Uit de praktijk: Arai Rebel
Voor het Naked segment
Inhoudsopgave |
---|
Uit de praktijk: Arai Rebel |
Voor het Naked segment |
Conclusie |
Het grootste nieuws van Arai kwam dit jaar voor rekening van de Rebel, een helm die volgens de Japanse helmfabrikant een stoere, rebelse uitstraling heeft en speciaal voor naked bikes is ontwikkeld. Door toepassing van een kinspoiler moet de wind en windruis zijn geminimaliseerd, terwijl de grote openingen van de zijventilatie en de achterspoiler voor aangename verkoeling moeten zorgen. Arai claimt verder dat de helm zo is ontworpen dat bij een rechtop zithouding de helm optimaal is uitgebalanceerd, waardoor de nek minimaal wordt belast. Tot slot is de Rebel van Arai's nieuwe FCS (Facial Contour System) wangkussens voorzien, die niet op je wangen maar op je onderkaak aansluit en daardoor minder druk op je wangen zetten. Bovendien heeft het FCS een soort verend element, waardoor het opzetten van de helm een stuk gemakkelijker moet gaan.
Tot zover de theorie, nu de praktijk. Over de uitstraling van de helm zijn de meningen bij ons op de redactie verdeeld, maar dat komt ook deels omdat de helm -geheel in Arai traditie- nog maar in een paar kleurvarianten (matzwart, wit en zwart/wit) leverbaar is. In de toekomst zullen hier ongetwijfeld nog flink wat varianten aan worden toegevoegd, wat de uitstraling van de helm alleen maar ten goede zal komen. Het eerste wat opvalt als de Rebel wordt opgepakt is het gewicht, dat met 1.620 (+/- 50) gram niet bepaald aan de lichte kant is.
Net een konijnenoor, de winddoorlaat bovenop de helm
De ventilatie aan de voorkant is behoorlijk fors uitgevoerd, de kleine spoiler onder de kin moet, samen met de diffuser aan de achterkant voor de nodige stabiliteit zorgen
Ook in de diffuser is een windafvoer aangebracht
Geen afgebroken zijkapjes meer, dankzij het lipje voor demontage van het vizierVolgens Arai is een laag gewicht niet zaligmakend en is het belangrijker dat de helm, naast een homogene buitenschaal, goed is uitgebalanceerd. Om de veiligheid van de helm te garanderen maakt Arai gebruik van 5 verschillende maten buitenschalen, zodat de binnenschaal bij elke maat dezelfde bescherming biedt.
Hoewel de Rebel volgens Arai speciaal voor sportieve nakeds is ontwikkeld, valt de helm in eerste instantie juist bij Nakeds erg tegen. Dankzij het FCS wangkussen systeem is de helm erg gemakkelijk op te zetten en ontbreekt het 'te strakke' gevoel als de helm over het hoofd wordt getrokken, en zit daarna als gegoten en bovendien erg comfortabel. Bij snelheden tot zo'n 140 km/u was er geen vuiltje aan de lucht, maar daarboven wilde de helm steeds meer gaan zweven, om bij 180 km/u het gevoel te geven alsof de helm van m'n hoofd zou worden gerukt en alleen dankzij de kinband met dubbele D-sluiting daarvoor wordt behoed.
Nadat we hierover bij Arai ons beklag hebben gedaan wordt de helm op pasvorm gecontroleerd en een extra laag aan het 'peel on, peel off' wangkussen toegevoegd. Dit blijkt een goede zet te zijn geweest: de helm heeft aan comfort niet ingeboet, terwijl ook bij snelheden boven de 200 km/u de helm nu strak op m'n hoofd blijft zitten. Opmerkelijk daarbij is de stabiliteit van de helm. Waar bij dit soort snelheden het hoofd al de neiging heeft door de winddruk -in meer of mindere mate- op en neer te worden geschud is dat gedrag deze Rebel helemaal vreemd. Ongeacht de snelheid en ongeacht de wind, mijn hoofd blijft ongekend stabiel. De hoge mate van stabiliteit heeft ook als positief effect dat van het hoge gewicht van de helm tijdens het rijden nog maar amper iets te merken is.
Opmerkelijk is ook het zichtveld van het vizier, dat standaard van een Pinlock anticondens lens is voorzien. Door de zijkanten een paar graden verder door te trekken is het zicht net dat beetje breder geworden. In eerste instantie wilde het Pinlock nog wel beslaan, maar nadat dit door middel van de excentrische bevestiging wat strakker was gezet was ook hier geen sprake meer van. Ook de ventilatie is prima voor elkaar, de klepjes die bovenop de helm en in de spoiler zijn verwerkt zijn, evenals de grote winddoorlaat aan de voorkant en de kleine klepjes bovenin het vizier, eenvoudig te bedienen en bieden goede verkoeling. Daar moet wel bij worden aangetekend dat het aantal rijdagen met zomerse temperaturen nog maar minimaal is geweest.
A propos vizier, Arai heeft het wisselen van het vizier een stuk eenvoudig gemaakt door achter het zijkapje een lipje aan te brengen, dat naar voren schiet zodra het vizier helemaal wordt opengeklapt. Door het lipje naar boven te drukken wordt het vizier in het scharnierpunt iets naar buiten gedrukt, waarna het eenvoudig kan worden losgetrokken. Ook de wangstukken kunnen trouwens eenvoudig worden gedemonteerd en schoongemaakt. Positief is ook de ruimte die in de binnenschaal ter plaatse van het oor is vrijgehouden, waardoor kleine speakers van een communicatieset kunnen worden ingebouwd zonder dat deze tegen je oor gaan knellen. Het enige minpunt wat we tot dusver aan de Rebel konden ontdekken is het geluidsniveau in de helm. Arai claimt dat dankzij de kinspoiler de windruis moet zijn geminimaliseerd, maar wij hebben de helm alles behalve stil ervaren.