Honda domineert 44e 8 uren van Suzuka
In de MotoGP en het WorldSBK zijn ze verre van competitief, maar in de 8 uren van Suzuka - voor Japanners de belangrijkste race van het seizoen - heeft Honda dit jaar een keiharde mokerslag uitgedeeld. Na 8 uur racen had Big Red P1 t/m P4 voor zich opgeëist, met de overwinning voor het tweede jaar op rij voor het officiële HRC fabrieksteam.
De 44e editie van de Coca-Cola Suzuka 8 Hours Endurance Race stond er geen maat op Team HRC. Een snelle sprint bij de start gaf Gregg Black de #12 Yoshimura SERT Motul GSX-R1000R weliswaar de leiding in de race, voor Niccolò Canepa op de #7 Yamalube YART YZF-R1, met Takumi Takahashi op de #33 Team HRC Fireblade vanaf de pole position teruggevallen naar de vijfde plaats, maar 12 ronden in de race had Takahashi de leiding teruggepakt.
Aan het eind van het eerste uur had Honda de regie stevig in handen, met #17 Astemo Honda Dream SI Racing aan de leiding, 3 seconden voor #33 Team HRC, dat op zijn beurt 7 seconden voorsprong op #71 Honda Dream RT SAKURAI HONDA had en #7 YART daar weer 8 seconden achter op de vierde plaats, op 10 seconden gevolgd door #11 Kawasaki Webike Trickstar en #12 Yoshimura SERT, terwijl 2022 wereldkampioen #1 F.C.C. Honda vanwege een crash was teruggevallen naar de 26 plaats, op 1 ronde achterstand.
In het tweede uur nam #33 Team HRC niet alleen de leiding in de race, maar bouwde bovendien een een rondde voorsprong op, een voorsprong die het officiële fabrieksteam met WorldSBK fabrieksrijder Xavi Vierge (Iker Lecuona zou ook hebben gereden, maar was op het laatste moment door HRC opgeroepen om bij LCR Honda de plaats van de geblesseerde Alex Rins in te nemen op Silverstone) niet meer uit handen zou geven.
Yoshimura SERT Motul Suzuki hield lange tijd de tweede plaats in de race, terwijl voor de winnaars van Le Mans #7 YART Yamaha na anderhalf uur racen Suzuka weer in een deceptie eindigde. Karel Hanika was bij de Spoon Curve stilgevallen, had met hulp van twee marshals de R1 terug naar de pits gebracht, waar een elektrische storing werd geconstateerd en het team veel tijd in de pits verloor.
Lange tijd leek het een bekeken race, tot met nog minder dan anderhalf uur te gaan het begon te regenen, wat leidde tot veel wisselingen op de baan vanwege de extra pitstops. Met nog iets meer dan een uur te gaan ging Gregg Black bij de S Curves onderuit, verloor daarna 8 minuten in de pits en viel in de ranking buiten de top 10 terug.
#33 Team HRC maakte ook in die listige omstandigheden geen enkele fout en werd na 8 uur racen - 216 ronden in totaal - voor het tweede jaar op rij als winnaar afgevlagd. #104 TOHO Racing Honda en #73 SDG Honda Racing maakten op 1 resp. 3 ronden achterstand het podium compleet, terwijl de in het eerste uur gecrashte #1 F.C.C. Honda er op 13,5 seconden van #73 SDG 4 Honda's in de top 4 van wist te maken.
44e Coca-Cola Suzuka 8 Hours, uitslag race:
No | Team | Motor | Klasse | ronden | verschil | |
1 | 33 | Team HRC with Japan Post | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 216 ronden | |
2 | 104 | TOHO Racing | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 215 ronden | +1 ronde |
3 | 73 | SDG Honda Racing | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 213 ronden | +3 ronden |
4 | 1 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 213 ronden | +3 ronden |
5 | 76 | AutoRace Ube Racing Team | Suzuki GSX-R1000R | EWC | 213 ronden | +3 ronden |
6 | 71 | Honda Dream RT SAKURAI HONDA | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 213 ronden | +3 ronden |
7 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 212 ronden | +4 ronden |
8 | 88 | Honda Asai-Dream Racing with SHOWA | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 212 ronden | +4 ronden |
9 | 95 | S-PULSE DREAM RACING -ITEC | Suzuki GSX-R1000R | EWC | 212 ronden | +4 ronden |
10 | 17 | Astemo Honda Dream SI Racing | Yamaha YZF-R1 | EWC | 211 ronden | +5 ronden |
11 | 40 | Team ATJ | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 211 ronden | +5 ronden |
12 | 12 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000R | EWC | 211 ronden | +5 ronden |
13 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 210 ronden | +6 ronden |
14 | 333 | HONDA VILTAIS RACING | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 209 ronden | +7 ronden |
15 | 86 | NCXX RACCING with RIDERS CLUB | Yamaha YZF-R1 | NSTK | 209 ronden | +7 ronden |
16 | 9 | TTSRacing MurayamaUnso HondaDream | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 208 ronden | +8 ronden |
17 | 44 | SANMEI Team TARO PLUSONE | BMW M 1000 RR | EWC | 207 ronden | +9 ronden |
18 | 25 | Honda Sofukai Suzuka Racing Team | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 207 ronden | +9 ronden |
19 | 64 | Kawasaki Plaza Racing Team | Kawasaki ZX-10RR | NSTK | 206 ronden | +10 ronden |
20 | 23 | Team TATARA aprilia | Aprilia RSV4R | NSTK | 206 ronden | +10 ronden |
21 | 52 | TERAMOTO@J-TRIP Racing | Suzuki GSX-R1000R | NSTK | 205 ronden | +11 ronden |
22 | 50 | TEAM KODAMA | Yamaha YZF-R1 | EWC | 204 ronden | +12 ronden |
23 | 7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 203 ronden | +13 ronden |
24 | 75 | Honda Hamamatsu ESCARGOT & Kumamoto Racing | Honda CBR1000RR-R Fireblade | NSTK | 203 ronden | +13 ronden |
25 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 202 ronden | +14 ronden |
26 | 13 | Taira Promote Racing | Yamaha YZF-R1 | NSTK | 201 ronden | +15 ronden |
27 | 112 | Honda Soyukai Tochigi Racing | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 201 ronden | +15 ronden |
28 | 99 | KM99 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 200 ronden | +16 ronden |
29 | 3 | KRP SANYOUKOGYO &MATSUBA RS-ITOH | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 199 ronden | +17 ronden |
30 | 61 | Team de"LIGHT | Ducati Panigale V4 R | EWC | 199 ronden | +17 ronden |
31 | 27 | Dr. Dry Racing TMR with ACE CAFE | Suzuki GSX-R1000R | EWC | 199 ronden | +17 ronden |
32 | 89 | CLUB NEXT&HONDA DREAM TAKASAKI | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 199 ronden | +17 ronden |
33 | 82 | Team BIZENSEIKI Kirimoto Techno Works | Kawasaki ZX-10RR | NSTK | 199 ronden | +17 ronden |
34 | 78 | Honda Blue Helmets MSC Kumamoto & Asaka | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 198 ronden | +18 ronden |
35 | 31 | HAMAMATSU TEAM TITAN | Suzuki GSX-R1000R | NSTK | 197 ronden | +19 ronden |
36 | 55 | NICHIRIN RACING NOIZ | Yamaha YZF-R1 | NSTK | 194 ronden | +22 ronden |
37 | 29 | TRIPOINT FUCHS Silekolen & DOG HOUSE | Suzuki GSX-R1000R | NSTK | 193 ronden | +23 ronden |
38 | 54 | GOSHI Racing | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 189 ronden | +27 ronden |
39 | 26 | MOTORCYCLES#27 | Honda CBR1000RR-R Fireblade | NSTK | 188 ronden | +28 ronden |
40 | 5 | TEAM SUGAI MOTO BUM RACING JAPAN | Ducati Panigale V4 R | EWC | 186 ronden | +30 ronden |
41 | 41 | IRF with AZURLANE | Yamaha YZF-R1 | EWC | 185 ronden | +31 ronden |
42 | 411 | Team MATSUNAGA KDC & YSP NAGOYA KITA | Yamaha YZF-R1 | NSTK | 184 ronden | +32 ronden |
43 | 85 | TONE RT SYNCEDGE 4413 BMW | BMW M 1000 RR | NSTK | 178 ronden | +38 ronden |
44 | 74 | AKENO SPEED | Yamaha YZF-R1 | NSTK | 169 ronden | +47 ronden |
45 | 503 | GESUNDHEIT Racing RIDE ON MAKINOHARA EJ | Honda CBR1000RR-R Fireblade | NSTK | 163 ronden | +53 ronden |
Niet geclassificeerd (vereiste: 75% van het aantal ronden van de winnaar = 162 ronden) | ||||||
46 | 96 | TEAM FRONTIER | BMW S 1000 RR | EWC | 151 ronden | +65 ronden |
47 | 42 | Sinshu activation project Team NAGANO | BMW S 1000 RR | EWC | 143 ronden | +73 ronden |
48 | 70 | OGURA CLUTCH ORC with RIDE IN | Yamaha YZF-R1 | EWC | 142 ronden | +74 ronden |
DNF | ||||||
49 | 69 | Yamashina Kawasaki AutoRaceUBE | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 51 ronden | +91 ronden |
50 | 760 | YSS Mercory Kawasaki Plaza Suita | Kawasaki ZX-10RR | NSTK | 14 ronden | +202 ronden |