Zoeken

MOTORbeurs Utrecht 2021: we gaan ervoor

Anders, maar minstens net zo goed

3 juli 2020

MF: Zoals wij het hebben begrepen kunnen per 1 juli 2020 weer evenementen worden georganiseerd, mits de anderhalvemeterrichtlijn kan worden gegarandeerd. Nu lijkt ons dat voor een consumentenbeurs als MOTORbeurs Utrecht (motorshows in het algemeen) in de praktijk een onmogelijke opgave. Gaat MOTORbeurs Utrecht in 2021 door?

MS: We zijn druk bezig de mogelijkheden te onderzoeken om met elkaar het motorseizoen te kunnen starten. Het is een enorme uitdaging, maar we hebben gelukkig nog even de tijd. Jaarbeurs heeft rondom MOTORbeurs Utrecht met drie partijen te maken: de overheid, de standhouders en de bezoekers. De overheid bepaalt wat wel en wat niet mag en aan die kaders en richtlijnen dienen wij ons, net als iedereen, te houden. Dan heb je de standhouders, hoe kijken die er tegenaan en dan is er nog de belangrijkste vraag: wat doet de consument. Gaat die komen of blijft die liever thuis?

 

MF: de afgelopen weken zijn ondanks de versoepelingen in rap tempo drie belangrijke motorshows geannuleerd. NEC, Intermot en EICMA. Intermot stelde in hun persbericht dat in de huidige situatie geen protocol kon worden bedacht om de gezondheid van iedereen te waarborgen, maar dat business to business beurzen wel door zullen gaan. Ook NEC en EICMA hebben gesteld dat in de huidige situatie een motorshow geen haalbare kaart is. 

MS: Ik weet niet wat de exacte beweegredenen zijn van Intermot en EICMA. Het kan ook zo zijn dat ze de tijd te kort hebben geacht om iets ‘coronaproof’ op te tuigen. Bovendien is EICMA in Milaan en dat is de regio die het hardst getroffen is geweest in Italië. Dus ik kan me goed voorstellen dat ze daar extra voorzichtig zijn. Wat je zegt van B2B (Business to Business, red.) en B2C (Business to Customer, red.)

"misschien is dit ook wel het moment om het roer rigoureus om te gooien, en niet krampachtig vast willen houden aan het oude vertrouwde concept"

klopt precies en dat zal om te beginnen het grote verschil met de komende editie zijn.

 

MF: Hoe bedoel je?

MS: Kijk, bij een B2B event registreer jij je als bezoeker en krijg je bij binnenkomst een badge opgespeld, maar bij een B2C event ga je vaak in een groep en is er een die voor de hele groep de kaartjes koopt. Dat zal volgend jaar anders gaan, de richtlijn schrijft voor dat iedereen zich online op voorhand moet registreren en zullen we bijvoorbeeld met tijdslots moeten gaan werken, zodat we exact weten wie op welk moment aanwezig is geweest. Om in geval van een besmetting contactonderzoek te kunnen doen. De richtlijn schrijft voor dat we 1 bezoeker mogen hebben op elke 10 m2. Je weet hoe groot de hallen zijn, dus met 1 bezoeker per 10 m2 komen we een heel eind. 

 

MF: Maar dan nog, bij iets als een motorbeurs blijft anderhalve meter afstand ontzettend lastig. Je staat zo met 5 man om een motor en dan heb ik het nog geeneens over erop gaan zitten. Je moet dan haast bij elke motor een mannetje gaan neerzetten om na elke ‘proefzit’ de motor weer te ontsmetten. Dat lijkt ons geen haalbare kaart.

MS: Recent las ik de uitspraak “never waste a good crisis” en dat vind ik een ontzettend goede. Als gevolg van de coronacrisis weten we nu al dat MOTORbeurs Utrecht 2021 anders zal zijn, anders zal moeten zijn. Maar misschien is dit ook wel het moment om het roer rigoureus om te gooien, en niet krampachtig vast willen houden aan het oude vertrouwde concept. Wij kijken graag naar wat wél kan in plaats van te denken in onmogelijkheden. Voor corona was thuiswerken een dingetje waar elke werkgever wel 10.000 redenen voor had om ’t niet te doen, maar toen kwam de intelligente lockdown en werd iedereen gedwongen om thuis te gaan werken. En nu zien werkgevers dat het eigenlijk prima gaat. Dat geldt ook voor iets als MOTORbeurs Utrecht, misschien is dit dus wel het moment om het anders te gaan doen. Maar het allerbelangrijkste uitgangspunt is en blijft dat wát we ook doen, de veiligheid en de gezondheid van alle medewerkers, standhouders en bezoekers staat bovenaan. Als we dat niet kunnen garanderen dan gaat het feest niet door, maar zoals gezegd, ik ben ervan overtuigd dat we samen iets moois op kunnen gaan tuigen dat een waardige seizoensopener zal gaan worden.


Dit soort taferelen hoef je dus niet meer te verwachten. 2021 zal anders zijn

MF: Hoe zie je je dat dan voor je, met anderhalve meter en de problemen die we zojuist hebben geschetst.

MS: Ik herinner me enkele jaren geleden, toen was het op zaterdagmiddag zó knetterdruk dat Jaarbeurs op aanwijzing van de brandweer de toegangsdeur moest sluiten. Op dat moment waren er dacht ik zo’n 29.000 mensen binnen en kon je bij wijze van spreken over de koppen lopen. We moeten straks wellicht met tijdslots gaan werken, je registreert online en kiest het tijdslot waarop je MOTORbeurs Utrecht wilt bezoeken. Dan zou je ongeveer op zo’n 6.500 man uitkomen die tegelijkertijd aanwezig zijn. Dat is vergelijkbaar met de donderdagavond. Als je daarnaast ook nog met looprichtingen gaat werken dan kom je al een heel eind. 

 

MF: Dat zou voor de standhouders nog wel eens beter kunnen uitpakken dan. Minder volk op de vloer betekent meer effectieve tijd met de consument.

MS: Precies. In 2019 was ik op donderdagavond na afloop met een dealer in gesprek en die vertelde me de mindere drukte juist heel erg positief te hebben ervaren. “Normaal gesproken loop ik van hot naar her en is het klant helpen, afrekenen en door naar de volgende, maar nu had ik tijd om even een praatje te maken. Wat eindigde met een ‘nu we toch hier zijn, we hebben eigenlijk allebei ook nog een nieuwe broek nodig.” 

Daarnaast zullen standhouders vanwege de looproutes meer aanloop op hun stands krijgen, omdat als je kriskras door een beursgebouw loopt, je vaak lang niet alles ziet.

 

MF: Je geeft aan dat jullie mogelijk met tijdslots gaan werken en dat volgens de huidige richtlijn 1 persoon per 10 m2 is toegestaan. Wat voor impact heeft dat op de capaciteit. We bedoelen, afgelopen jaar waren het er 90.000. Is dat cijfer dan nog haalbaar, of praat je dan over bijvoorbeeld 45.000? En wat voor impact heeft dat dan op de prijs van het toegangskaartje? 

MS: Met 65.000 m2 kom je dan op 6.500 mensen tegelijk en met meerdere tijdslots zou je dan uit kunnen komen op rond de 50.000 bezoekers als je uitgaat van de huidige openingstijden. Ondanks de extra investeringen die Jaarbeurs moet doen om alles in goede banen te leiden en om aan de voorschriften te voldoen, streven we ernaar de prijzen zoveel mogelijk gelijk te houden.


Zien, voelen, proeven...

MF: Andere vraag. Je gaf in het begin aan dat MOTORbeurs Utrecht organiseren afhankelijk is van 3 partijen: de overheid, de standhouders en de consument. Nu hebben we van een aantal importeurs begrepen dat ze niet naar MOTORbeurs Utrecht gaan, al dan niet van hogerhand opgelegd als ‘corporate decision’. Ben je niet bang dat veel partijen gaan afhaken?

MS: Wij zijn met de merken in gesprek en weten in grote lijnen wat er speelt, maar tegelijkertijd weet ik ook uit ervaring dat het op het allerlaatste moment toch kan veranderen en dat je altijd naar de bron moet gaan en niet kunt vertrouwen op viavia-informatie. In aanloop naar afgelopen editie had ik een journalist aan de telefoon die bij hoog en laag beweerde dat een bepaald merk niet aanwezig zou zijn in 2020, dat hadden zijn bronnen gezegd, maar nog tijdens dat gesprek kwam de ondertekende offerte van dat merk via de mail bij mij binnen. Zeg dus nooit nooit. Het is aan ons om een goed en bovenal veilig plan te maken.

 

MF: Over dat protocol. Is dat iets dat jullie gaan bedenken en dat vervolgens bij alle standhouders gaan uitrollen. Dat iedereen volgens dezelfde procedures werkt? 

MS: Het protocol voor het veilig organiseren, deelnemen en bezoeken van vak- en publieksevenementen wordt Jaarbeurs breed opgezet en uitgerold. Dat voldoet natuurlijk aan alle richtlijnen die de overheid op dat moment stelt. In juli 2020 worden er alweer evenementen bij Jaarbeurs gehouden volgens dit nieuwe protocol en de learnings hiervan worden natuurlijk op daarop volgende evenementen toegepast.

 

MF: Tot slot de consument. Ik mag aannemen dat jullie ervan uit gaan dat mensen zullen komen, anders zou je hier ook niet alle tijd en energie in steken, maar wat verwachten jullie zelf? 

MS: Je ziet nu al dat als iets weer mag er veel mensen op af komen, mensen willen gewoon weer dingen doen. In een recent onderzoek onder de bezoekers van een vakbeurs die normaal in het najaar bij Jaarbeurs plaatsvindt geeft 75% van de bezoekers aan te willen komen. Mijn devies is: gebruik je gezond verstand, volg de richtlijnen en houd rekening met elkaar. Maar wat zou jij doen?


MF: Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar best wel een beetje huiverig voor ben op dit moment. Los van het persoonlijke leed voor iedereen die getroffen is denk ik dat we hier in Europa de eerste golf goed hebben doorstaan, maar je hoeft maar om je heen te kijken om te zien wat er gebeurt als de coronavoorschriften niet goed worden nageleefd, als men geen afstand meer houdt. 

MS: Daar heb je zeker een punt, maar inmiddels is ook meer en meer duidelijk aan het worden over wat risicovol is en wat wel kan. Hard schreeuwen, dicht op elkaar samen zingen, geen afstand houden is risico verhogend. Vergeet niet, met 6.500 man verdeeld over alle hallen heb je die toestanden niet. Een vriendin van mij was afgelopen week naar een pretpark geweest en was daar laaiend enthousiast over, zij zei: “Normaal ben je de halve dag aan het wachten voor de attracties en heb je aan het eind van de dag nog lang niet alles gezien, nu hoefden we echt nergens te wachten en waren we om 3 uur ’s middags het hele park al rond geweest.”

En zo zal je MOTORbeurs Utrecht 2021 ook kunnen zien. Misschien minder massaal, maar met minimaal zoveel waar voor je geld. Voor zowel de standhouders als de bezoekers.