Triumph roept Trident 660 en Tiger Sport 660 terug: motor kan afslaan
Op 23 februari 2023 ontving Triumph een eerste garantieclaim, waarna een uitgebreid onderzoek werd gestart. Dat onderzoek leerde Triumph dat de MAP-sensor die de luchtdruk in het inlaatmanifold meet, op basis waarvan de ECU de benzine-injectie regelt, mogelijk een verkeerde waarde kan doorgeven.
De MAP-slang verbindt de MAP-sensor met het inlaatmanifold en loopt aan de linkerkant van het frame. In de slang is een interne restrictor voorzien dat het dichtst bij het inlaatmanifold is geplaatst. Als gevolg van een obstructie in die slang kan de luchtdruk in de MAP-sensor veranderen.
Als gevolg daarvan geeft de MAP-sensor dus een andere luchtdruk door naar de ECU dan de daadwerkelijke druk in het inlaatmanifold. De incorrecte data kan leiden tot een onregelmatige stationaire loop, of dat de motor afslaat, met een verhoogd risico op een crash tot gevolg.
Bij de Triumph dealer zal de MAP-slang vervangen worden door een nieuwe 3-delige slang met Triumph onderdeelnummer T1249666.