Susanne B. vs. Bernice S.
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Susanne B. vs. Bernice S. |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Susanne Bolhaar
De 29-jarige Susanne Bolhaar uit Enschede is de favoriet voor de eindzege in de "Battle of the Beauties. Met haar Yamaha R6 heeft ze een snellere machine dan Bernice Sangers. In haar eerste raceseizoen heeft ze een flinke indruk achter weten te laten in de KNMV Cup. Een dame die er van kan balen dat haar linker knie de grond niet heeft geraakt en rechts wel. Deze pittige tante weet hoe ze gas moet geven!
Hoe ben je in dit "mannenwereldje" verzeild geraakt? Na jaren op de weg te hebben gereden werd het een keer tijd de uitdaging van de weg te verleggen naar het circuit om daar te proberen snel rond te kunnen gaan. Dat ging niet van de één op de andere dag hoor, er ging veel overwegings - tijd overheen. Want stel je valt… en dan? Motor stuk, niet verzekerd, die vraag stelt zich vast iedereen die voor het eerst het circuit op gaat. Maar dat gevoel vervaagt als je vaker circuit rijdt. Je omgeving probeert je toch er voor te beschermen en raden het af. Toch kwam de kans toen er ladies sessies op het circuit van Assen georganiseerd werden. En tegen de adviezen in ging ik toch circuitrijden. Daar volgden meer circuitdagen op en door een goede vriend kwam ik een keer mee naar de ONK races en kon ik in de pits kijken. Daardoor kwam het idee zelf races te gaan rijden en dus de benodigde licentie te behalen.
Ben je bekend met het begrip angst? Voor ik de baan op ga voel ik altijd spanning, is dat angst? Ik denk dat ik die spanning nodig heb om scherp te zijn en me optimaal te kunnen blijven concentreren gedurende een training of race. Natuurlijk heb je altijd het besef dat er iets mis kan gaan, maar wanneer ik eenmaal die machine de baan oprij gaat die knop om en denk ik alleen maar aan zo snel mogelijke ronden rijden.
Wat vindt je omgeving van je hobby? Mijn ouders verklaren me regelmatig voor gek. Maar ze weten ook hoe hun dochter in elkaar zit... Zoals mijn ouders het liefkozend verwoorden: "Als die wat in haar kop heeft, krijg je het er niet zomaar uit." Gelukkig staan ze wel achter me, ook al vinden ze het maar een gevaarlijke liefhebberij. Zelf hebben ze niets met racesporten!
Wat is jouw sterkste punt tijdens het racen? Het uitremmen van andere rijders en op een natte baan rijden.
![]() |
Susanne is met haar Yamaha R6 zeer snel. |
Waar ligt je zwakke punt? Wat wil je nog verbeteren? Alles!! Ik denk dat er op alle gebieden veel te verbeteren valt. Als ik dan wat noemen moet is het meer vertrouwen krijgen harder en platter in linkerbochten te durven gaan, en dat het wél kan om nog later te remmen. Het is moeilijk te verwoorden aan de monteurs wat de motor doet bij een bepaalde afstelling, wat voelt goed en wat niet. Dat moet ik leren. Vorig jaar was het nog gewoon lekker rondjes rijden en tijden waren van ondergeschikt belang. Nu is dat wel anders. Maar ik ben bereid te leren van fouten en zaken die wel goed gaan… Op mijn snufferd zal ik in letterlijke en figuurlijke zin vast nog wel eens gaan.
Wat hoop je te bereiken in de racerij? Vooropgesteld doe ik dit omdat het mijn hobby is. Ik wil me blijven verbeteren en dan moet je lol en interesse hebben in waar je mee bezig bent. Het is één groot leerproces en ik hoop dan ook eens nog de mogelijkheid te hebben om de meiden die hier tijdens de EWC races vooraan rijden behoorlijk tegenstand te kunnen bieden. Ook op het niveau van de KNMV-cup denk ik dat er nog veel progressie mogelijk is.
Hoe bereid je je voor op de race op dit, voor jou onbekende, circuit? Varsselring, amper 5 meter breed, 4878 meter lang, het baanrecord van 2005 1:50 min - op naam van Ron van Steenbergen - 6 bochten, start: Veldermans- bocht, Van Mazenbocht, Kloosterbocht, Ten Havebocht, de overhaakse Bosch- bocht welke een stukje meer asfaltbreedte heeft... dan het lang eind met rechter, linker, rechter en weer linkerknik voor met 200+ weer vol remmend de haakse Molenbocht, over start / finish te sturen. De voorbereiding was heftig en druk maar ik denk dat ik me heb voorbereid zoveel je je maar kunt voorbreiden op een afgesloten stratencircuit. Ik heb onboard beelden van de ONK Supersport van vorig jaar tot in den treure bestudeerd. Tevens de baan verkend per auto en per mountainbike en ik heb zelfs de grindbakken verkend!! Nu komt het aan op hoe snel je de baan ‘leest’ als je er eenmaal op rijdt.
Wat is je doel tijdens deze race? Uitrijden en veel leren. Ik denk dat het mogelijk is om bij de eerste 11 meiden op een 600 te eindigen. Natuurlijk droom je van een podium maar dat is niet reëel, dit is pas mijn tweede race. Maar ga zeker geen ‘sitting duck’ spelen dus reken erop dat ik strijd voor de beste plek mogelijk.
Hoe bereid je je op de wedstrijddag voor op de race? Heb weinig referentie aan vorige races, maar weet door mijn deelname aan sportwedstijden van vroeger dat het mij gewoon goed doet, om me een uur of 45 minuten van te voren af te zonderen en te concentreren op wat er gaat gebeuren. Ik heb verder geen rare rituelen...
Wie is de snelste dame dit weekend? Susanne of Bernice? Ik denk dat ik met de R6 voordeel heb en Hengelo mij goed zal liggen. Ik heb een goed gevoel over deze baan. Bernice en ik zijn we erg aan elkaar gewaagd, de vorige race ben ik 12 seconden voor haar geëindigd tijdens de race, terwijl zij net iets snellere rondetijden reed in de training en het laatste deel van de race, maar het gaat om wie als eerste het zwart/wit geblokt passeert, we hebben veel overeenkomsten. Het racen, werken bij de Landmacht, beloofd daarom een mooie strijd te worden!
Naam: | Susanne Bolhaar |
Geboortedatum: | 19 maart 1977 |
Woonplaats: | Enschede |
Gewicht: | 66 kg |
Lengte: | 1,69 m |
Hobbies: | Motorsport, taekwondo, hardlopen en nog veel meer... |
Motor: | Yamaha R6 2002 |
Favoriete circuit: | Assen |
Beste rondetijd in Assen: | 2006; 2.06 min |
Website: | www.susanne-racing.com |