Verslag Concorso d'Eleganza
Sinds 1929
Inhoudsopgave |
---|
Verslag Concorso d'Eleganza |
Sinds 1929 |
Concorso in beeld |
Alle 30 goed |
Het Concorso d’Eleganza wordt sinds 1999 door BMW gesponsord, wat niet alleen tot een versterkte aanwezigheid van het propeller logo heeft geleid, maar bovendien was het evenement al twee maal toneel voor de presentatie van een nieuw conceptmodel. Na het Concept Ninety model van 2013 hadden de ontwerpers van BMW ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de legendarische R5 een tweewieler eerbetoon aan de gelende uit de jaren ’30 van de vorige eeuw gemaakt.
Bij de traditionele schoonheidswedstrijd voor klassieke voertuigen zijn aan de oever van het Comomeer in totaal dertig zeldzame motorfietsen toegelaten. De exposanten treden in vijf gedefinieerde klassen aan, die voor bijzonder fascinerende voertuig-categorieën en tijdfasen staan. Op basis van twee gelijknamige klassen van het parallel georganiseerde automobiel-competitie zijn er de categorieën “Daring to be different” en “Pre-war Decadence”. Hier zijn tweewielige voorbeelden van gewaagde en niet zelden toonaangevende vernieuwingen van de motorindustrie evenals extravagante en luxueuze ontwerpen uit de twintiger en dertiger jaren te zien. Tot de tentoongestelde modellen behoren absolute exoten als de Megola met stermotor in het voorwiel, evenals een volledig gestroomlijnde blauwe Majestic.
Onder het motto “Offroad” werd bij het startpunt van de trend naar offroad georiënteerde motoren voor de bikers aan de westkust van de Verenigde Staten stilgestaan – sleutelwoord Steve McQueen en z’n vrienden. Een trend die anno 2016 actueler dan ooit is, kijk maar eens naar de Ducati Scrambler en de binnenkort te lanceren BMW R NineT Scrambler. Hier lonken fijne schatjes als de tweetakt Yamaha RT1B of de onverwoestbare Hercules GS. Een échte zeldzaamheid is de Rokon 340 uit de Verenigde Staten, die met een automatische traploze keilriemaandrijving en centrifugaalkoppeling met kettingaandrijving naar het achterwiel is uitgerust.
De categorie “Private Racer” staat voor bijzonder spectaculaire speciale modellen en zelfbouwprojecten op twee wielen. Hier was de in het Engelse Coventry geproduceerde Grindlay Peerless 100 met OHV eencilinder motor uit 1929, het jaar dat de eerste Concorso werd georganiseerd, het hoogtepunt. Maar ook Vespa was hier vertegenwoordigd: de Sport Velocitá uit 1949 maakte als 125cc scooter de straten onveilig.
De laatste klasse was een kleine hulde aan het land waar het historische evenement plaatsvindt: de “Temporada Romagnola” motoren ademen de rustieke sfeer van in de periode 1945-1971 elk voorjaar in veel Italiaanse steden georganiseerde straatraces voor motoren. Natuurlijk domineren de fabrikanten uit het land van pasta en pizza in dit deel: naast een Bianchi 350 en een zeldzame Linto 500 zijn ook een Paton 500 en –uiteraard- een MV Agusta 500 en Ducati 500 te zien.
Naast deze vijf waarderingsklassen was er dit jaar ook een bijzondere “80 Years ago – BMW R5 – the new Sporting Image”, die gehaal aan de 80 jaar geleden gelanceerde BMW R5 was geweid. Het door een compleet nieuw ontworpen, 24 pk sterke boxermotor aangedreven model was gebaseerd op een al een jaar eerder op het circuit succesvolle machine. De BMW R5 had niet alleen een innovatief, elektrisch gelaste dubbelwiegframe, maar had bovendien voor het eerst voetschakeling evenals een met de neus van de voet bediende achterrem en maakte daardoor een sportieve rijsensatie mogelijk. Net als de anderen in deze categorie getoonde schoonheden als de Duitse klassieker DKW SB 500, Gilera VTGS, FN M 86 en de Britse Triumph Tiger 100.
Om niet alleen mensen met dikke aktentassen, maar ook normale fans van klassiekers de kans te bieden om deze juweeltjes te aanschouwen, zijn er de Public Days van de Concorso d’Eleganza: op zaterdag en zondag is het terrein van Villa Erba voor normale stervelingen geopend, die de dertig tentoongestelde motoren uitgebreid kunnen bewonderen en de start van de in tweetaktlucht gehulde Motorrad Street Run kunnen volgen. Dat de zeldzame motoren op zondag door een internationale vakjury worden beoordeeld, is eigenlijk alleen voor de eigenaren van deze klassiekers van belang – voor de rest is de toegang tot dit elitair evenement al als een prijs in de Lotto.