Zoeken

#33 Team HRC claimt pole position voor 43e 8 uren van Suzuka

6 augustus 2022
Na in de kwalificatie al de snelste tijd te hebben gezet heeft #33 Team HRC zich in de Top 10 Trial shoot-out van de 8 uren van Suzuka van de pole position verzekerd. Tetsuta Nagashima herhaalde zijn huzarenstuk van Q1, zette een 2'04.934 op de klok en was daarmee 2 tiende sneller dan 2019 winnaar Jonathan Rea op de ZX-10RR voor het Kawasaki Racing Team Suzuka 8H.

 

De 43e editie van de 8 uren van Suzuka werd ook vandaag door regenval geplaagd, waardoor de wedstrijdleiding zich genoodzaakt zag de Top 10 Trial uit te stellen en aan te passen. In plaats van een vliegende ronde à la de vroegere Superpole in het WK Superbike voor twee aangewezen coureurs van elk team, waarbij de beste tijd bepalend zou zijn, werd gekozen voor een 40 minuten lange sessie waarbij alle van elk team alle drie de coureurs in actie konden komen. 

Voor Team HRC was Tetsuta Nagashima als eerste op de baan en reed in zijn allereerste vliegende ronde met een 2'04.934 nog eens 8 duizendste seconde van zijn eigen pole-record af dat hij in Q1 had gezet, een tijd die door niemand zou worden aangescherpt.

"Dus ik ben erg blij dat we de pole position hebben bereikt", zei Nagashima. “Helaas hadden we vandaag niet de Top 10 Trial. Maar hoe dan ook, we gaan het heel goed doen om vanaf de pole-oppositie te starten. Dus morgen gaan we het geweldig doen."

Dichtst in de buurt van de tijd van Team HRC kwam de #10 Kawasaki Racing Team Suzuka 8H ZX-10R, waar Jonathan Rea zijn crash in de ochtend in FP2 goedmaakte door laat in de sessie een 2'05.149s te realiseren, 2 tiende langzamer dan Nagashima.

"Ik was erg blij met de rondetijd", zei Rea. “Ik was vanochtend een beetje verrast door de Bridgestone band, omdat het de eerste keer is dat ik hun zachte band ooit heb gebruikt. We hebben met de raceband gewerkt en ik heb onderschat hoeveel grip de soft heeft bij het veranderen van richting.

“Ik steun de wedstrijdleiders echt toen ze het Top 10 Trial-formaat veranderden, omdat zoveel rijders nog geen chronoronde hadden voltooid, dus het zou heel vreemd zijn geweest om de superpole in te gaan en één ronde te rijden. Dus in plaats daarvan hadden we 40 minuten om de rondetijd te maken en stap voor stap begreep ik deze zachte band en je weet dat de rondetijd best goed was, ik maakte een paar fouten, maar was erg blij met de tweede plaats."

“Felicitaties aan Tetsuto, want het is een ongelooflijke rondetijd. Mijn teamgenoten hebben deze week heel goed werk geleverd en we hebben een geweldige uitgangspositie.”

Van de officiële EWC teams werd door de #7 YART, het officiële Yamaha fabrieksteam, de snelste tijd gezet. Zoals toegestaan in het herziene format kwamen alle drie de coureurs  in actie en zetten alledrie een 2'05 op de klok.

Het was Karel Hanika die van de drie als laatste zijn snelle tijd neerzette en hij was ook de snelste, met een 2'05.769s van Marvin Fritz op een 2'05.776s en Niccolò Canape met een 2'05.981s, wat illustreert hoe goed de YART-renners aan elkaar gewaagd zijn.

"Ik ben best blij om hier naast deze jongens te zitten, dus felicitaties aan Honda en Kawasaki", zei Hanika. “Allereerst had ik vandaag niet moeten rijden omdat ik gisteren een behoorlijk vervelende crash had, dus de Top 10 Trial had voor mijn teamgenoten moeten zijn. Om hier vandaag te staan ​​met de snelste ronde op de Yamaha is best goed, maar het belangrijkste is dat we allemaal snel zijn.

"Toen we naar deze race kwamen, wisten we dat we een beetje tempo tekort kwamen in de tests in vergelijking met deze jongens, dus daar werkten we deze week aan. We kunnen de verbeteringen voelen in de droge omstandigheden en zelfs in de natte. Waarschijnlijk moeten we de wisselende omstandigheden verbeteren, maar hopelijk gaat het morgen goed."

43e 8 uren van Suzuka, uitslag Top 10 Trial:

Pos Team Merk Model Rondetijd
1 33 Team HRC Honda CBR1000RR-R SP 2'04.934
2 10 Kawasaki Racing Team Suzuka 8H Kawasaki ZX-10RR 2'05.149
3 7 YART Yamaha Team EWC Yamaha YZF-R1 2'05.769
4 5 FCC TSR Honda France Honda CBR1000RR-R SP 2'06.204
5 72 Honda Dream RT Sakurai Honda CBR1000RR-R SP 2'06.409
6 17 Astemo Honda Dream Racing Honda CBR1000RR-R SP 2'06.564
7 73 SDG Honda Racing Honda CBR1000RR-R SP 2'06.607
8 25 Honda Sofukai Suzuka Honda CBR1000RR-R SP 2'06.668
9 37 BMW World Endurance Team BMW M 1000 RR 2'06.897
10 2 EVA RT 01 Webike Kawasaki Kawasaki ZX-10RR 2'08.033