Zoeken

Nader bekeken: Dunlop Meridian en Mutant

Mutant: Crossover, van alle markten thuis

14 mei 2020

In tegenstelling tot de Trailmax Meridian is de Mutant van de grond af aan nieuw ontwikkeld. Dunlops visie was een nieuw type band te ontwikkelen om aan de behoeften van moderne fietsen en motorrijders te voldoen, door de belangrijkste prestaties te verbeteren en combineren in een enkele band. Ofwel: een band te ontwikkelen die van alle markten thuis is. Een band die je vertrouwen geeft om ook in de regen er vol voor te gaan, maar waarmee je met hetzelfde gemak een circuitdag afragt. De gelijkenis met de Sportmax Mutant is evidentEen band die geschikt is voor bijna elk type motorfiets, van de groeiende markt Crossover modellen als bijvoorbeeld de Yamaha Tracer of BMW XR, tot Adventure motoren, Roadsters, Sport Touring modellen, Supermoto’s, Scramblers en Special Builds. 

Met de Mutant richt Dunlop zich dus in eerste instantie op de Crossover markt, die gaandeweg het stokje van Sport Touring modellen hebben overgenomen, maar dan met meer comfort en diversiteit. Een markt in het begin van de jaren ’90 begon met de Gilera 600 Nordcape en de Yamaha DTM, maar pas na de komst van de eerste Multistrada 1000 in een stroomversnelling kwam. Hoewel technisch gezien de Mutant als compleet nieuwe band kan worden gezien heeft ‘ie toch ook wel een geschiedenis, die teruggaat naar het begin van deze eeuw toen Supermotards de Supersports van de 21e eeuw leken te gaan worden. Dat resulteerde in 2006 in de komst van de Dunlop Sportmax Mutant, in feite een straatlegale raceband puur en alleen bedoeld voor eencilinder Supermoto’s. Wat ook uit de maatvoering bleek: de Mutant was alleen leverbaar in 120/70 ZR17 voor en 150/60 ZR17 en 160/60 ZR17 achter. 

Je zou dus kunnen stellen dat de nieuwe Mutant het volwassen broertje is van de Sportmax Mutant, die trouwens nog steeds leverbaar is. Een band die alle voordelen heeft van de Sportmax Mutant, maar dan zonder de nadelen en geschikt voor een veel bredere markt. Dunlop zegt zelf de elementen van sportfietsen, supermoto en krachtige roadsters te hebben genomen en
gecombineerd met eisen voor avontuurlijke fietsen, om een uniek niveau van veelzijdigheid te creëren. Voor de motorrijder die op zoek is naar de beste grip in de regen die een straatlegale band bieden kan, voor alle soorten wegen en condities en met gedegen handling en vertrouwenwekkende stabiliteit. Een oplossing voor alle wegen en seizoenen.

Voor de ontwikkeling van de Mutant heeft Dunlop het ontwerp van het patroon van de Sportmax Mutant als uitgangspunt genomen, wat meteen verklaard waarom de band zo ontzettend goed in de regen presteert. Dankzij dat patroon is de Mutant als M+S (Mud and Snow) geclassificeerd, waardoor je ‘m ook als winterband kunt gebruiken, hoewel Dunlop wel benadrukt dat je ‘m niet als band voor in de sneeuw moet zien.

Het grote verschil met de Mutant is dat de blokken nu anders gevormd en met elkaar verbonden zijn, wat de band z’n levensduur moet hebben gegeven. Net als de Meridian heeft Dunlop bij de ontwikkeling van de Mutant de technieken JLB (Jointless Belt), CTCS (Carcass Tension Control System), Hi Silica, RPC (Rayon Ply Casing) en MT (MultiTread) toegepast, aangevuld met 4ST (4 Season Technology). Dat laatste moet de Mutant extreme grip in koude en natte omstandigheden hebben gegeven. “Ik heb begin dit jaar toen het zo verschrikkelijk koud en nat was kennis met de Mutant gemaakt”, licht Ivar Scheepers van DunlopVoor de belangrijkste markten importeur Hoco Parts toe. “Dat was bij mij in de buurt van Rotterdam, waar ik dan een vast rondje rijdt. Normaal gesproken had ik gezien bar en boos het na een rondje wel voor gezien gehouden, maar de band gaf me zoveel vertrouwen dat ik nog drie keer datzelfde rondje heb gedaan.”

Volgens Scheepers is de Mutant zó goed dat je ‘m ook probleemloos als circuitband voor alle omstandigheden zou kunnen gebruiken. Voor iemand die een circuitdag wil rijden ongeacht de weersomstandigheden, zonder daarbij een set extra wielen met regenbanden mee te moeten nemen. De feedback die de Mutant volgens Scheepers geeft is dan ook het best met die van een regenband te vergelijken. Maar dan een regenband die niet als een jecko slijt wanneer de baan is opgedroogd. De natwater grip wordt nog eens extra onderstreept door de blind-test die op het eigen testcircuit in het Zuid-Franse Merival is gedaan, waar met de Mutant op de natte baan beduidend snellere tijden dan met de Michelin Road 5 en Metzeler Roadtec 01 werden gezet. Eigenlijk had Dunlop ons dat zelf willen laten ervaren in Mallorca, maar ja… corona hè. Dus moeten we ’t maar even met Dunlops eigen test, die onder het toeziend oog van Stéphane Parrini van DEKRA Narbonne werd uitgevoerd. 

Dat de Mutant niet alleen op een kletsnatte baan, maar ook in het onverharde goed presteert toont volgens Dunlop een tweede test aan die in het Spaanse Monteblanco is gedaan op los terrein, waar de band op het vlak van voor- en achterwiel grip, progressiviteit en handling beter scoorde dan de Meridian. Die test werd gedaan met de moeder van alle Allroads, de BMW GS. 

Beschikbare maten:

Position Rim Size Load & speed Tread Code
FRONT 17 110/70 ZR 17 M+S (54W) TL 636493
120/70 ZR 17 M+S (58W) TL 636495
18 110/80 ZR 18 M+S (58W) TL 636494
19 110/70 ZR 19 M+S 60W TL 636496
REAR 17 170/60 ZR 17 M+S 72W TL MT 636503
180/55 ZR 17 M+S (73W) TL MT 636504
190/55 ZR 17 M+S (75W) TL MT 636505
De Mutant M+S kan worden gecombineerd met:
FRONT 17 120/70 ZR 17 (58W) TL 669292
REAR 17 150/60 ZR 17 (66W) TL 669308
160/60 ZR 17 (69W) TL 669309