Zoeken

Wheeliereport deel 2: de basics van een stuntmotor

Het is niet nódig...

27 juli 2012
Inhoudsopgave
Wheeliereport deel 2: de basics van een stuntmotor
Het is niet nódig...
...maar wel erg hándig

CBR0020

Je zult ergens moeten beginnen. Een beetje goede basis is het halve werk; onze keus valt op een oude Fireblade om meerdere redenen; ze zijn oersterk, niet duur en bewezen bestand tegen vele uren op één wiel. Wil je echt veel gaan stunten, dan is het aan te raden zeker te weten dat het blok hier tegen kan, met name op het gebied van smering. Een SV650 is bijvoorbeeld niet zo'n goed idee omdat de voorste cilinder al snel te weinig olie krijgt; dit is een gevolg van de manier waarop Suzuki ooit heeft besloten de smering plaats te laten vinden. Ter geruststelling; het zal niet zomaar stuk gaan, maar moedwillig urenlang op je achterwiel rijden is wat veel van het goede. Beproefde machines zijn bij de stunters over het algemeen wel bekend. Veelal komt men uit op 600cc supersports als basis vanwege de gunstige pk/gewichtsverhouding. De Fireblade is hierbij vergeleken al een zwaar hok en stamt nog uit de tijd dat veel vermogen alles was. Met recht 'Old Skool' dus. Maar bewezen kwaliteit, bijna onverwoestbaar en stiekem gewoon mooi.

Dit exemplaar was door de vorige eigenaar al gestript van de stroomlijn, de voornaamste reden dat de motor kaal is en dat ook zal blijven. In zijn enthousiasme had de man de motor bovendien volledig gedemonteerd. Een leuk klusje voor de wintermaanden dus en gelijk een gelegenheid alle onderdelen eens grondig na te zien. De uiteindelijke opbouw is dus een combinatie geworden van noodzakelijk onderhoud, reparatie en stuntklaar maken. We proberen ons hier te beperken tot het laatste.

Stunt parts

CBR0024Zo gaat dat dus; twee ophangpunten van het blok en een dwarsverbinding naar de andere kant. Bovenste nylon valblok is zodanig lang dat de motor niet doorrolt bij een crash, minder risico voor de uitstekende delen. Blokjes op de onderste buis zijn niet noodzakelijk, maar slijten nog eens een stuk minder snelBelangrijkste voor het oefenen is naar alle waarschijnlijkheid de valbestendigheid. Ook met oefenen geldt dat je leert met vallen en opstaan, dan is het dus handig als je herhaaldelijk kúnt opstaan na een val of crash. Dat klinkt heftig, maar bedenk dat de meeste stunts op wandeltempo worden uitgevoerd. Daar komen we later nog op terug. Valbescherming komt in de vorm van een valkooi, zoals hier een stevig raamwerk dat de grootste klappen op kan vangen. Dit wordt naar voorkeur lichter of grover uitgevoerd, maar zal altijd meerdere bevestigingspunten hebben zodat de kracht van de klap wordt verdeeld over de motor. Hiervoor is een dwarsverbinding dus ook cruciaal.

Veel motoren zijn ook voorzien van een wheeliebar zodat ook het kostbare kontje van de motor niet kan beschadigen in het geval dat de motor al dan niet moedwillig op zijn staart wordt geparkeerd. Daarbij heeft de wheeliebar nog een tweede functie als handig plekje om je voet in te zetten voor sommige variaties.

Een ander klassiek en herkenbaar kenmerk is de aangepaste vertanding. de 'zo kan ik het ook'-toeschouwers zullen altijd drie zaken opnoemen waarom het "een stuk makkelijker" zal zijn; de valkooi, de vertanding en de extra remmen. Het idee is vaak dat een motor eenvoudiger in een wheelie te zetten is als de tandwielverhouding maar kort genoeg is. Een fraai misverstand dat een ieder die enigzins een wheelie maken kan al snel de wereld uit helpt; CBR0033Fijne jongens bij DC Afam: je zegt welke vertanding je hebben wilt en ze leveren de juiste set inclusief ketting op correcte lengtezelfs bromfietsen zijn met standaardvertanding nog te wheeliën; het zit 'm enkel in de techniek. Een supersport zal er dus geen enkele moeite mee hebben, een Fireblade al helemaal niet. Het geheim van de vertanding is de snelheid; heel veel trucs worden uitgevoerd bij lage toeren of een iets verhoogd stationairtoerental. Het probleem dat dan ontstaat is dat de motor vaak zo weinig toeren maakt dat deze de neiging krijgt af te slaan, zeker als je ook nog eens de rem veelvuldig gebruikt om je trucs goed uit te voeren. Om dit te omzeilen wordt de tandwielverhouding verkort zodat de motor bij een zelfde snelheid meer toeren maakt. Zo is dus eenvoudig de snelheid uit de vergelijking te halen zonder dat de motor te laag in toeren komt. Als het al iets uitmaakt voor het inzetten van een wheelie dan wordt het eerder lastiger dan eenvoudiger; de respons op wat je met je rechterhand doet is even zoveel heftiger.

CBR0006