Pole position voor SERT in 24 uur Le Mans
Als gevolg van hevige regen was het vandaag voor de 54 teams onmogelijk om hun rondetijden op het 4,185 kilometer lange Circuit Bugatti tijdens de tweede kwalificatie van vanochtend te verbeteren, waardoor de resultaten van de eerste kwalificatie van donderdag – gebruikmakend van de gemiddelde rondetijden van de twee snelste rijders per team – bepalend zijn geweest voor de startopstelling met staande start van zaterdag om 15.00 uur.
Dat betekent dat Yoshimura SERT Motul uit Le Mans, met Gregg Black, Sylvain Guintoli en Étienne Masson in zijn met Bridgestone uitgeruste line-up, de dag- en nachtklassieker vooraan zal beginnen, gevolgd door YART Yamaha (Niccolò Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika) en F.C.C. TSR Honda France (Mike Di Meglio, Josh Hook en Alan Techer), dat de verdediging van zijn FIM Endurance World Championship for Teams start.
“Het is altijd goed om te zien als je behoorlijk snel bent in alle omstandigheden, want dat is ons doel voor de race. De kwalificatie was moeilijk met nat en droog weer en je moest op het juiste moment de juiste banden kiezen, maar het laat zien dat het team klaar en voorbereid is en dat we snel kunnen zijn. Het is natuurlijk een boost voor het zelfvertrouwen voor de race, vooral voor ons hier op Le Mans, het thuiscircuit van het team, dat is belangrijk voor iedereen en het zijn vijf punten op zak voor het kampioenschap, wat geweldig is voor ons. Maar het is niet belangrijk in endurance of je als eerste of vijfde van de grid bent, wat belangrijk is, is 3 uur op de zondag na de race en daar hebben we alle vertrouwen in.”
Het wisselende weer tijdens de trainingen op donderdag en de regenachtige vrijdagsessie zorgden voor uitdagende baanomstandigheden en resulteerden in valpartijen van verschillende rijders. Onder hen bevonden zich Mike Di Meglio (F.C.C. TSR Honda France), Sylvain Guintoli van Yoshimura SERT Motul en Florian Alt van Honda Viltaïs Racing. Ondanks zijn problemen op donderdag was de Fransman Di Meglio "zeer tevreden" na afloop van de tweede kwalificatie. "De derde plaats is goed en het levert punten op voor het kampioenschap", zei Di Meglio. "Het zal mooi zijn, we zijn allemaal heel hecht en als we bij elkaar blijven, zullen we genieten van het gevecht. Ik hoop op een mooi resultaat.”
Karel Hanika kwalificeerde zich vorig seizoen op pole met een nieuw ronderecord, maar viel bij de start ver terug toen hij zijn Yamaha niet aan de praat kreeg bij de staande start. De Tsjechische YART-rijder heeft er echter alle vertrouwen in dat er een oplossing is gevonden. “Onze ingenieurs hebben hard gewerkt en we zijn redelijk positief over de start van de race, maar je weet nooit wat er gaat gebeuren. Hopelijk hebben we wat geluk, maar je wint de race niet bij de start, we moeten de hele 24 uur competitief zijn.”
Het toonaangevende onafhankelijke team Moto Ain zal de 24 Heures Motos als vierde starten, gevolgd door Honda Viltaïs Racing, winnaar van de seizoensbeslissende Bol d'Or in 2022, en ERC Endurance Ducati. EWC-nieuwkomer KM99 staat zevende op de voorlopige startgrid, gevolgd door BMW Motorrad World Endurance Team, TATI Team Beringer Racing en Team Kawasaki Webike Trickstar met Wójcik Racing Team EWC als volgende.
In de strijd om de Dunlop Superstock Trophy en de FIM Endurance World Cup-onderscheidingen was Team Louit April Moto de snelste in de kwalificatie voor Tecmas-MRP-BMW Racing Team, 3ART Best of Bike, Wójcik Racing Team STK, National Motos Honda, Chromeburner-RAC41- Honda, OG Motorsport World Endurance Team en Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore, de winnaar van de Superstock-titel van 2022. BMRT 3 D Maxxess Nevers en JMA Racing Action Bike completeren de top 10 met Dunlop uitgeruste Superstock runners.
Kevin Calia, die samenwerkt met mede-Italianen Christian Gamarino en Simone Saltarelli, op Team Louit April Moto's #33 Kawasaki, zei: “De pole position is niet belangrijk omdat de race lang is en het in Le Mans altijd een lastige race is en we hopen dat de regen zal niet komen, dus het kan gemakkelijker zijn. Maar we hebben een goed team omdat Simone en Christian qua racetempo erg op elkaar lijken, dus we kunnen vechten. Maar we weten dat veel teams erg snel zijn omdat op voorraad het niveau erg dichtbij is. We moeten ons werk doen zoals altijd, proberen geen fouten te maken en hopen op geluk, want vorig jaar hadden we veel problemen door pech te hebben.”
De uitdaging voor de EWC-teams is nu om hun kwalificatievorm over te brengen naar de 46e 24 Heures Motos van het weekend, een uitdaging die nog moeilijker wordt gemaakt door het feit dat er op zaterdag en zondag droge omstandigheden worden verwacht in tegenstelling tot het weer tijdens de kwalificatie. En de uitdaging in petto zal er niet gemakkelijker op worden gemaakt door voorspellingen van omgevingstemperaturen tot vijf graden Celsius tijdens zaterdagnacht.
Teams krijgen nog een laatste kans om zich voor te bereiden op de EWC-opener tijdens de 45 minuten durende opwarmsessie vanaf 09.30 uur op zaterdag.
24 uur Le Mans, tijden kwalificatie:
No | Team | Motor | Klasse | tijd | verschil | |
1 | 12 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 1'37.153 | |
2 | 7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'37.242 | +0.089 |
3 | 1 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 1'37.764 | +0.611 |
4 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'38.096 | +0.943 |
5 | 333 | Viltais Racing Igol | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 1'38.420 | +1.267 |
6 | 6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 1'38.617 | +1.464 |
7 | 99 | KM99 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'38.777 | +1.624 |
8 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 1'38.905 | +1.752 |
9 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1'38.973 | +1.820 |
10 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1'39.203 | +2.050 |
11 | 77 | Wójcik Racing Team EWC 77 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'39.553 | +2.400 |
12 | 33 | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'40.376 | +3.223 |
13 | 9 | Tecmas Mersen GMC | BMW M 1000 RR | SST | 1'40.425 | +3.272 |
14 | 36 | 3ART Best of Bike | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'40.583 | +3.430 |
15 | 777 | Wójcik Racing Team STK 777 | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'40.602 | +3.449 |
16 | 55 | National Motos Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 1'41.205 | +4.052 |
17 | 8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1'41.267 | +4.114 |
18 | 45 | Metiss | Metiss | EXP | 1'41.362 | +4.209 |
19 | 41 | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 1'41.362 | +4.209 |
20 | 90 | Team LRP Poland | BMW M 1000 RR | EWC | 1'41.510 | +4.357 |
21 | 13 | OG Motosport World Endurance Team | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'41.901 | +4.748 |
22 | 18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'43.095 | +5.942 |
23 | 20 | Moto Sport Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'43.933 | +6.780 |
24 | 14 | Maco Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'44.633 | +7.480 |
25 | 72 | Junior Team LMS Suzuki | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'44.753 | +7.600 |
26 | 30 | GT Endurance Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 1'44.996 | +7.843 |
27 | 216 | Ferre Feurprier Racing Team | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'45.331 | +8.178 |
28 | 24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'45.540 | +8.387 |
29 | 112 | Impac LCR Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'45.849 | +8.696 |
30 | 34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'45.978 | +8.825 |
31 | 27 | TRT / Bazar 2 La Becane | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'46.378 | +9.225 |
32 | 53 | MANA-AU Competition | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'46.442 | +9.289 |
33 | 85 | Team Racing 85 by Soleane | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'46.451 | +9.298 |
34 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'46.486 | +9.333 |
35 | 212 | WERC Motors Events | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'46.735 | +9.582 |
36 | 86 | Pitlane Endurance #86 - JP3 | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'47.555 | +10.402 |
37 | 101 | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'47.710 | +10.557 |
38 | 83 | Team RR | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'47.728 | +10.575 |
39 | 35 | TMC 35 PMO | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'47.892 | +10.739 |
40 | 97 | ADSS 97 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'48.102 | +10.949 |
41 | 74 | Seigneur Motorsport team Mont Blanc | BMW M 1000 RR | SST | 1'48.661 | +11.508 |
42 | 119 | Slider Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'48.765 | +11.612 |
43 | 121 | Falcon Racing | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'48.909 | +11.756 |
44 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1'49.131 | +11.978 |
45 | 91 | Energie Endurance 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'49.211 | +12.058 |
46 | 22 | Team 202 | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'49.294 | +12.141 |
47 | 16 | Holland Motorstore Racing | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'49.441 | +12.288 |
48 | 135 | CAM Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1'50.005 | +12.852 |
49 | 56 | Players | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'50.291 | +13.138 |
50 | 10 | Team 2TS | Yamaha YZF-R1 | SST | 1'50.927 | +13.774 |
51 | 82 | Uniserv Moto82 Team | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1'58.677 | +21.524 |
52 | 116 | Kingtyre Fullgas Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1'42.659 | +5.506 |
53 | 15 | Aprilia Le Mans 2 Roues | Aprilia RSV4R | EXP | 1'53.445 | +16.292 |
54 | 21 | Bimtrazer FLY | Yamaha YZF-R1 | EWC | 2'04.398 | +27.245 |