Uit de praktijk: SW Motech tassenset voor GSX-S1000F
Meer dan je denkt
Inhoudsopgave |
---|
Uit de praktijk: SW Motech tassenset voor GSX-S1000F |
Meer dan je denkt |
Het door Suzuki in het accessoirepakket van de GSX-S1000F opgenomen bagagesysteem bestaat uit een SW-Motech Blaze zijtassenset en een SW-Motech Tailbag. De zijtassen hebben een inhoud van 14 liter, wat tot 21 liter kan worden vergroot, de toptas heeft een inhoud van 24 liter en kan tot 36 liter worden vergroot. Dat lijkt misschien niet veel, maar was voor onze trip naar Zuid-Frankrijk meer dan genoeg om al onze spullen - inclusief onze complete fotospullen die uit een body, twee lenzen en een flitser bestond. Sterker, ondanks dat we vanwege het voorspelde slechte weer extra kleding hadden meegenomen, was de standaard opbergruimte (14 liter zijkoffers, 24 liter toptas) voldoende om alles op te bergen en was de extra opbergruimte die door middel van een ritssluiting kan worden vergroot overbodig.
De zijtassen zijn van het type ‘bovenlader’ en alleen daarom al niet waterdicht, maar uiteraard worden de zijtassen met waterdichte binnentassen geleverd. Naast dat je spullen gegarandeerd droog blijven - we durven ons na het tweede uitstapje richting het Duitse Nassau met ongekend noodweer inmiddels gedegen ervaringsdeskundigen noemen - bieden de binnentassen het bijkomende voordeel dat je de zadeltassen zelf op de motor kunt laten zitten.
Hetzelfde geldt voor de SW-Motech Tailbag: ook deze is in principe niet gegarandeerd waterdicht en van een binnentas voorzien. Het enige verschil met de binnentassen van de zadeltassen is dat de Tailbag binnentas geen waterdichte sluiting heeft. Niet dat dát bezwaarlijk is, dankzij de extra bovenklep (waar aan de binnenkant snel toegankelijke zaken k
De opening van de zadeltas is aan de krappe kant. Dankzij de extra bovenflap is de tailbag waterdicht, zo weten we inmiddels uit ervaring
Heerlijk compact, en ook op topsnelheid is de set behoorlijk stabielunnen worden opgeborgen) bleef de binnenkant van de Tailbag ook in het Duitse noodweer droog. De binnentas was wat dat betreft meer een extra veiligheid, daarnaast kan dankzij de binnentas de Tailbag mooi op de motor vast blijven zitten. Ook de twee kleine zijvakken bleven in het Duitse noodweer droog, dankzij een waterdichte ritssluiting.
De complete set lijkt op het oog niet erg groot - zeker niet wanneer je het met een complete kofferset vergelijkt, maar is zoals gezegd ruim voldoende om kleding voor twee weken vakantie mee te nemen. Voor onze trip naar Zuid-Frankrijk hielden we zelfs wat ruimte over, maar ondanks dat is de doorlaat-opening van de zijtassen eigenlijk aan de krappe kant, waardoor de binnentas er met enig beleid in moet worden gepropt. Nu was dat in ons geval nog prima te doen, maar wanneer de inhoud van 14 naar 21 liter wordt vergroot wordt het natuurlijk een ander verhaal. In dat geval zou een grotere opening echt wel wenselijk zijn. De beste optie is om in dat geval je spullen per zadeltas over twee binnentassen te verdelen.
Alle zware apparatuur en items die we graag binnen handbereik hebben (zoals een flesje water, wat hartigs te eten, kettingspray en een regenpak) werden in de Tailbag gestopt, ook hier bleek de standaard 24 liter opbergruimte al groot genoeg te zijn. Dat we desondanks nog met een rugzak reden kwam voor rekening van ons 13” MacBook werkstation, dat vanwege de vorm van alle drie de tassen er nét niet in past. De combinatie Tailbag en rugzak heeft trouwens wel tot nadeel dat je gehoorlijk opgesloten zit, zeker wanneer je groter dan 1.75 mtr bent en een meer rechtop zithouding aanneemt, alleen bij een sportieve zithouding steekt de rugzak net boven de Tailbag uit.
Zo lovend als we over de opbergruimte zijn, zo minder zijn we te spreken over het Quick-Lock systeem waarmee de zadeltassen worden gefixeerd. Dankzij het Quick-Lock systeem kunnen de zijtassen snel worden gedemonteerd, hoewel dat niet geldt wanneer - zoals in ons geval - ook de Tailbag is gemonteerd. Bovendien voorkomt het systeem dat de zadeltassen tijdens het rijden gaan schuiven en daarmee een negatief effect op het rijden hebben. Noch op een mooie stuurweg, noch op topsnelheid, die bij de GSX-S1000F op 256 km/u ligt ondervonden we hinder aan de tassenset.
Eigenlijk hadden we dan ook geen minpunt aan het bagagesysteem van de GSX-S1000F kunnen ontdekken, totdat we na een kleine vierduizend kilometer bij thuiskomst constateerden dat aan beide zijden de kunststof bracket van het Quick Lock Systeem volledig was uitgescheurd. Naar de oorzaak is het momenteel nog gissen, w
De zijtassen waren via de voetsteun gefixeerd, de tailbag via een oog van de zijtas. Op de rechterfoto is al duidelijk te zien dat de kunststof bracket is uitgescheurd
Het resultaat na 4.000 km. De rechter kunststof bracket was geheel losgekomen, de linker zat nog met de achterste twee vast, maar was wel ingescheurde hebben het probleem zowel bij de Suzuki importeur alsmede bij SW Motech zelf aangekaart, maar zijn nog in afwachting van feedback van de fabrikant. Door Suzuki werden dezelfde dag nog onder garantie nieuwe brackets verstuurd en kregen we een ander montage-advies.
In principe kunnen drie zaken debet aan het uitscheuren van de kunststof bracket zijn: de manier waarop het is gemonteerd, de snelheid waarmee is gereden en het gewicht van de belading. Nu kunnen we ons voorstellen dat 256 km/u op de Duitse Autobahn te veel van het goede is geweest, maar ten tijde van de fotoshoot in Zuid-Frankrijk bleken ze al te zijn uitgescheurd. Tijdens die trip lag het tijdens het snelwegdeel de snelheid tussen de 140-160 km/u en binnendoor lag het tempo toeristisch sportief. Wat inhoud betreft was het gewicht per zadeltas nog geen vijf kilo.
De GSX-S1000F mag dan wel niet geschikt voor een kofferset zijn, maar daarvoor heeft Suzuki een slimme oplossing bedracht. De SW-Motech zadeltassenset en SW-Motech Tailbag hebben meer dan genoeg volume om er een paar weken teussenuit te gaan, zijn op zich al behoorlijk waterdicht en zijn bovendien met waterdichte binnentassen uitgerust. Het enige minpunt is het Quick Lock systeem van de zadeltassen, dat bij ons al snel stuk is gegaan. Navraag bij enkele Suzuki dealers heeft ons echter geleerd dat wij tot op heden de enigen zijn waarbij dit probleem zich heeft voorgedaan. Dat zou erop kunnen duiden dat ons tempo toch te hoog is geweest of dat we het verkeerd hebben gemonteerd. De nieuwe brackets zijn inmiddels gemonteerd, SW-Motech heeft ons beloofd nog deze week terug te koppelen waarom de brackets zijn uitgescheurd.
De zadeltassen en tailbag zijn los opgenomen in de accessoire catalogus van Suzuki. De zadeltassen hebben een adviesprijs van € 310, de tailbag kost € 202. Daarnaast heeft Suzuki een GSX-S1000F Touring uitgebracht, die voor het prijskaartje van € 14.999 (slechts € 500 meer dan de standaard fiets) naast de complete tassenset van een TomTom Rider 400 is voorzien. Daarmee heb je de Rider alleen al cadeau.
Update:
We hebben inmiddels terugkoppeling van SW-Motech gehad. Het probleem is bij de fabrikant bekend en kan volgens de Duitsers ontstaan wanneer de imbusbouten waarmee de kunststof bracket op de voetplaat wordt bevestigd te strak zijn aangedraaid. Om die reden is recentelijk het in de montagehandleiding vermelde aandraaimoment van 3,0 Nm naar 2,5 Nm verlaagd.