Uit de praktijk: Resurgence Voyager motorjeans
Comfortabel en beschermd
Inhoudsopgave |
---|
Uit de praktijk: Resurgence Voyager motorjeans |
Comfortabel en beschermd |
Je ziet het bij elke race. Coureurs die onderuit gaan, tientallen meters op hun leren pak glijden en vervolgens onbeschadigd hun motor uit het grind vissen om te proberen toch nog een puntje te pakken. En om eerlijk te zijn... Ook ik heb de ervaring gehad. Op een overmoedig genomen bocht in de bergen bij Barcelona. Met 80 km/uur gleed het voorwiel weg, net bij het uitkomen van de bocht. Dan volgt het akelig dure geschraap van motorfietsstaal op asfalt, vervolgens de adrenaline, dan de schaamte, afgewisseld door het besef... Geen tegenligger, geen vangrails, geen bomen... Alleen twee lichte s chaafplekjes op mijn Kushitani-pak. Zonde van dat koeienvel, maar véél minder pijnlijk dan twee vergelijkbare schaafplekken op mijn mensenvel zouden zijn geweest. Goede beschermende kleding is goud waard!
Materiaal
Met een dergelijke ervaring zou je zweren bij leer. Maar leer heeft zijn nadelen. Het wordt toch zweterig als het echt warm wordt. En het mag er fantastisch uitzien als je op de motor zit, maar als je door een stadje wandelt zie je er uit als een lid van de Village people, bovendien is de pasvorm lopend vaak ook niet meer comfortabel. Datzelfde geldt voor "textielpakken", zoals de andere optie wordt genoemd. Op de motor is dat winddichte wel lekker, maar zodra je de benewagen neemt merk je dat de ademende werking van de membranen die van een Komo-vuilniszak toch niet erg ver ontstijgen. Een spijkerbroek is dan toch veel lekkerder. Alleen... die bescherming...
Kevlar
Katoen is best sterk, maar toch niet bestand tegen een echte schuiver. Een gewone spijkerbroek is dan ook een onverstandige keuze. Maar daar heeft de motorbranche al tientallen jaren een oplossing voor in de vorm van Kevlar. Kevlar is een zoganaamde "aramide"-vezel. Het is een kunststofgaren dat supersterk en enorm slijtvast is. Daar kun je matjes van weven, die nog sterker zijn dan leer en die tussen de draadjes door toch ventileren. Goed spul. Stop het in je spijkerbroek en je hebt een veilig (-er), maar toch heel comfortabel kledingstuk. Dat wil zeggen, als de boel aan elkaar blijft zitten als je over het asfalt glijdt. Dat is dan weer de makke van veel zogenaamde "Kevlar Jeans". Iets om op te letten a
ls je er een koopt. Een broek met hier en daar een matje gaat het niet doen. Weet jij vooraf hoe je gaat vallen? Ik niet... Waarbij ik me overigens ook afvraag hoe een goedkope "bouwmarkt" motorbroek in dit kader presteert. Dat het zwart is garandeert nog niet dat het van veilig spul is gemaakt en dat de stiknaden het houden als je glijdt...
Resurgence
Zoek je naar een goede motorjeans, dan wil je een jeans die in zijn geheel is bekleed met Kevlar of iets vergelijkbaars. Er zullen er meer zijn, maar wij kwamen Resurgence tegen. En dat zag er goed uit. Feitelijk is het nauwelijks een spijkerbroek met Kevlar-versterking te noemen. Om twee redenen. Ten eerste is hij niet gemaakt van Kevlar, maar van Pekev, de sterkste aramidevezel die er volgens Resurgence te koop is, met de hoogste breeksterkte. Het spul is 200% sterker dan Kevlar, als we de folder moeten geloven. De tweede reden is dat het eigenlijk geen jeans met Pekev-versterking is, maar een jeans met "dual layer" Pekev binnenbroek. En daarin zijn dan weer pockets ondergebracht, waarin CE-goedgekeurde KNOX-protectoren zitten. Onderaan de broekspijpen zitten spanbanden met klittenband, die je onder je motorlaarzen moet trekken. Dat voorkomt dat de broekspijpen opstropen als je valt. Moet je wel een beetje hak onder je motorlaars hebben, anders loop je de spanbanden snel kapot. Maar afgezien daarvan, een doordacht ontwerp, dat in zijn geheel een CE-goedkeuring heeft. Voor optimaal comfort is de broek aan de binnenkant voorzien van een zachte mesh voering. De denim buitenzijde is van 65% katoen, de andere 35% is weer een aramidevezel. De denim heeft een behandeling gehad die het spul water- en oliebestendig maakt. Ook is het hele geval wasmachinebestendig.
Eet het...
En je weet het, roepen we altijd. En dus trokken we niet alleen de stoute schoenen aan, maar ook een testexemplaar van de Resurgence Jeans. En niet voor een rondje rond de kerk, maar voor een flinke trip door de Ardeche, de Lozère en de Tarn, in het Zuiden van Frankrijk. Waar het mooi weer kan zijn. Maar soms ook niet. En dat gaf een interessante kijk op de Resurgence jeans. Die weegt door zijn multi-layer constructie 0,8 kg, wat toch iets zwaarder is dan mijn Levi's. Je merkt het, maar je hebt er geen last van. Verder merk je dat de broek best dik is. Dat heeft op de motor zijn voordelen. Hoewel de broek goed ademt - er zit immers geen membraan in - is het ook niet zo dat de wind er dwars doorheen blaast. Zelfs op de Mont Aigoual, waar het op 1567 meter toch een soort fris is, had ik het niet koud. Maar al te warm had ik het er ook niet in: tijdens een stadswandeling vergeet je gewoon dat je een motorbroek aanhebt, de broek zit comfortabel en geeft ondanks de dikke laag toch lekker veel bewegingsvrijheid. Alleen in Les Vans, waar het kwik naar 34 graden steeg, daar vond ik het multi-layer-concept toch wel erg warm. Maar volgens mij is bij die temperaturen niets meer comfortabel... De beschermende werking van de Resurgence heb ik - wellicht tot je teleurstelling - niet uitgeprobeerd, hoezeer ik de grenzen van mijn Heidenau allroadbanden ook heb opgezocht. Maar voor de rest is zo'n Pekev-jeans dik in orde, ik heb me er in elk geval veilig in gevoeld! Met een prijskaartje van €325,- kun je hem zien als een hele dure spijkerbroek, of als een best aardig geprijsde motorbroek. Het is maar hoe je het bekijkt...
Meer weten? Kijk op www.resurgencegear.net of op de webwinkel van saltflatsclothing.com