Zoeken

Nader bekeken: Heeft de tweetakt nog toekomst?

Formule 1 wellicht naar tweetakt

5 maart 2020
Amsterdam en Den Haag weren tweetaktmotoren. De Formule 1 laat daarentegen weten dat ze in de toekomst wellicht juist met tweetaktmotoren gaan rijden, in combinatie met synthetische brandstoffen. Zijn zij gestoord, of zijn het de Randstedelijke politici die een paar steekjes los hebben?

Dat laatste is natuurlijk een inkoppertje. Politici nemen al jaren beslissingen die meer gericht zijn op het imago dan op het werkelijke effect, zeker als het om het milieu gaat. Maar stel je even voor: je komt vanavond thuis en je werkster staat in een brandschone keuken. Als je vraagt hoe ze dat gedaan heeft, zegt ze: “Met een blauw doekje”. Dan zeg jij: “Dat is helemaal fout, dat had met een groen doekje gemoeten. Begin maar opnieuw.” Als je dat doet, dan belt zij een paar mannen in witte jassen, die met een busje komen om je een De tweetakt dood? Niet als 't aan de fabrikanten zelf ligt en zeker niet wanneer 't om 'het beste voor het milieu' gaat fraaie jas aan te doen, waarvan de armen aan de achterkant sluiten. Zij bergen je op in een kamer met kussens aan de muur, zodat je jezelf en anderen geen kwaad kunt doen.

Als politici zo redeneren vinden we het echter heel normaal! Diesels moeten een roetfilter. Als een fabrikant een andere manier vindt om de diesel schoon te maken, dan mag dat niet. Het moet met een roetfilter. Groen doekje. Steden weren diesels en politici voeren een heksenjacht tegen de zelfontbrander, omdat die 30 jaar geleden erg vervuilend was. Inmiddels is de moderne Euro 6 diesel schoner dan een Euro 6 benzinemotor en produceert ze minder CO2. Maar het mag niet meer. Blauw doekje, zie je? Dan elektrisch rijden. Het produceren van een elektrische auto veroorzaakt een grote CO2 uitstoot en het rijden op elektriciteit uit niet hernieuwbare bronnen idem dito. Maar de overheid besluit toch dat verbrandingsmotoren verboden worden en dat we met zijn alle elektrisch gaan rijden, ook al is dat met onze energiemix slechter voor het milieu. En zijn mogelijkheden om de verbrandingsmotor ook CO2-neutraal te rijden. Maar… Blauw doekje! Waar is het telefoonnummer van die mannen met die mooie jas…?

Door: Peter Aansorgh