Zoeken

Het verhaal achter de Moto Guzzi V7

... tot LAPD

9 juli 2021

De broers Joe en Mike Berliner, eigenaren van Moto Guzzi's in New Jersey gevestigde Amerikaanse importeur Berliner Motor Corporation (die destijds ook Ducati importeerde), geloofden sterk in het potentieel van Guzzi's nieuwe V7 dwarsgeplaatste V-twin voor de Amerikaanse politiemarkt, mede ook dankzij antitrustregels die politiediensten verplichtten om andere leveranciers dan Harley-Davidson in overweging te nemen - het motief voor de creatie van de geflopte Ducati Apollo V4 slechts vijf jaar eerder. De V7 Police was een groot succes in de VS, dankzij z'n sportieve stuureigenschappen en krachtige motor die harder liep dan de verkeersovertreders die aan de kant werden gezetHoewel de 703cc Guzzi beter presteerde dan z’n Harley rivalen met beduidend grotere cilinderinhoud werd de 703 cc Guzzi door de Berliner broeders gezien als een ideale vervanging voor de 1.256cc Apollo, waarvan vermogen, koppel en gewicht groter was dan de destijds beschikbare banden aankonden.

De Berliners besloten te werken volgens het zogenaamde trickle-down-effect (in marketing een verwijzing naar het fenomeen van modetrends die van de hogere naar de lagere klasse in de samenleving stromen) en aangezien de LAPD de grootste vloot politiemotoren in de VS had, overtuigden de gebroeders in februari 1968 het management om twee Moto Guzzi V7-modellen te testen. De rijders van LAPD waardeerden al snel het superieure rijgedrag en de acceleratie die de Italiaanse fiets bood, terwijl de onderhoudsmonteurs enthousiast waren over de voordelen van de dwarse V-twin-architectuur, die de routine-onderhoudstijden drastisch verkortte dankzij de grotere toegankelijkheid. Na de goedkeuring van zowel rijders als monteurs te hebben gekregen, nam de LAPD in november van dat jaar als onderdeel van een selectieproces tien eenheden in gebruik. De motoren waren uitgerust met een links schakelpedaal, een kogelvrij Lexan windscherm en een verende zijstandaard, plus de sirene, radio en extra politielichten.

De V7 Police versloeg de Amerikaanse, Britse en Japanse competitie in de strenge selectietests van de LAPD en won een contract dat historisch gezien naar Milwaukee was gegaan. In de zomer van 1969 voegde de Moto Guzzi V7 Police zich bij de vloot van meer dan 400 politiemotoren in Los Angeles, en werd al snel een favoriet onder de jongere agenten. De strategie van de Berliners begon vruchten af ​​te werpen.
Hij blijft tijdloos 

De V7 werd in verschillende uitvoeringen op de markt gezet, welke bij de herlancering in 2007 eveneens een nieuw leven in werden geblazen. Waaronder de V7 Sport
Enerzijds door nieuwe orders van andere Amerikaanse politiediensten, te beginnen met de California Highway Patrol, anderzijds door de nieuwsgierigheid die de V7 bij Amerikaanse motorrijders had opgewerkt. Met de V7 Police, die in staat was om de kwartmijl sprint met staande start binnen 16 seconden te doen, hadden de agenten een snellere en coolere motor dan de verkeersovertreders die ze aan de kant zetten vanwege te hard rijden!

Het nieuws over het contract dat Moto Guzzi in Amerika had gewonnen, arriveerde in Europa en consolideerde het positieve publieke imago van de V7, die onlangs was vernieuwd via de luxer vormgegeven 757cc V7 speciale versie met grotere cilinderinhoud. De interesse van klanten en dealers in deze zogenaamde 'Amerikaanse' Guzzi's leidde in 1970 tot de lancering van de V7 California, die in feite het esthetische uiterlijk van de V7 Police erfde. Het groeiende aantal California’s op de wegen in Californië bevorderde de verkoop van de V7 Ambassador, een meer uitgeklede roadster versie van de California die voor de Amerikaanse markt werd gebouwd. In dit stadium hadden alle Guzzi V-twin-modellen een vierversnellingsbak, maar voor 1971 werd de iconische V7 Sport geïntroduceerd, ontwikkeld door Lino Tonti, die de inmiddels gepensioneerde Carcano’s als hoofdingenieur had opgevolgd. Naast het sportievere Tonti-frame was deze uitgerust met de eerste in serie geproduceerde vijfversnellingsbak van het bedrijf, nog steeds met cardanas. De V7 bleef in verschillende versies in productie tot 1976, toen de aanduiding werd geschrapt nadat de Tomaso het bedrijf overnam.

In 2007, ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de introductie van het model, introduceerde Moto Guzzi's nieuwe eigenaren Piaggio de V7 II, verkrijgbaar in drie verschillende versies - de Stone, Special en Racer. Tien jaar later, in 2017, volgde de V7 III, nog steeds met dezelfde motor, die nu voor 2021 plaats heeft gemaakt voor de krachtigere 853cc V-twin die is afgeleid van die van de V85-TT die twee jaar geleden werd gelanceerd.