Zoeken

Nader bekeken: BMW M 1000 RR, 212 pk bij 192 kilo

WorldSBK homologatiemodel

23 september 2020

Een geüpgraded S 1000 RR met M Performance pakket, dat is in een notendop de M 1000 RR, het eerste M model van BMW Motorrad, dat talloze upgrades voor motor, rijwielgedeelte, design en remmen bevat die volgens de Duitsers regelrecht uit de racerij stammen.Met de M 1000 RR volgt BMW het spoor van Kawasaki, Honda en Ducati die Zoek de verschillen met de S 1000 RRmet de ZX-10RR, CBR1000RR-R en Panigale V4 R eveneens extremere versies van hun eenliter Superbike op de markt hebben gezet puur en alleen voor het WK Superbike. 

De 999 cc vierinlijn wordt in de M 1000 RR nu opgegeven voor een topvermogen van 212 pk bij 14.500 tpm en dat zijn slechts 5 pk meer dan het S 1000 RR model. In alle eerlijkheid hadden we hier toch meer verwacht. De M 1000 RR steekt de ZX-10RR weliswaar naar de kroon, maar moet nog steeds het hoofd buigen voor de CBR1000RR-R SP en helemaal de Panigale V4 R, die daar met 215 pk en 221 pk overheen gaan. Daar staat tegenover dat met een opgegeven gewicht van 192 kilo rijklaar de Duitsers wél hun huiswerk ontzettend goed hebben gedaan. Ter illustratie: bij de Panigale V4 R is dat 193 kg en bij de CBR1000RR-R SP 195 kilo rijklaar.

Toch hebben we sterk het idee dat BMW met die plus van slechts 5 pk het veel zuiniger aan heeft gedaan dan wat de werkelijke potentie is van het blok, als we kijken naar de waslijst aan technische aanpassingen die aan de eenliter viercilinder zijn gedaan. We noemen de verschillen even voor je op: gesmede Mahle zuigers met twee zuigerveren, aangepaste verbrandingskamers met naar 13,5:1 verhoogde compressie, titanium uitlaatkleppen, 85 gram lichtere Pankl titanium drijfstangen, slankere en 6% lichtere tuimelaars, geflowde inlaatpoorten, geoptimaliseerde nokkenassen met BMW ShiftCam technologie en een aangepast inlaatspruitstuk met kortere aanzuigbuizen. 

Net als de S 1000 RR is ook de M van een close ratio zesversnellingsbak met standaard Shift Assist Pro (quickshifter met autoblipper) voorzien, het verschil zit 'm in de koppeling die bij de M in tegenstelling tot de S een anti-hop zonder assist functie heeft. Dat biedt volgens de Duitsers
Mochten je vrienden je niet geloven, dan heeft BMW er wel voor gezorgd dat 'ie duidelijk als M te herkennen is

Van welke kant je 'm ook bekijkt, er is altijd wel een M te ontdekken
een aanzienlijk voordeel voor wat de controleerbaarheid van Launch Control betreft. Nadeel is wel dat de voorspanning van de koppelingsveren moest worden vergroot, waardoor de koppeling nu zwaarder aanvoelt. Maar goed, daar heb je in principe dus alleen last van met wegrijden, het schakelen doe toch je zonder koppeling. 

Naast de vele aanpassingen die BMW intern aan het motorblok heeft gedaan, is nu ook een compleet titanium uitlaatsysteem voorzien, waarvan de Duitsers claimen dat 3.657 gram aan gewicht is bespaard. De voorste demper weegt slechts 5.630 gram (9.158 gram S 1000 RR), de einddemper brengt nu 2.150 gram (2.279 gram S 1000 RR) op de schaal, wat het totale gewicht van het complete systeem op 7.780 gram heeft gezet. Volgens BMW heeft het nieuwe uitlaatsysteem ook gezorgd voor een sterker koppel, vooral in het gebied tussen de 6.000 en 15.100 toeren per minuut. Het blok draait bovendien 500 toeren meer, wat met het oog op het WK Superbike echt superbelangrijk is.