Zoeken

50-jarige Chris Walker maakt comeback in EWC met ADSS97 Kawasaki

20 februari 2023
De 50-jarige Chris "The Stalker" Walker gaat zijn comeback maken in het Endurance World Championship. De viervoudig BSB runner-up rijdt voor het Britse ADSS97 Kawasaki team in de Superstock raceklasse met mede-eigenaar Chris Platt, Levi Day en Craig Currie als teamgenoten.

Hij was in de jaren '90 van de vorige eeuw een van dé spraakmakende coureurs in het Brits Superbike kampioenschap, waar hij tot vier maal toe de felbegeerde titel net aan z'n neus voorbij zag gaan. Het leverde hem in 2001 een zitje op in de 500cc Grand Prix, maar de Honda NSR500 was geen gemakkelijke machine, waardoor "The Stalker" meer dan eens op mega-spectaculaire wijze over de grens ging.

Het jaar erop maakte hij de overstap naar het WorldSBK, maar zou als gevolg van de zware blessures nooit meer terugkomen op zijn oude niveau. In vijf seizoenen WorldSBK stond hij in totaal vier keer op het podium, waarvan een keer op het hoogste podest in zijn laatste seizoen 2012 met Kawasaki. 

In 2007 keerde Walker weer terug naar het Brits Superbike kampioenschap, stond dat seizoen tweemaal op het podium en eindigde ver voor zijn teamgenoot en rookie Cal Crutchlow, om in 2008 zijn debuut te maken in de WorldSSP Supersport, maar de Kawasaki ZX-6R was niet competitief, waardoor hij halverwege het seizoen switchte naar het Paul Bird VK Vent-Axia team in het WorldSBK. 

In 2009 keerde Walker terug naar het BSB, waar hij tot 2015 actief was in de Superbikes. Het laatste seizoen kwam zijn carrière plotsklaps ten einde nadat het Be Wiser Kawasaki team vroegtijdig uit elkaar viel en hij niet kon deelnemen aan de laatste twee races van het jaar. In 2016 maakte hij de overstap naar de zijspannen, waar hij een jaar later zijn carrière beëindigde. 

Acht jaar na zijn laatste race in de Superbikes makt de inmiddels 5-jarige Walker zijn comeback maken in het EWC Endurance World Championship, bij ADSS97 Kawasaki, het Superstock team van Chris Platt zal blijven fungeren als teameigenaar en coureur. 

Naast Plat en Walker zijn Levi Day en reserverijder Craig Currie de rijders van het team, dat met een met Dunlop uitgeruste Kawasaki Ninja ZX-10RR aan de Superstock raceklasse deel zal nemen aan alledrie de 24-uurs races, te weten de 24 uur van Le Mans, de 24 uur van Spa-Francorchamps en de Bol d'Or. 

Het is voor Walker niet voor het eerst dat hij aan het EWC deelneemt, 24 jaar geleden reed hij samen met wijlen Steve Hislop als teamgenoot in het Kawasaki fabrieksteam. 

Chris Walker:
"Wat een kans. Om te racen binnen een team vol met mijn vrienden op een beproefde motor, de ADSS97 Kawasaki Ninja ZX-10RR, en op Le Mans na een onderbreking van 24 jaar is mega. Ik had altijd gehoopt dat mijn carrière me terug zou leiden in de richting van endurance racen, aangezien ik in de nadagen zit en daar in het verleden altijd van heb genoten, maar was er nog niet in geslaagd. 

Een paar jaar in zijspannen en de TriOptions Cup, in combinatie met ouderdom en zwaarlijvigheid, stuurden me een andere weg in, maar de kans om in de Superstock-klasse van het EWC te rijden kon ik niet laten liggen. Met de hulp van een paar van mijn oude sponsors ben ik weer op het goede spoor, terug op een Kwak, terug naar Le Mans en terug op het regime van een racer van trainen en goed eten. Het testen begint binnen enkele dagen in Spanje en ik kan niet wachten.”


Brit Platt, 49: 
“Ik heb aan allerlei soorten races deelgenomen, maar ik moet zeggen dat endurance een van de vriendelijkste en meest ondersteunende paddocks is. Nadat we onze tanden hadden gezet met de UK No Limits Endurance-serie, stapten we in 2021 de EWC-paddock binnen en hebben nu vier 24-uursraces gereden met een slagingspercentage van 100 procent. Voor 2023, met nieuwe fietsen, de steun van K-Tech Suspension, een sterke teamstructuur en nieuwe rijders met een geweldige mix van jeugd en ervaring, zetten we de volgende stap en ik kan niet wachten om te beginnen.

De Australiër Levi Day, die aanzienlijke successen heeft geboekt in de Superstock-klasse van het BSB, heeft eerdere EWC ervaring, maar moet nog een 24-uursrace aangaan.


Levi Day:
"Ik kijk erg uit naar het Endurance World Championship dit jaar, en het is iets waar ik de afgelopen jaren graag aan wilde beginnen. Ik heb het genoegen gehad om Suzuka te doen en een acht uur in Estoril een paar jaar geleden, dus ik vind het geweldig om dit jaar de drie 24-uursraces te doen. 

Het zal iets heel anders zijn dan wat ik gewend ben, maar ik zal hard werken om het beste voor het team te doen, en ik kijk ernaar uit om met Chris Platt en Chris Walker samen te werken aan de ZX-10R en te werken samen met het team ons uiterste best doen. Er is een geweldige crew bij betrokken en ik ben opgewonden."


Ross Burridge, hoofd marketing en raceafdeling bij Kawasaki UK: 
“Het ADSS97 Kawasaki-team is de afgelopen seizoenen steeds sterker geworden en we hebben hun voortgang nauwlettend gevolgd. Met een zeer sterke line-up van renners dit jaar, zijn we er zeker van dat ze het geweldig zullen doen op het zeer competitieve wereldpodium.”