Zoeken

Positieve 8 uren Suzuka test Kawasaki Racing Team

7 juli 2022
Kawasaki Racing Team WorldSBK rijders Jonathan Rea en Alex Lowes hebben de ene racespecificatie Kawasaki Ninja ZX-10RR voor een andere ingeruild toen ze deelnamen aan een recente tweedaagse test op Suzuka in Japan, ter voorbereiding op de roemruchte 8-uurrace daar begin augustus.

 

Naast de twee KRT-rijders hadden verschillende reguliere technische en managementmedewerkers van KRT/Provec zich bij het in Japan gevestigde KMC personeel gevoegd om te werken aan de samenwerking voor de race op het beroemde circuit van Suzuka. Meer dan 30 mensen zullen bij het proces betrokken zijn tijdens het raceweekend.

Eerder was Leon Haslam al naar Japan afgereisd voor een 2-daagse test met de ZX-10RR, naast Jonathan en Alex is hij de derde rijder in het officiële Kawasaki Suzuka 8 Hours-team. In 2019 won Haslam samen met Rea de laatste editie van de 8-uurrace, in 2020 en 2021 werd de race vanwege COVID-19 afgelast.

Deze test gaf het verzamelde personeel de kans om elkaar te leren kennen, nieuwe gecombineerde werkprocessen te verfijnen om de efficiëntie in de pits te maximaliseren en het potentieel van de motor en rijders op het circuit te verbeteren. Zowel Alex als Jonathan genoten van hun nieuwe samenwerking terwijl ze werkten aan een gemeenschappelijk doel: het winnen van wat misschien wel het grootste race-evenement in Japan is.

Het zeer gerespecteerde circuit van Suzuka heeft geen bijzonder grote pitboxen, dus er gaat veel planning en oefening in de choreografie die nodig is voor snelle wielwisselingen, tanken en logistiek. In de wereld van de EWC-competitie is de tijdwinst in de pits minstens zo belangrijk als de gewonnen tijd op de baan.

 

 De processen om het in Europa gevestigde personeel naar Japan te krijgen voor deze test waren uitgebreid en uitputtend, maar het bleek de inspanning van alle betrokkenen zeker waard, vooral omdat de baanomstandigheden varieerden van volledig nat tot droog, en alle punten daartussenin. Dit gaf iedereen een breed scala aan werkomstandigheden om te begrijpen voordat het racen over een maand echt begint.

Naast het optimaliseren van de algemene instellingen en het wennen aan het verschillende technische pakket dat vereist is door de EWC-reglementen, zal het team Bridgestone-banden gebruiken op Suzuka, niet de Pirelli-banden die worden gebruikt in WorldSBK.

Zowel Rea als Lowes hebben eerder de Suzuka 8 Hours op eigen kracht gewonnen, maar dit is de eerste keer dat ze aan elkaar gekoppeld zijn om op dezelfde motor te rijden. Dit is ook de eerste Kawasaki-rit van Alex tijdens de Suzuka 8 Hours. Het vertrouwd raken met het baanoppervlak en de lay-out was ook belangrijk voor de rijders, vooral omdat de wereldwijde pandemie de twee meest recente pogingen om deze iconische racebijeenkomst te organiseren heeft geannuleerd.

Jonathan Rea:
“Om te beginnen is het altijd leuk om terug in Japan te zijn en de Ninja ZX-10RR in Endurance-vorm te rijden. Het is heel anders dan de WorldSBK-fiets, vooral op het gebied van elektronica, mappen van de injectie en banden. Het circuit is vrij nieuw, dus de eerste dag was een beetje een leerproces om weer op snelheid te komen. Stap voor stap voelde ik me beter en beter. Elke run die we konden doen ging ik sneller, dus we houden de link naar het raceweekend."
"Het is heel fijn om het KRT-team erbij te hebben en ook om de garage met Alex te delen. Het is echt leuk, alles is rustig, iedereen kent elkaar. Ik kijk ernaar uit om over een paar weken terug te gaan om alle fans te zien en de racesfeer echt op te snuiven. Het is een van de grootste uitdagingen van het seizoen. Ik ben er enthousiast over, zeker na deze positieve test.”

Alex Lowes: 
“Het was geweldig om hier in Japan te zijn. Mijn eerste keer in het groen bij de 8 uren van Suzuka! We hebben een paar goede dagen gehad met onze voorbereidingen voor de race van dit jaar. Het is fijn om met Jonathan samen te werken, aangezien ik normaal gesproken tegen hem race. Dus om samen te werken om te proberen de afstelling van de fiets te verbeteren, was echt goed, net als de sfeer in het team."

"Ik kijk ernaar uit om terug te komen voor de race. Ik voelde me elke ronde die we deden beter op de fiets. Aanpassen vanuit WorldSBK kost natuurlijk wat tijd, en deze race is een beetje anders. Maar over het algemeen was het een heel positieve test en ik ben erg opgewonden om volgende maand met Johnny en Leon mee te doen aan de 2022 Suzuka 8 Hours.”

Guim Roda, KRT-teammanager: 
“Onze eerste rijdag hebben we vier sessies voltooid; de eerste was in de regen en de andere drie in droge - of bijna droge omstandigheden. De laatste tien minuten van de vierde sessie waren er weer enkele kleine regendruppels, dus besloten we vroeg te stoppen. Op technisch gebied werken we samen met KMC om een ​​goed chassis te vinden voor de Ninja ZX-10RR en om de beste motorstrategie te bepalen die past bij de algemene race- en rijstrategie."

"Endurance racen is echte wetenschap, en je moet met veel factoren rekening houden als onderdeel van een algemene strategie en alle betrokkenen moeten dit begrijpen en de rol die ze spelen."

"Wat de coureurs betreft, bouwen zowel Jonathan als Alex geleidelijk een ritme op met de motor, de banden en de baan. Beiden zijn hier voormalige winnaars, dus ze weten methodisch toe te werken naar de race zelf. In de pitbox ligt de nadruk vooral op het creëren van een efficiënte omgeving waarin we allemaal kunnen samenwerken; de KRT Provec leden met KMC engineers die als één ondersteuningsteam voor deze specifieke race werken."

"Onze gecombineerde jarenlange ervaring en begrip van efficiënte organisatie maakt deze taak gemakkelijker dan het lijkt. Het is bemoedigend en motiverend om de steun van KMC Japan te hebben en we zullen samen iets solide bouwen met het WorldSBK-project van KRT als basis. Onze missie voor de 2022 Suzuka 8 hours is eenvoudig, we willen een zeer sterk, stabiel en succesvol project creëren en dit doel vordert goed.”