Intermot 2010
Europeanen
Inhoudsopgave |
---|
Intermot 2010 |
Suzuki |
Europeanen |
Kawasaki |
En dan nog dit... |
En dit... |
De mooisten van de Intermot |
Na Suzuki was het de beurt aan de Europese merken, die eveneens het nodige nieuws te melden hadden. Bij BMW werd het doek gelicht van de reeds aangekondigde K1600 GT en K1600 GTL, terwijl bij Triumph de nieuwe Speed Triple 1050 werd onhuld. Aprilia presenteerde de nieuwe Dorsoduro 1200, Moto Guzzi haar nieuwe Clubman V7 racer, terwijl op de Ducati stand een nieuwe 1198SP als opvolger van de 1098R, was te ontdekken.
KTM
Grootste nieuws kwam echter uit de hoek van KTM, waar de via Facebook al geruime tijd aangekondigde nieuwe Duke 125 werd gepresenteerd. De Duke 125 is het resultaat van het samenwerkingsverband tussen KTM en het Indiase Bajaj, dat al enkele jaren 35,2% aandeel heeft in de Oostenrijkse fabrikant. Met de Duke 125 wil KTM de jeugdige motorrijder aanspreken die zich moet beperken tot 125cc motorfietsen van maximaal 15 pk. Hiervoor werd een compleet nieuw motorblok ontwikkeld, dat voldoet aan de stengste millieueisen, een zeer gunstig brandstofverbruik moet hebben en bovendien - daar waar wettelijk verplicht - elektronisch kan worden begrensd op 80 km/u.
Dat de Duke 125 ondanks zijn beperkte vermogen een échte motorfiets is, is de motor zondermeer af te lezen. Met een kek design dat de skatende jeugd moet laten watertanden en gebruikmaking van niet de minste onderdelen past de motor zondermeer in het rijtje 990 en 690 Duke's. Een vette 43mm WP upside-down voorvork, WP centraal geplaatste achtershock, Brembo radiale remklauw en een frame dat zo van de Duke 690 lijkt te zijn overgenomen geven de Duke 125 dan ook zeker een volwassen uitstraling. De motor wordt door KTM opgegeven voor een drooggewicht van 125 kilo, tel daar een wielbasis van slechts 1.350 mm bij op en je weet dat het hier een superwendbare fiets betreft.
Ondanks zijn rijke uitrusting en toepassing van niet de minste materialen is KTM er alles aan gelegen de fiets voor een zeer scherpe prijs neer te gaan zetten. In tegenstelling tot onze eerdere berichtgeving zal de motor wel op de Nederlandse markt worden uitgebracht, en dat is alleen maar positief te noemen. De motor zal in het voorjaar van 2011 op de markt worden gezet.
Naast de nieuwe Duke 125 had KTM nog twee nieuwe modellen voor ons in petto, een van ABS voorziene SMT en een raceklare uitvoering van de RC8R, waarmee KTM wil inspelen op de groeimarkt van racing for fun coureurs die enkel nog op het circuit rijden. De SMT ABS wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 197 kilo, waarmee de motor onder de - voor KTM - magische grens van 200 kilo is gebleven.De RC8R Track is, naast een complete racekuip, voorzien van een Akrapovic EVO uitlaatsysteem, racemapping, race luchtfilter en race elektronica, WP racing vering, een quickshifter en slicks. Naast de nodige andere (kleine) raceonderdelen.
BMW
Bij de Duitsers werd, op typisch Duitse wijze, de nieuwe K1600 GT(L) onthuld. Met de K1600 heeft BMW de zescilinder een nieuw leven ingeblazen. In de jaren '80 van de vorige eeuw probeerden verschillende merken het met hun eigen zescilinder (zoals Honda het lange tijd met de CBX-six) maar het brede motorblok kwam de handelbaarheid niet ten goede en daarmee stierf de zescilinder een stille dood. Tot afgelopen jaar, toen BMW op de EICMA in Milaan de Concept 6 presenteerde, een prototype dat werd aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde zescilinder. Door inventief te werk te gaan wist BMW een zescilinder te ontwikkelen die slechts marginaal breder is dan een vier-in-lijn, waarmee het probleem van handelbaarheid meteen werd opgelost.
Naast een nieuwe zescilinder is de K1600 GT(L) uitgerust met de nodige gadgets. We noemen de meedraaiende Xenon koplampen, die het zicht in de bocht aanzienlijk moeten verbeteren. Daarnaast heeft de motor een Multi-controller, een klop die is afgeleid van het uit BMW auto afkomstige iDrive, waarmee alle voorzieningen op de motor kunnen worden bediend. Op een TFT kleurenscherm kan alles worden afgelezen, de luxere GTL is standaard bovendien voorzien van een compleet audio- en navigatiesysteem met iPod, MP3, USB en Bluetooth aansluiting.
De K1600 GT(L) wordt zoals gezegd aangedreven door een nieuwe zescilinder, die goed is voor een vermogen van 161 pk en een koppel van 175 Nm, waarbij 70% van dit koppel al beschikbaar is vanaf 1.500 toeren per minuut. De K1600GT wordt opgegeven voor een gewicht van 319 kilo, terwijl de K1600 GTL 348 kilo zal gaan wegen. Naast de nieuwe K1600 GT(L) presenteerde BMW de MINI E scooter, een kekke elektrische motorscooter waarmee het Duits-Britse merk wil inspelen op de markt van elektrische stadsvoertuigen, die de komende jaren alleen maar zal gaan groeien.
Ander Brits nieuws kwam van Triumph, dat de goed geheim gehouden maar recentelijk toch uitgelekte nieuwe Speed Triple presenteerde. Een motor die niet alleen voor 2011 een nieuw jasje aangemeten heeft gekregen, maar ook onderhuids stevig onderhanden is genomen.
Zo werd drie kilo aan gewicht bespaard ten opzichte van zijn voorganger, en is de 1050cc triple 5 pk sterker geworden naar nu 135 pk. Ook het koppel is met 111 Nm volgens Triumph 8% sterker geworden.
Met de 2011 Speed Triple begint Triumph aan een nieuw hoofdstruk van de fiets, waarvan sinds zijn introductie meer dan 65.000 stuks werden verkocht. Gebleven is het kenmerkende uit twinspar buizen opgebouwde frame en de hooggemonteerde einddempers, de veelbesproken 'love 'em or hate 'em' dubbele koplampen werden ingeruild voor een heus designontwerp, dat wel even wennen is. Door het motorblok verder naar voren te plaatsen en de accu naar de voorkant van de airbox te verplaatsen moet en betere gewichtsverdeling tot stand zijn gekomen, hetgeen de stuureigenschappen ten goede moet komen.
De Speed Triple 1050, die optionaal - en da's voor het eerst - met ABS kan worden geleverd, is verder uitgerust met een nieuw contactslot met gecodeerde sleutel en startonderbreker, en een verbeterd dashboard.
Evenals KTM en BMW had ook de Piaggio Group haar nieuws voor 2011 al voortijdig aangekondigd. Bij Moto Guzzi werd de Clubman V7 Racer onthuld, terwijl men Aprilia had besloten niet tot Milaan te wachten, maar de langverwachte Dorsuduro 1200 al in Keulen te onthullen. Technisch gezien is de Clubman V7 Racer een afgeleide van de V7 Café, frame en geometrie werden van dat model overgenomen. Qua vering werd gekozen voor een 40mm Marzocchi telescoop voorvork met 130mm veerweg en dubbele Bitubo shokbrekers met 118mm veerweg. Voor wat betreft banden werd gekozen voor een 18" voorwiel in combinatie met een 17" achterwiel, voorzien van Pirelli Sport Demon rubber.
De V7 Racer wordt aangedreven door een 744cc tweecilinder die goed is voor een vermogen van 49 pk bij 6.800 toeren en een koppel van 55 Nm bij 3.600 toeren per minuut. De motor heeft een zithoogte van 805mm en wordt opgegeven voor een rijklaargewicht vban 198 kg.Andere markante details zijn het suede eenzits zadel, het kleine van nummerschild voorziene schermpje, diverse verchroomde en gepolijst aluminum onderdelen.
Dorsoduro 1200
De Dorsoduro 1200 zal worden aangedreven door een nieuwe 90° V-Twin die goed moet zijn voor een vermogen van 130 pk bij 8.700 toren en 115 Nm koppel bij 7.200 toeren per minuut. De motor, die is opgegeven voor een gewicht van 212 kilo, zal -uiteraard- voorzien zijn van Aprilia's bekende ride-by-wire techniek met drie verschillende mappings. Optioneel is de motor met ABS leverbaar, maar da's niet zo spannend. Interessanter is echter het in drie standen intstelbare ATC (Aprilia Traction Control), dat het komend seizoen ook op de gelimiteerde RSV4 Factory ATC zijn opwachting zal maken.
Daar waar we vanuit de hoek van Ducati totaal geen nieuws hadden verwacht had de fabrikant uit Bologna toch nog een nieuw model voor de wereld geheim weten te houden, de 1198 SP die de huidige 1198 S zal gaan vervangen. Naast een aparte kleurstelling is de 1198 SP uitgerust met Öhlins TTX vering en wordt voor het eerst ook door Ducati standaard een quickshifter toegepast. Behalve de 1198 SP was op de stand van Ducati ook de eerder al gelanceerde 848 EVO te ontdekken.