Zoeken

Uit de praktijk: Furygan Titan jack en Duke broek

Furygan Titan

23 mei 2013
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Furygan Titan jack en Duke broek
Furygan Titan
Furygan Duke

 Furygan

De Titan is een textiele motorjas met een sportieve snit dat volgens de fabrikant is volgestopt met technische snufjes en is vervaardigd uit robuust, ademend en waterbestendig materiaal dat in het eigen Motion Lab volop is getest om het materiaal zo sterk mogelijk te maken in termen van slijtage en scheuren. De Titan is CE goedgekeurd en bevat de bekende D3O protectoren, die voldoende bescherming moeten bieden zonder een compromis te sluiten op het gebied van comfort en bewegingsvrijheid. D3O protectie voelt zacht en soepel aan, maar wordt hard op het moment van impact, om daarna weer naar zijn flexibele staat terug te keren. De Titan jas heeft een uitneembare voering en protectie op schouder, elleboog en standaard een ingebouwde level 1 rugprotector.

Tot zover de theorie, nu de praktijk. De Titan heeft een sportieve snit en zit als gegoten, maar we willen toch een paar kanttekeningen plaatsen. Het jack is voorzien van een uitneembare wintervoering, voelt dan als een normaal winterjack en bleek tijdens de barkoude wintermaanden over voldoende isolatie Furygan Titan
De jas over de handschoen dragen vraagt het nodige geduld. 
Furygan Titan
Het lipje van de kraagsluiting is net te kort
Furygan Titan
Ruime binnenzak, alleen overheerst wel het gevoel dat je spullen er zo uit kunnen flikkeren
te beschikken om het een tijdlang op de motor vol te houden. De vaste binnenvoering voelt bij de armen echter redelijk los, wat bij het aantrekken soms voor wat ongemak kan zorgen. Eenmaal aan zit de jas echter perfect, hoewel er wel wat verbeterpunten op het gebied van sluiting zijn.

Aan de bovenkant van de ritssluiting zijn een tweetal klittenband sluitingen voorzien, eentje net onder de rits en eentje om de kraag af te sluiten, maar van die laatste is het flapje nét te kort waardoor deze onder het rijden losschiet en bij het draaien van de nek het Velcro aan de binnenvoering van de helm gaat kleven. De sluiting aan de onderkant van de arm lijkt op zich goed, maar dat hangt helemaal van je handschoen af. Met winterhandschoenen was het een behoorlijk gepriel (de eerste handschoen gaat nog wel, maar dan komt nummer twee…) om de jas over de handschoen te krijgen en daarna rits te sluiten, terwijl om de zomerhandschoen over de jas te dragen de jas weer nét te dik bleek te zijn. Bij het passen van de jas raden we aan om er meteen je eigen handschoenen bij aan te trekken. De extra Velcro sluiting aan de onderkant van de arm heeft weinig nut, aangezien bij rits dicht de jas de pols al strak omsluit. Een iets wijdere snit aan de onderkant van de arm zou het aantrekken van handschoenen een stuk eenvoudiger maken.

De jas heeft voldoende stelmogelijkheden bij de kraag, de armen en bij de taille, maar die waren bij ons eigenlijk overbodig. Verder zijn aan de bovenkant van de borst en aan de onderkant van de rug twee ventilatieritsen voorzien, maar met het koude en natte voorjaar tot nu toe kunnen we daar geen oordeel over vellen. Aan de voorkant zijn twee opbergvakken voorzien, die ruim genoeg zijn om je portemonnee of telefoon in op te bergen, terwijl aan de binnenkant nog een waterdicht afsluitbare binnenzak en een tweetal 'opbergnetjes' zijn voorzien, eentje voor je telefoon en eentje voor bijvoorbeeld je kentekenpapieren. Nadeel van deze netjes is dat ze niet afsluitbaar zijn, waardoor de spullen bij het uittrekken van de jas eruit zouden kunnen vallen. De waterdichte binnenzak is echter ruim genoeg om een portemonnee en telefoon in op te bergen.

Het jack is volgens Furygan geheel waterdicht, maar dat bleek in eerste instantie niet het geval. Bij zowel de totaal verregende introductie van de Ducati Hypermotard alsmede de Aprilia Caponord werden we kletsnat, wat bij de eerstgenoemde nog kon worden verklaard omdat we de waren vergeten de achter de normale rits geplaatste tweede regenrits te sluiten, maar ondanks dat we die bij de laatstgenoemde launch wel hadden dichtgedaan hadden we het opnieuw niet drooggehouden. Na onze bevindingen aan Furygan te hebben medegedeeld kregen we een nieuwe jas opgestuurd, die wel waterdicht is gebleken. Tijdens onze meest recente test van Allroads de afgelopen week in het Westerwald hielden we ditmaal ons vege lijf wel droog, ondanks de bijna continue waterval aan regen waarmee we tijdens deze test werden verwend.

Conclusie

Furygan Titan

De Furygan Titan is een sportief textiele motorjas die je dankzij z'n fraaie snit ook probleemloos naast de motor zult kunnen dragen. Het jack is wind- en waterdicht, heeft voldoende opbergvakken, beschikt over een uitneembare voering en biedt voldoende protectie bij een val (hoewel we dat laatste uiteraard -gelukkig- niet in de praktijk hebben getest). De verbeterpunten liggen vooral bij de sluiting van de kraag en armen, die wat ons betreft wat ruimer zouden mogen zijn. De prijs is echter erg interessant, voor nog geen driehonderd euro heb je een sportieve jas die het hele jaar door kan worden gedragen.

  • sportieve snit, comfortabel, wind- en waterdicht, ruime opbergvakken
  • lipje neksluiting te kort, armsluiting in 'open' stand te krap voor aantrekken handschoenen

Maten:
S t/m 4XL

Adviesprijs:
€ 299,95

Meer informatie:
Importeur Jopa Racing Products
tel: +31 (0)547-382717
www.jopa.nl  
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.