetsuta Nagashima was op vrijdagochtend de eerste coureur die op de CBR1000RR-R SP Fireblade met een 2'05.965 onder de 2'06 door dook, en scherpte die tijd een ronde later tot 2'05.823 aan.
In de daaropvolgende eerste kwalificatie was het opnieuw Nagashima die vriend en vijand wist te verrassen door in zijn 20-minuten kwalificatie onder het 2'05.168 kwalificatie-record van Jonathan Rea te duiken met een 2'04.943 - de eerste 2'04 ooit gereden in de 8 uren van Suzuka.
Best of the rest in die Rider Blue sessie was Marvin Fritz, die met de YART YZR-R1 een 2'06.138 realiseerde, maar liefst 1,1 seconde langzamer dan Nagashima. Leon Haslam zette voor het Kawasaki dreamteam slechts de vierde tijd, op drietiende van de tijd die Marvin Fritz had gezet.
In de daaropvolgende Rider Yellow sessie zette Niccolò Canepa de snelste tijd, maar gaf met een 2'05.863 nog altijd bijna een seconde op de tijd van Nagashima toe. Alex Lowes reed voor Kawasaki nu de tweede tijd, zijn 2'06.204 was tweetiende seconde sneller dan de tijd die Leon Haslam had gezet.
De derde en laatste Rider Red sessie van de eerste kwalificatie begon het echter te regenen, waardoor er geen snelle tijden meer konden worden gezet. Karel Hanika en Jonathan Rea waren voor YART en KRT nog wel op de baan, waar Team HRC's Iker Lecuona geeneens in actie kwam.
De regen had ook z'n impact op de tweede kwalificatie, waar in de Rider Blue en Rider Yellow sessies de tijden niet konden worden aangescherpt en het opnieuw begon te regenen bij aanvang van de Rider Red sessie. De top 10 van de kwalificatie rijdt op zaterdagmiddag de Top 10 Trail, die de startopstelling voor de race op zondag bepaalt.
43e Suzuka 8 Hours, uitslag kwalificatie:
Pos | Team | Merk | Model | Rondetijd * | |
1 | 33 | Team HRC | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'05.718 |
2 | 7 | YART Yamaha Team EWC | Yamaha | YZF-R1 | 2'06.001 |
3 | 10 | Kawasaki Racing Team Suzuka 8H | Kawasaki | ZX-10RR | 2'06.307 |
4 | 17 | Astemo Honda Dream Racing | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'06.597 |
5 | 5 | FCC TSR Honda France | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'07.033 |
6 | 37 | BMW World Endurance Team | BMW | M 1000 RR | 2'07.077 |
7 | 72 | Honda Dream RT Sakurai | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'07.239 |
8 | 73 | SDG Honda Racing | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'07.287 |
9 | 25 | Honda Sofukai Suzuka | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'07.595 |
10 | 2 | EVA RT 01 Webike Kawasaki | Kawasaki | ZX-10RR | 2'07.639 |
11 | 806 | NCXX Racing | Yamaha | YZF-R1 | 2'08.627 |
12 | 11 | Webike SRC Kawasaki | Kawasaki | ZX-10RR | 2'08.634 |
13 | 95 | S-Pulse Dream Racing | Suzuki | GSX-R1000 | 2'08.660 |
14 | 64 | Kawasaki Plaza Racing | Kawasaki | ZX-10RR | 2'08.826 |
15 | 50 | Team KODAMA | Yamaha | YZF-R1 | 2'08.994 |
16 | 88 | Honda Asia Dream Racing | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'09.032 |
17 | 85 | Tone Syncedge4413 | BMW | M 1000 RR | 2'09.275 |
18 | 40 | Team ATJ with Japan Post | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'09.370 |
19 | 104 | Toho Racing | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'09.386 |
20 | 9 | Murayama Honda Dream | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'09.586 |
21 | 3 | KRP Sanyoukogyo & RS-Itoh | Kawasaki | ZX-10RR | 2'09.597 |
22 | 1 | Yoshimura SERT | Suzuki | GSX-R1000 | 2'09.898 |
23 | 44 | Sanmei Team Taro Plusone | BMW | M 1000 RR | 2'10.499 |
24 | 74 | Akeno Speed | Yamaha | YZF-R1 | 2'10.595 |
25 | 70 | Ogura Clutch ORC | Yamaha | YZF-R1 | 2'11.586 |
26 | 52 | Teramoto@J-Trip Racing | Suzuki | GSX-R1000 | 2'11.724 |
27 | 15 | Team Hanshin Riding School | Kawasaki | ZX-10RR | 2'11.774 |
28 | 54 | Goshi Racing | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'12.213 |
29 | 42 | Shinshu Team Nagano | BMW | S 1000 RR | 2'12.406 |
30 | 82 | Team Bizenseiki Kirimoto | Kawasaki | ZX-10RR | 2'12.511 |
31 | 89 | Club Next & Honda Dream Takasaki | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'12.744 |
32 | 60 | Honda Hamamatsu Escargot | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'12.805 |
33 | 112 | Honda Soyukai Tochigi | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'12.861 |
34 | 27 | TransMap ACE Cafe | Suzuki | GSX-R1000 | 2'12.951 |
35 | 78 | Blue Helmets MSC Kumamoto | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'13.203 |
36 | 69 | Auto Race Ube Ken Racing | Kawasaki | ZX-10RR | 2'13.458 |
37 | 31 | Hamamatsu Team Titan | Suzuki | GSX-R1000 | 2'13.555 |
38 | 51 | T.Motokids Takada Iron Works | Yamaha | YZF-R1 | 2'13.712 |
39 | 61 | Team de "LIGHT" | Ducati | Panigale V4 R | 2'13.782 |
40 | 99 | Advance MC & FOC Claymore | Suzuki | GSX-R1000 | 2'13.928 |
41 | 41 | IRF with Azurlane | Yamaha | YZF-R1 | 2'14.061 |
42 | 34 | Honda Ryokuyoukai Kumamoto | Honda | CBR1000RR-R SP | 2'14.376 |
43 | 38 | K's Works Racing | Yamaha | YZF-R1 | 2'15.816 |
44 | 71 | Team Matsunaga KDC | Yamaha | YZF-R1 | 2'15.947 |
45 | 45 | YSS Mercury with TKm | Kawasaki | ZX-10RR | 2'17.641 |
*) Rondetijd is het gemiddelde van de snelste tijd in Q1 en Q2