Zoeken

Interview BMW CEO Dr. Markus Schramm

Toekomstvisie

26 november 2018

AC: Markus, BMW Motorrad is op weg naar handhaving van het verkoopaantal van 2017, echter zonder significante groei. In je vorige baan was je hoofd van Corporate Strategy van de BMW Group en als zodanig verantwoordelijk voor het pad dat BMW Motorrad recent heeft gevolgd. Ben je tevreden dat dingen zijn gegaan zoals je het had gepland?

MS: Ja, ik denk het. Verantwoordelijk zijn voor de planning van de gehele BMW Group hield in dat ik ook betrokken was bij de productstrategie van de motordivisie en ik geloof dat we een extreem brede range aan modellen in onze portfolio hebben, en tegelijkertijd een erg goede continue ontwikkeling van het merk in het premium motorfiets en scooter segment. Deze status vasthouden is mijn eerste prioriteit – ons grootste bezit is het merk BMW. We zijn op koers voor een achtste opeenvolgende jaar met groei, maar we hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt omdat de timing van ontwikkeling verschillende nieuwe modellen naar het eind van het jaar heeft gezet. We zijn markleider in sommige segmenten en markten, maar het is mijn doel om marktleider te worden in alle segmenten en alle markten. 

 

AC: Ben je tevreden over je instap in het scootersegment en is het volgens plan gegaan?

MS: Ik denk dat het scootersegment erg belangrijk is voor ons. Enerzijds hebben we in het verleden al vaker laten zien dat we in staat zijn om succesvol nieuwe segmenten te betreden. We hebben dat met de RR Superbike gedaan, we hebben het met onze lichte made in India G 310 gedaan, maar ook met de scooters. De scootermarkt is niet alleen belangrijk om jonge mensen naar BMW te krijgen, maar ook voor elektrische mobiliteit. Je zult dit binnenkort en stadse omgevingen gaan zien en je kunt geen elektrische scooters aanbieden als je niet aanwezig bent in de totale scootermarkt. Ik geloof dat onze nieuwe C 400 X erg aantrekkelijk is, en het lijkt dat de uitstekende respons die we hebben gehad van de media en ook van fans van het merk BMW dat bevestigt. Het werkt! En nu hebben we hier in Milaan de C 400 GT gelanceerd. 

 

AC: Met de nieuwe C 400 GT heb je een product gecreëerd dat erg BMW is, en anders dan al het andere in dat behoorlijk belangrijke midsize scootersegment. Gaan jullie nog kleinere scooters produceren – tot 250cc, wat nog een grotere markt is, hoewel het daar meer om de prijs zal gaan?

MS: We concentreren ons nu op het succesvol op de markt brengen van de 400cc modellen, het merk daaromtrent ontwikkelen is onze nummer 1 prioriteit. Ik ben niet bereid om compromissen te sluiten voor wat betreft kwaliteit om een specifieke prijs te kunnen realiseren, dus zullen we focussen op dit 400cc segment. We zien de elektrische scooter mobiliteit groeien en daar blijft het nu bij. 

 

AC: Jullie C Evolution elektrische scooter is in productie sinds 2014, maar slechts in relatief kleine aantallen. BMW is de markleider in elektrische vierwielers in Europa, met de i3 en de i8. Zitten er naast scooters ook elektrische motoren in de planning?

MS: Ik denk dat wat e-mobiliteit betreft, aan de ontwikkelingskant we urban mobiliteitsproducten zullen zien domineren, dus zullen we meer met e-scooters gaan doen. Je zult binnenkort meer producten van BMW gaan zien. We denken inderdaad over andere EV producten naast scooters, maar nu nog niet. We willen het stap voor stap doen en de primaire focus ligt voor ons momenteel bij e-scooters. Ik kan me bijvoorbeeld nog niet voorstellen dat we een elektrisch Enduro model gaan voeren – maar we zullen zien.

Een belangrijk aspect is dat e-mobiliteit bij tweewielers anders is dan bij de auto industrie. In de auto sector zij het voornamelijk de overheden die de industrie richting e-mobiliteit dwingen met wetgeving, en daarmee de consument. Maar dan zeggen de klanten, “oh, het is leuk om elektrisch te rijden”. De continue ontwikkeling van batterij-technologie maakt het rijden van deze voertuigen echt leuk. In de motorindustrie word je echter niet gedwongen om elektrisch te rijden en daardoor is je beslissing dat te doen gebaseerd op hoe leuk het is om elektrisch te rijden. Dat betekent dat het door de consument wordt gestuurd, ik denk dat het dus belangrijk is dat in gedachte te houden bij het bepalen van onze strategie. 

AC: De Fantic Caballero elektrische straat enduro is gelanceerd hier op de EICMA, als een Trailmotor met het gemak en het emissievrije van elektrische aandrijving. Is dat iets dat BMW zou moeten overwegen?

MS: Daar wordt aan gewerkt! Ik ben ervan overtuigd dat de volgende generatie batterij-technologie, die rond 2021 wordt verwacht, zal resulteren in meer real-world EV producten voor consumenten, en we zitten om die reden in een goede positie bij BMW. Andere merken met een lager technisch niveau kunnen proberen ons te matchen, maar wij zijn de pioniers van deze evolutie in e-mobiliteit, dus hoeven we niet per se in elke trein te springen die passeert. In plaats daarvan zullen we focussen op real-world producten voor de consument. 

De ontwikkeling van lithium-ion batterij-technologie, voor wat betreft het laden evenals de kosten, is de belangrijkste factor om e-mobiliteit zowel praktisch als betaalbaar te maken. Ik denk dat de actieradius voor de motorindustrie minder belangrijk is dan voor auto’s, omdat hoewel het afhankelijk is van wat voor soort motor je rijdt, je al reikwijdtes van 220-230 km hebt, en dit is meer dan genoeg voor de meeste rijders. 

 

AC: Over naar het andere eind van de prijs- en volumeschaal, ben je tevreden met de marktpenetratie die je met de in India door TVS geproduceerde G 310 R en G 310 GS modellen hebt bereikt?

MS: Over het algemeen zijn we erg tevreden, omdat de vraag groter is dan het aanbod. Dus zijn we in gesprek met TVS om de productie op te voeren. Tot eind oktober dit jaar hebben we 18.000 units verkocht, waarvan 55%-45% in het voordeel van de oudere R versie, ze liggen dus erg dicht bij elkaar.

 

AC: Gaan jullie meer modellen ontwikkelen op basis van het G 310 eencilinder platform?

MS: Op dit moment houden we het bij deze twee modellen.

 

AC: Nu dat Royal Enfield, de grootste middenklasse producent in India, een 650 tweecilinder heeft geproduceerd, overwegen jullie hetzelfde te doen? Gaat BMW een, zeg, 600cc Boxer model in India produceren?

MS: Momenteel hebben we denk ik een erg goede positie met onze middenklasse modellen. We hebben veel succes, de lat ligt hoog, de consumenten zijn blij en we hebben nog steeds potentie om de familie uit te breiden. Maar zoals altijd is strategisch denken continue kijken naar plaatsen in de markt die interessant zijn om aan te vallen. Dus natuurlijk hebben we gekeken naar de mogelijkheden om onze range op die manier uit te breiden, maar we hebben geen serieus plan of besluit om dat te gaan doen. We zullen voor nu blijven focussen op de bestaande tweecilinder modellen.