Zoeken

Lezersvragen aan Iris ten Katen

Pagina 2

17 mei 2006
Inhoudsopgave
Lezersvragen aan Iris ten Katen
Pagina 2
Pagina 3

Vragen van lezers

Motorfreaks stelde haar lezers in de gelegenheid zelf vragen te stellen. Een aantal van deze vragen werd doorgestuurd naar Iris ten Katen. De beste vraag werd gesteld door Klaas Kregel. Hij ontving daarmee twee kaarten voor de races in Hengelo komend weekend. Daar zal Iris in actie komen tijdens de European Women"s Cup!

Math Bouten: Iris waarom rij je altijd met het startnr.101? Iris: Ik ben in 2001 terecht gekomen in het DSM Remar Racingteam en reed daar samen met Danny Stoel en Danny de Boer, wij reden allen met startnummer 101 en sinds die tijd heb ik dat nummer aangehouden.

Mark van Rosmalen: Waarom rij je met jouw capaciteiten en snelheid niet in een "zwaardere" klasse (op hoger nationaal niveau, zoals ONK) of zelfs op Europees niveau? Met het huidige legertje mensen om je heen moet het toch mogelijk zijn om een meer centrale plaats in te nemen in raceland? Heb je de ambities om zover door te groeien of vindt je het leuk zoals ze nu de sport beoefent (KNMV Supercup) en richt ze zich meer op de fysio kant? Ik denk namelijk dat je met jouw snelheid en lef meer moet kunnen. Helemaal geweldig zou zijn om bijvoorbeeld het drietal Fabienne Migout, Paola Cazzola en jou aan het werk te zien in de befaamde uur-races zoals Spa en Le Mans. Jullie zouden er hoge ogen gooien. Is dat een mogelijk toekomstbeeld? Even afgezien van het feit dat ik niet weet of verschillende nationaliteiten zijn toegestaan. Tot die tijd blijf ik me verbazen over het gemak waarmee jij een 600 racer bestuurt (ik kan daar echt van genieten). Tweede vraag: De klapper die je destijds in de Ramshoek maakte lijkt je niet echt geraakt te hebben. De meesten zouden stoppen na zo"n giga crash. Jij niet. Dat siert je; je lijkt hem harder te nemen dan ooit tevoren. Klopt dat? Waar komt die lef en gedrevenheid vandaan? Iris: Hoi Mark, Allereerst bedankt voor je complimenten. Sinds dit jaar rijdt ik mee in de European Women’s Cup, niet onverdienstelijk al mag ik het zelf zeggen. Het EK en/of ONK meerijden met de mannen is toch echt een stapje te hoog, het kan wel maar dan rijdt ik bijna achteraan. Bovendien werk ik bij CRT, de organisatie van de KNMV-Cup en is het daarom organisatorisch en financieel voor mij gemakkelijker om de KNMV-Cup te rijden. Ook is het een erg leuke competitie met gezellige concurrentie. Vanaf september dit jaar ga ik me meer richten op mijn studie. Ik het het toelatingsexamen voor de verkorte (omdat ik dan fysio ben) opleiding geneeskunde gehaald en mag na de zomer beginnen aan de Universiteit van Groningen. Ik zal wel enkele wedstrijden en trainingen blijven rijden maar een volledig seizoen zit er in verband met examens e.d. niet meer in. Het lijkt mij inderdaad ook geweldig om een endurance mee te rijden, nationaliteit lijkt me het probleem niet als ze Migout en Cazzola bij elkaar zetten, Frans en Italiaans dan moet daar ook een Hollandse bij kunnen. Zou een mooi toekomstbeeld zijn! Over de Ramshoek crash, die heeft me absoluut wel geraakt. Vorig jaar ben ik na die crash een sec boven mijn snelste tijd blijven hangen en ik merk dat ik op dat punt op de rest toch nog wat tekort kom. Stoppen met racen hierdoor is voor mij geen optie, iedereen die begint met racen weet dat dit erbij hoort. Gelukkig heb ik zelf ook nooit echt lichamelijk letsel opgelopen, vermoed dat dat ook een boel scheelt.

Foto: Rojo Fotografie

Ronald Lokhorst: In het interview na de kwalificatie in Vallelunga zei je dat je de verkeerde kant was op gegaan met de gearing. Dus mijn vraag luidt wat vind je het moeilijkst af te stellen aan de motor? Iris: Het moeilijks af te stellen is voor iedere coureur denk ik de vering. Ik vind het erg moeilijk om goed aan de monteur aan te geven wat het probleem is. Geef de schuld nog vaak aan mijzelf terwijl aan de motor soms ook nog wel het een en ander te verbeteren is.

John van Hout: Waarom geen Kawasaki? Iris: Het Van Winkoop Racingteam wordt gesteund door Honda Nederland, dus vandaar geen Kawasaki. Bovendien maakt Honda nog steeds de allerbeste en allermooiste motoren!

Klaas Kregel:

Allereerst vind ik het echt strak dat vrouwen racen! Ik heb een paar vragen: 1. Waar koop ik die bloementjes op je pak? Die wil ik ook. 2. Als je niet zou racen, wat zou je dan doen?

Iris:

1. Ja mooi he! Dit pak heb ik laten maken bij Catwalk in Belgie. Eigen ontwerp! Kan zij ongetwijfeld ook zo voor je maken. 2. Als ik niet zou racen zou ik denk ik fanatieker snowboarden. Voordat ik racete gingen al mijn zakcentjes op aan de wintersport, soms drie keer per jaar op het snowboard. Toen ik begon met racen was daar geen geld meer voor, maar ik blijf dat ook een geweldige sport vinden.