Zoeken

Verslag Zero FX Experience

Enduro voor Dummies

25 mei 2020

“Ik zal soms omkijken, om te zien of je nog achter me zit. Ik kan je niet horen hè”, zei de voorrijder die echt een bak meer offroad ervaring heeft dan ik, maar bij wie ik vandaag verrassend gemakkelijk in het spoor kan blijven. Ongetwijfeld omdat hij zijn tempo op dat van mij heeft aangepast, maar het onderstreept ook maar eens het kinderlijk gemak waarmee de FX offroad te sturen is. Gemakkelijker dan welke Enduro of Offroad met verbrandingsmotor. Doe hier maar wat, je weet wel, voor de beeldspraak... dat 'ie groen is enzo...Natuurlijk, ten opzichte van een hardcore machine komt de FX met name op het gebied van vering te kort, maar dat is meteen het enige vlak waarop deze Zero het hoofd zal moeten buigen. En dan nog in handen van een echte piloot die er knetterhard mee kan gaan. Het veringpakket daargelaten, dat voor recreatief offroad rijden meer dan voldoende is zolang je niet de kortste ‘route’ dwars door onherbergzame gebieden nemen wilt, doet de FX het offroad opvallend goed. Om de motor slank te houden is slechts een 7,2 kWh accupakket voorzien, waardoor ook het rijklaargewicht met 131 kilo lekker licht te noemen is. Bovendien zit het gewicht mooi rond het zwaartepunt gecentreerd, waardoor de FX supergemakkelijk van richting te veranderen is en als een ‘normale’ Enduro / offroad aanvoelt.  

Dat we niemand tot overlast zijn blijkt als niet veel later een man met z’n twee kinderen ons pad in de bossen kruist.In plaats van een opgestoken middelvinger wordt ons door de beste man een fijne dag toegewenst. Vanuit het bos rijden we dwars de landerijen van een paardenfokkerij, waar ook niemand acht neemt op die twee Enduro rijders. Hoop niet dat we hier zometeen mountainbikers of wandelaars tegenkomen. Best krap hierNiet de boer die in de stallen aan het werken is, niet de paarden in de wei en ook niet het veulentje dat bij het moederpaard melk aan het drinken is. “Als je hier met een normale Enduro zou komen wordt je meteen afgeschoten”, zegt onze Belg. “Maar nu zijn we niemand tot overlast en dus hebben ze er geen enkele moeite mee.” 

Precies dat is de rode draad door dit elektrische offroad avontuur. Zelfs in een beschermd natuurgebied dat wordt doorkruist is er niemand die zich aan onze aanwezigheid stoort en worden we met een ongekende vriendelijkheid en gastvrijheid benaderd. Wat niet veel later op een onverharde weg nog eens wordt bevestigd. De weg is wegens werkzaamheden precies vandaag afgesloten voor alle verkeer, maar we besluiten het risico te nemen enrijden door. Omkeren en een andere route nemen kan nog altijd. Na een kleine kilometer wordt de weg door twee grote trekkers geblokkeerd, maar de berm is breed genoeg om er Je helemaal uitleven en echt niemand die 't stoort. langs te kunnen gaan. De twee wegwerkers kijken even op, om daarna weer verder met werken te gaan en ons een prettige dag te wensen. Da’s nog eens andere koek dan dat je wordt gesommeerd om te keren, vaak niet op een bepaald vriendelijke manier. Twee bochten later liggen gesnoeide takken over de weg verspreidt, maar ook de boswachter heeft geen problemen met onze aanwezigheid en knoopt zelfs nog even een praatje aan. “Ik heb daar wel eens naar zitten kijken, naar die Zero’s. Het is wel de toekomst, he mannen, rijdt dat nou een beetje? En hoe lang doe je nou met een batterij?” Die van mij geeft op dat moment nog 66% acculading aan, wat gezien de tijdsduur dat we aan het rijden me helemaal niet tegenvalt. Volgens Zero moet je met het 7,2 kWh accupakket in stadsverkeer 146 kilometer ver kunnen komen, wat qua belasting wel vergelijkbaar is met wat we nu aan het doen zijn, wat betekent dat je je offroad zeker wel een halve dag uitleven kunt. Met stops meegeteld waarschijnlijk wel een hele dag, als je dat zelf volhouden kunt.