Zoeken

Uit de praktijk: HJC IS-Multi

Transformer in disguise

26 november 2013
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: HJC IS-Multi
Transformer in disguise
Conclusie

HJC IS_multi_thumb-10

Met de IS-Multi heeft de Taiwanese helmenfabrikant een helm in hun assortiment die diens gebruiker niet minder dan 9 helmen in 1 ontwerp belooft. En alleen die belofte zet al aan tot denken, want hoeveel soorten helmen zijn er eigenlijk? Een vraag die wordt beantwoord door HJC door te claimen dat een jethelm mét zonnevizier een ander type helm is dan een jethelm zonder datzelfde vizier. In de promotie van HJC zie je dan ook dat om tot totaal negen helmen te komen het zonnevizier elke keer om de hoek komt kijken om er weer een type bij te bedenken. In de praktijk komt het erop neer dat de Multi met zijn verschillende modules goed en wel garant staat voor vier verschillende typen helmen. Dat maakt de helm niet minder praktisch of aantrekkelijk, maar zet het verhaal van HJC wel in perspectief.

HJC IS_multi_thumb-12HJC IS_multi_thumb-13HJC IS_multi-14

Een verhaal waar de grootste helmenfabrikant ter wereld zich verder niet voor hoeft te schamen. Wat opvalt als de helm als 'normale' integraal wordt gebruikt, dus met vizier en kinstuk (het inklapbare zonnevizier is altijd aan boord), is de grote van het vizier en het enorme blikveld dat dit oplevert. Op het gebied van actieve veiligheid een groot pluspunt, want het zicht op de weg en het overige verkeer is gewoon ongekend. Ook de pasvorm is goed, hoewel wel opvalt dat de helm groot is. De grote is niet zozeer te wijten aan de schaal, maar moet gezocht worden bij het, nogmaals, enorme vizier. Jammer dat zo'n aanwezig feature als dit vizier niet is voorzien van een anti-condens laag en dus makkelijk beslaat. Geluk bij een ongeluk is dan wel dat vooral de onderkant van het vizier beslaat, waardoor je zicht grotendeels intact blijft. Het onderste gedeelte van het vizier buigt ten opzichte van de bovenkant naar het kinstuk toe. Dit zorgt er niet alleen voor dat het vizier ook daadwerkelijk aansluit op dit kinstuk, maar dat het vizier ook zonder kinstuk de wind netjes afbuigt. Door het grote vizier en het ruime kinstuk is er op het gebied van ventilatie geen klagen. Het ventilatieklepje op het vizier had HJC dan ook achterwege kunnen laten, omdat de turbulentie, excuus, ventilatie ruim voldoende aanwezig. Nog opmerkelijker dus om te zien dat het vizier makkelijk beslaat.

HJC IS_multi_thumb-5

Maar deze helm wordt niet gekocht door diegenen die alleen op zoek zijn naar een integraal helm. De sterke kant van deze helm zit 'm in het woordje Multi. Dee helm laat zich makkelijk transformeren en blijkt in de praktijk dus multi-inzetbaar. Het monteren of verwijderen van de diverse onderdelen is kinderspel. Het kinstuk klik je middels twee metalen pinnen vast, en als het moet weer los, in het binnenwerk en zit dan redelijk goed vast. Met wat overtuiging kan je minimale beweging voelen in de verbinding, maar het geheel voelt verder solide aan. Wat negatiever opvalt is dat afgezien van het kinstuk alle accessoires zich laten bevestigen middels schroefdraad. Het vizier wordt op z'n plek gehouden door twee ronde plaatjes die in de schaal worden geschroefd, de zonneklep wordt via dezelfde weg bevestigd. Het vastschroeven gaat niet van harte en als de plaatjes eenmaal zijn vastgeschroefd komen ze moeilijk weer los. Vervelender is dat ze niet helemaal volstaan in hun taak, waardoor het vizier een paar millimeter open kan schieten bij hoge snelheid en de zonneklep (dus niet het zonnevizier) enige centimeters omhoog of omlaag kan schieten bij snelheden vanaf zo'n 120 km/h. Wellicht dat plaatsen van een rubber ring tussen de plaatjes en de helm een oplossing is, maar eigenlijk zou deze oplossing niet bedacht moeten worden door de gebruiker. Het stoffilter wordt middels 3 schroeven bevestigd en hierbij moet enige voorzichtigheid worden geboden aangezien de metalen schroefjes zich vastdraaien in plastic schroefdraad. Niet gemaakt dus om vaak te wisselen. De bevestiging is echter wel solide.

HJC IS_multi_thumb-1