Uit de praktijk: crashtest Furygan Jean D30 Grey
De ultieme test
Met de spijkerbroek op de motor, wie dat in het grijze verleden deed werd voor gek verklaard en nog steeds is het voor veel motorrijders not-done, ondanks dat de motorjeans de afgelopen vijf jaar een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Alle keurmerken, protectie en mooie beloftes ten spijt blijft het beeld dat een spijkerbroek onveilig is en worden de mooie praatjes in de categorie ‘Wij van WC-Eend’ geschaard. Nu zijn wij op de redactie inmiddels wel van de veiligheid van de huidige generatie motorjeans overtuigd en
Daar waar het nodig is, is de Jean D30 aan de binnenkant met Aramid Fiber gevoerd
De knieprotector is in hoogte in te stellen
Esssentieel voor de veiligheid van een motorjeans, de D30 protectoren
Het denim heeft de klap met de rots goed overleefd
Wel zo veilig: inwendige kontzak met flap en knoop, zodat je niet onder het rijden je knip kunt verliezen
Het opbergvak op de broekspijp is groot genoeg voor een iPhone 7hebben in het verleden al meermaals onze ervaringen met motorjeans onder het kopje ‘uit de praktijk’ gedeeld, maar ook bij ons bleef de vraag hoe het met de veiligheid is gesteld als je écht op je plaat gaat onbeantwoord. Omdat je daarvoor, emm.. op je plaat moet gaan.
Om voor eens en altijd helderheid te scheppen in deze voor sommigen toch donkere materie bood de chef geheel vrijwillig aan om een keer tot het uiterste – of beter gezegd, er overheen – te gaan, door te crashen met de voor 2017 compleet vernieuwde Ducati Monster 1200 S. Doelbewust uiteraard, het ging om de ultieme test van motorjeans, niet dat je denkt dat het een ongelofelijk domme actie van ‘m was met alle gevolgen van dien. Nu zijn er genoeg situaties denkbaar waarbij onderuit gaan met de motor helemaal geen impact op je lichaam heeft, dus besloot Ed om het onderste uit de kan te halen: in tweede versnelling vol tegen een het rotsachtige deel van een behoorlijk omhoog lopende berm aan klappen, om daarna te vallen en het gewicht van de motor vol op het linkerbeen te krijgen.
Door de collega’s en de mensen van Ducati werd het ergste gevreesd, zelf stond ik stijf van de adrenaline en wilde niets liever dan zo snel mogelijk weer opstaan, maar zat met m’n been klem onder de motor. Dat ik echt stinkend goed m’n best had gedaan bleek uit het feit dat de afdruk van de koplamp in de rots was vereeuwigd. In de ambulance wordt direct de schaar in de broek gezet en mijn knie gekoeld, 37 foto’s verder bleek echter dat er niets gebroken was. Het enige dat werd geconstateerd was een opgezette knie, waarvoor ik een brace kreeg aangemeten en met 10 dagen rust zou dat weer langzaamaan beter moeten gaan. Dat en een licht geblesseerde enkel en een gekneusde rib.
Groot is de verbazing van de collega’s, als ik ruim voor het avondeten al hinkelend weer terug in het hotel ben. “We hadden niet gedacht jou vandaag nog te zien, het zag er allemaal behoorlijk ernstig uit. Er was precies een klein stukje rots in de berm en daar ben je vol opgeknald, een meter eerder of later en er was niks aan de hand geweest. We dachten serieus dat je knieschijf nu een Jigsaw puzzle zou zijn.” Met dank aan de D3O protector die Furygan in de Jean D30 Grey heeft toegepast. D3O is een gepatenteerd kunststof waarvan in onbelaste toestand de moleculen vrij kunnen bewegen, waardoor het zacht en flexibel aanvoelt, maar bij impact samenklampen en daardoor ontzettend veel kinetische energie kunnen absorberen. En dat heeft m’n knie van mooie puzzelstukjes gered.
Ook het denim stof heeft de klap aardig overleefd. De impact met de rots is in het kniestuk duidelijk zichtbaar, maar meer dan dat is eigenlijk niet aan de broek te zien. Ook op de linkerdij zijn amper schaafplekken te zien. Nu moet ik daar wel bij aantekenen dat er van glijden niet echt sprake is geweest, met de klap tegen de rots was de snelheid er in een… klap wel aardig uit. Voor extra slijtvastheid heeft de Jean D30 Grey – net als de meeste motorjeans – aan de binnenkant van een kevlar (Aramid Fiber om precies te zijn) voering op die plekken waar het nodig is: het zitvlak, de heupen en de knieën. Daarnaast zijn de delen op de broek die gevoelig voor scheuren tijdens een crahs zijn, 3 of 4x doorgestikt.
Hoeveel ellende de Furygan Jean D30 Grey – en dan met name de D3O knieprotector – me heeft bespaard blijkt anderhalve week later, als m’n knie in Nederland wordt onderzocht en aan de binnenkant van m’n knie een kneuzing van het bot wordt geconstateerd. Precies op de plek waar de vorm van de protector ophoudt heeft door de klap tegen de rots mijn knie een flinke tik van een uitstekend framebuisje van de Monster 1200 S gehad. En dat is gewoon een kwestie van domme pech.
Naast dat we nu dus weten dat de Furygan Jean D30 Grey een ontzettend veilige motorbroek is, scoort de broek ook ontzettend hoog op het vlak van comfort. Aan de bovenkant van het rechter bovenbeen is een opbergvak met ritssluiting aangebracht, waar precies een iPhone 7 in past, terwijl de broekzakken van een flap met knoopsluiting zijn voorzien, zodat niet ongewild je portemonnee uit je broekzak trilt. De broekzakken zijn trouwens niet, zoals bij de meeste spijkerbroeken, erop genaaid, maar inwendig aangebracht. Een ander enorm pluspunt is dat de denim ietwat elastisch is, waardoor ondanks de rechte, strakke snit de broek over motorlaarzen kan worden gedragen, d’r zijn genoeg motorjeans waar dat net niet bij lukt.