Zoeken

Malaguti SpiderMax RS500: The Italian Job

Malaguti SpiderMax RS500: The Italian Job

6 januari 2010
Inhoudsopgave
Malaguti SpiderMax RS500: The Italian Job
SpiderMax RS 500
Technische gegevens

Vijf jaar na presentatie van het prototype op de EICMA in Milaan heeft het Italiaanse Malaguti haar eerste maxi-scooter gelanceerd: de SpiderMax 500 RS. Een motorscooter die binnenkort ook in Nederland op de markt zal worden gezet.

Malaguti SpiderMax RS 500

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Malaguti, Pe Pe Parts
 

Je zou het misschien niet denken, maar het in Bologna gevestigde Malaguti behoort tot een van 's werelds oudste motormerken. In 1930 werd het bedrijf opgericht door Antonio Malaguti, en is ondanks moeilijke periodes door de jaren heen al die tijd in familiebezit gebleven. Malaguti begon met de productie van lichte motorfietsen, en ging -net als het nabijgelegen Ducati- branchevreemd met de productie van elektronica producten als koelkasten, om de naoorlogse crisis te overleven.

Malaguti_Saigon.jpgIn de periode van de Vietnam oorlog exporteerde het merk meer dan 70% van haar scooters naar Vietnam. De eerste 50cc scooter werd dan ook de Saigon 50cc genoemd. Ten tijde van de oliecrisis in 1973 deed men goede zaken met de Verenigde Staten, waar tot drie ladingen per dag werden ingevlogen die aan vliegkosten al duurder waren dan de scooters zelf.

De boom van de oliecrisis hield echter niet stand, de verkopen liepen sterk terug maar Malaguti wist die moeilijke periode te overleven. In de jaren '80 stonden meer dan 80 bromfiets / scooter fabrikanten geregistreerd in Italië, die allemaal hun deel van het fortuin in het begin van de jaren ‘70 hadden opgeeist. Tegen het eind van de vorige eeuw zouden waren hiervan nog slechts een handjevol fabrikanten over. Malaguti werd op dat moment gezien als ‘s werelds derde scooterfabrikant, achter Aprilia en Piaggio.

Malaguti_Cavalcone.jpgBegin deze eeuw maakte Malaguti, in navolging van de Piaggio Group, haar rentree op de Amerikaanse markt, waar in samenwerking met Ducati North America het merk een vliegende start beleefde. De aanslag van 11 september 2001 maakte echter -wederom- een eind aan de stormvlucht van de Italianen. Malaguti kwam onder toenemende druk van de nieuwe Chinese concurrentie, de devaluatie van de Dollar en de stijgende productiekosten in eigen land.

Alsof dát niet erg genoeg was, ging in 2004 in Italië nieuwe wetgeving van kracht die een streep trok door veel overheidssubsidies, waardoor de verkoop van scooters in eigen land tot een historisch dieptepunt daalde. Wederom wist Malaguti te overleven en wordt momenteel gezien als ‘s werelds op een na grootste scooter fabrikant, de enige fabrikant die daarbij al die tijd in privé handen is gebleven.