Zoeken

Yamaha geeft YZF-R125 voor 2023 grondige update

3 november 2022
Bijna 15 jaar na de lancering van de eerste YZF-R125 heeft Yamaha het kleintje Supersport voor het A1 rijbewijs een flinke update gegeven. Meest in het oog springend is het nieuwe ontwerp, waarmee de familieband met de R-serie duidelijk is versterkt, maar da's niet het enige dat voor 2023 is aangepast.

Toen Yamaha in 2008 de allereerste YZF-R125 hadden de Japanners een vooruitziende blik. In eerste instantie leek daar in een qua rijbewijswetgeving toen nog verdeeld Europa geen sterke markt voor te zijn, in tegenstelling tot Azië waar 125cc motoren niet aan te slepen zijn, maar dat veranderde toen in 2013 de nieuwe rijbewijsrichtlijn van kracht ging en de 125cc de nieuwe (A1) instapklasse werd van het gefaseerde motorrijbewijs. 

Hoewel in het A1-segment de mogelijkheden om te vernieuwen vanwege de regeltjes toch wel behoorlijk beperkt zijn - het maximum vermogen is vastgelegd, evenals de maximale verhouding tussen vermogen en gewicht - heeft Yamaha de afgelopen 15 jaar wat doorontwikkeling van de R125 betreft niet stilgezeten. 

De eerdere updates zijn echter klein bier bij wat Yamaha voor 2023 heeft bedacht. Te beginnen bij het radicaal veranderde design, dat volgens Yamaha rechtstreeks van de R7 is afgeleid. Een krachtige nieuwe multifunctionele LED-koplamp zit centraal in de M-vormige neus. 

Dankzij de ultracompacte afmetingen en het lage gewicht van de koplamp kon volgens Yamaha een zeer aerodynamische voorkuip worden gemonteerd, met zoals gezegd op de R7 geïnspireerde LED-contourverlichting, die de R125 een radicaal nieuw 'big-bike'-uiterlijk geeft, wat met de op de R1 geïnspireerde bovenste kroonplaat nog eens wordt onderstreept.



Naast het nieuwe uiterlijk heeft Yamaha nu ook de R125 van het nieuwe 5" TFT-kleurendisplay voorzien dat al eerder bij de MT-07 en Ténéré 700 is aangekondigd. Net als bij die MT en Ténéré heb je ook bij deze R de keuze uit twee grafische thema's, in dit geval "Street" en "Track". 

Het "Street"-thema omvat een centrale digitale snelheidsmeter en een toerenteller met balkjes. Onderaan het scherm is een reeks waarschuwingslampjes waaronder het knipperlicht, grootlicht, de temperatuur en meer. Het "Track"-thema is een meer circuitgerichte lay-out, met een centrale laptimer met een geheugen voor 25 ronden en daarboven een toerenteller met balkjes.

Beide schermthema's hebben een programmeerbaar schakellampje bovenaan het display. Het "Track"-thema bevat bovendien een programmeerbaar bereik voor de toerenteller, zodat je de beelden kunt aanpassen aan je rijstijl en individuele voorkeuren.

Uiteraard heeft het TFT-display Bluetooth connectiviteit, waarmee de motor aan de Yamaha MyRide app op je smartphone is te koppelen. Dat wil zeggen, als je die in de App Store of Market Place hebt gedownload. Eenmaal verbonden worden in het TFT-display alle meldingen van inkomende gesprekken en tekstberichten getoond. Via de app kunnen de belangrijkste parameters van de R125 worden bijgehouden.

Opmerkelijk is dat Yamaha de 2023 YZF-R125 van tractiecontrole heeft voorzien, dat er samen met de slip-assist koppeling en optionele quickshifter voor moet zorgen dat je te allen tijde optimale controle over het kleintje supersport hebt, ook wanneer in de regen je vol op het gas gaat en natte herfstbladeren het wegdek extra glad hebben gemaakt.