Arandi ALP: inlaatluchtcompressie via uitlaatgaslaadpomp
Meer vermogen, minder verbruik
Het verminderen van de uitstoot en het minimaliseren van het verbruik is een topprioriteit voor veel scooterfabrikanten om te voldoen aan de strenge eisen van Brussel in de vorm van Euro 5-homologatie. Jaren geleden hoorden we uit de motorfietssector dat de aanstaande emissienormen het einde zouden betekenen van veel, meestal luchtgekoelde modellen. De reductie van het vermogen, nodig om aan de emissievoorschriften te voldoen, zou deze modellen onaantrekkelijk maken. Sterker nog, De ALP is zeer compact en kan daardoor gemakkelijk worden gemonteerdin het recente verleden zijn juist om deze reden veel tweewielers van de markt verdwenen, een voorbeeld daarvan is koning onder de maxi-scooters, de Suzuki Burgman 650. Ook veel populaire Peugeot-modellen zoals de Speedfight worden in 2021 uitgefaseerd.
Bij onze Oosterburen denken ze daar een oplossing voor te hebben bedacht. Het in Gelnhausen in Hessen gevestigde Arandi komt een bericht dat te mooi klinkt om waar te zijn: met ALP-technologie (Abgasladepumpe, letterlijk vertaald: uitlaatgaslaadpomp) heeft het jonge bedrijf Arandi een oplossing ontwikkeld die met name bij kleine verbrandingsmotoren ervoor zorgt dat ze minder uitlaatgassen produceren en minder brandstof verbruiken, zonder dat dit ten koste van het vermogen gaat. Integendeel: koppel en motorvermogen gaan er ten opzichte van de oorspronkelijke situatie op vooruit.
De ALP is een membraanpomp die wordt aangedreven door uitlaatgasdrukgolven en daardoor verse lucht comprimeert die naar de motor wordt gevoerd - de ALP werkt als een compressor, zie het diagram hiernaast en de video op www.arandi-gmbh.com. Je zou kunnen zeggen dat de ALP werkt als een luchtbalg, maar dan eentje die door de uitlaatdrukgolven wordt aangestuurd. In tegenstelling tot een conventionele turbo of compressor, die aanzienlijke constructie- en regelinspanningen vergen, werkt de ALP als passieve component geheel autonoom. Er is geen extra elektronica nodig om de ALP te regelen, bovendien is de unit licht en compact en kan overal worden geplaatst.
Het gebruik van voorgecomprimeerde verse lucht via ALP heeft drie effecten. Ten eerste: er is meer vermogen en koppel beschikbaar over het hele snelheidsbereik, wat betekent dat de motor efficiënter werkt bij hogere belastingen. De gestage toename van het koppel resulteert in een krachtigere acceleratie en een betere trekkracht, wat betekent dat er minder snelheidsverlies
Duidelijk verschil in koppel en vermogen
De brandstofbesparing uitgezet tegen het toerental
optreedt bij het bergop rijden. Dankzij de verbeterde prestaties kan de eindoverbrenging worden vergroot voor een nog zuiniger verbruik en minder lawaai zonder de rijprestaties te beperken.
Ten tweede: het brandstofverbruik tijdens het rijden wordt zonder verdere tussenkomst met ongeveer 15 tot 25 procent verminderd, afhankelijk van de grootte en het ontwerp van de motor. Ten derde: een ALP-motor stoot minder vervuilende stoffen (CO, HC) uit, omdat hij tot vollast kan worden gebruikt met de ideale mengselsamenstelling voor een optimale verbranding. Interne koeling door het mengsel te verrijken, zoals bij de meeste luchtgekoelde motoren nodig is om de componenten te beschermen, is niet langer nodig, aangezien de overmaat aan voorgecomprimeerde verse lucht de cilinderkop en kleppen afkoelt. Dit alles elimineert de noodzaak van complexe constructies met vier kleppen en vloeistofkoeling.
Een proefopstelling met een Piaggio Liberty 125 i-get, waarvan bekend is dat deze wordt aangedreven door een luchtgekoelde eencilinder viertaktmotor met driekleps-technologie, spreekt voor zich: qua vermogen en koppel levert de ALP ondersteunde Piaggio-motor
13,2 pk en 12,7 Nm koppel, wat aanzienlijk meer is dan de 11,1 pk en 10,4 Nm die de luchtgekoelde eencilinder standaard levert. De verbruiksmeting wees uit dat het verbruik met het ALP-systeem maar liefst 14 procent lager was - bij dezelfde rijprestaties.
De ALP heeft een eenvoudige constructie en is daardoor goedkoop te vervaardigen, weegt slechts één kilo en kan dankzij het slanke ontwerp gemakkelijk worden geïmplanteerd - er is geen noodzaak om de bestaande motor aan te passen, alleen aanpassingen aan de randapparatuur en motorbesturing zijn nodig. Daarom overweegt Arandi ook een accessoire-oplossing die relatief eenvoudig bij een vertrouwde dealer kan worden gemonteerd.
Overigens werkt het bedrijf ook al aan ALP-oplossingen voor andere cilinderinhoud-klassen: in het viertakt segment van de jaren vijftig zou de technologie de vaak trage viertaktmotoren kunnen helpen om een tweetaktacceleratie en dus meer acceptatie te krijgen. Middenklasse scooters zoals de Vespa GTS 300 zouden met de ALP nog krachtiger zijn en tegelijkertijd schoner en zuiniger, een aanpassing is al in voorbereiding. Komend voorjaar kunnen we uitproberen of de turbocompressor echt zo spontaan werkt als bij een conventionele atmosferische motor en de dynamiek echt toeneemt zoals beloofd - dan is de testrit in Gelnhausen aanstaande.