Zoeken

Wederopstanding Morbidelli ophanden?

12 december 2022
Veel grote merken blonken dit jaar op de EICMA in Milaan uit in afwezigheid, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door een armada aan nieuwe Chinese merken, waaronder MBP, dat een complete range variërend van 125cc tot 1.000cc V-twins presenteerde. En daar lijkt het niet bij te blijven, MBP wordt aan Morbidelli gelinkt.

 

Toen de Japanners zich met de automotive industrie gingen bemoeien werd er in eerste instantie nogal laatdunkend over gedaan, hoe daar alles schaamteloos werd gekopieerd, maar dat veranderde al snel toen de Japanse motorindustrie de overhand kreeg en bijna alle Europese merken een voor een het veld moesten ruimen. 

Van alle historische merken uit de beginperiode van de motorindustrie, ergens begin vorige eeuw, zijn BMW, Moto Guzzi en Royal Enfield zo'n beetje de enige merken die onafgebroken in productie zijn geweest en niet aan de Japanse invasie ten onder zijn gegaan, hoewel Enfield wel naar India werd verplaatst. 

Wie afgelopen maand op de EICMA in Milaan is geweest zou denken dat de geschiedenis zich aan het herhalen is, met dat verschil dat de dreiging nu uit China komt. Net als Japan is ook China begonnen met knip&plak, maar heeft de ook China zich in korte tijd sterk ontwikkeld. 

Toch zijn er grote verschillen tussen Japan toen en China nu. Enerzijds is de snelle ontwikkeling van de Chinese industrie een direct gevolg van de vele samenwerkingen die met name Europese fabrikanten met Chinese giganten zijn aangegaan, maar anderzijds zijn het ook de Chinese giganten die kwakkelende Europese merken van de ondergang hebben gered.

Een van die Chinese giganten is de Zhejiang Qianjiang Motorcycle Group, die erin is geslaagd Benelli succesvol een nieuw leven in te blazen - in thuisland Italië (hoofdkantoor en R&D zijn nog steeds in Pesaro gevestigd) is Benelli de afgelopen jaren het snelst groeiende merk geweest. 

QJMotor is echter ook het moederbedrijf van Keeway Motors, dat op zijn beurt nu de drijvende kracht is achter het nieuwe motormerk MBP, dat voor Moto Bologna Passione staat. MBP deelt veel van de dealers en distributeurs met Keeway, maar claimt dat de motoren in Italië zijn ontworpen, met hulp van het Keeway R&D Center in Barcelona. 

Twee van de drie meest interessante modellen die op de EICMA in Milaan werden gepresenteerd lijken echter in China al eerder onder een andere merknaam op de markt te zijn gezet. 



Te beginnen met de C1002V, een cruiser die wordt aangedreven door een 997cc V-twin, goed voor een topvermogen van 70 kW (97 pk) @ 7.600 tpm en een maximum koppel van 102 Nm bij 6.500 tpm, voorzien van KYB vering en J.Juan remmen (wat op zijn beurt de link met Keeway R&D in Barcelona verklaart). Het TFT-dashboard. Heeft connectiviteit met M-link GPS, zodat meneer Xi precies kan zien waar je uithangt. De zithoogte is met 680 mm erg laag, de topsnelheid met 198 km/u best wel hoog.

De C1002V lijkt echter verdacht veel op de Gaokin V1000 Thor, die begin dit jaar in China op de markt is gezet, maar verder geen enkele link met het QJMotor imperium lijkt te hebben. Een tweede in Milaan gepresenteerde model dat eveneens interessant voor de Europese markt zou kunnen zijn, de M502N, een 486cc paralleltwin die als twee druppels water lijkt op de Gaokin Flame 500.



Om het allemaal nog wat verwarrender te maken: de Chinese fabrikant Gaokin is momenteel al aanwezig op de globale markt, echter niet onder eigen naam maar als producent van het Oostenrijks-Japanse Brixton Motorcycles, dat op zijn beurt Brits wil overkomen. De Brixton Crossfire 500 maakt gebruik van dezelfde paralleltwin als de M502N.

Dé blikvanger van MBP op de EICMA in Milaan was echter de T1002V, die wordt aangedreven door dezelfde 997cc V-twin als de C1002V met dezelfde prestaties, maar dan voorzien van een Allroad outfit met langere veerwegen. De vering en remmen zijn eveneens van KYB en J.Juan, verder staat hij op spaakwielen in de maten 19" voor en 17" achter. Dit T1002V lijkt geen link te hebben met bestaande Chinese modellen. 

Interessante ontwikkelingen, maar wat de link nu met Morbidelli is? De naam MBP en de logo's zijn allen vastgelegd door het in Hong Kong gevestigde Powerlink Technology, een firma die tegelijkertijd ook de rechten en logo's voor "Morbidelli MBP" en Morbidelli MBP Pesaro" heeft vastgelegd. 

Morbidelli Benelli Armi (MBA) produceerde racemotoren in het eind van de jaren '70 en het begin van de jaren '80 van de vorige eeuw. Ene Graziano Rossi, die je mogelijk kent van zijn zoon, Valentino, won 3 races op een 250cc Morbidelli. 

Met MBP gelinkt aan Keeway, het zusterbedrijf van Benelli onder de QJ paraplu, is het niet ondenkbaar dat binnen afzienbare tijd Morbidelli een nieuw leven in wordt geblazen. De link is er nu al, in het Benelli museum in Pesaro is ook de Morbidelli collectie te zien. 

De meest spraakmakende Morbidelli is ongetwijfeld de in 1994 ontwikkelde V8, een innovatieve 32-kleps 847cc 90° V8 met cardanaandrijving, die zó ontzettend duur was dat 'ie economisch niet rendabel bleek te zijn om te produceren. In 2001 is de Morbidelli V8 in het Guinness Book of World Records opgenomen als 's werelds duurste motorfiets. Een reïncarnatie van de V8 onder de QJ paraplu zou megavet zijn.