Triumph 2024 Tiger 900: lat hoger gelegd, prijs ook
Toen Triumph in 2011 de Tiger 800 lanceerde was het nog met recht een échte middenklasse Allroad, met een prijskaartje dat toen nog geen tienduizend euro was. Met de komst van de nieuwe Tiger 800 familie in 2015 werd ook het prijskaartje flink aangepast, met de goedkoopste versie leverbaar vanaf € 11.390, oplopend tot € 13.590.
Na negen jaar viel het doek voor de Tiger 800, de middenklasse Allroad werd opgevolgd door de een nieuwe Tiger 900 familie, waarbij de goedkoopste versie € 13.600 ging kosten, 10 euro méér dan de duurste uitvoering van die 2015 Tiger 800.
Voor de tweede generatie Tiger 900 is de prijsverhoging nóg schokkender, met de goedkoopste uitvoering, de Tiger 900 GT, nu leverbaar vanaf € 16.595,00. Voor de GT Pro moet nog eens € 2.100,00 extra op tafel worden gelegd, terwijl voor de Tiger 900 Rally Pro maar liefst € 19.595 moet worden afgetikt. Waarmee de Tiger 900 met de beste wil van de wereld geen middenklasse motor meer mag worden genoemd.
Goed, dat gezegd hebbende, heeft Triumph de Tiger 900 familie voor modeljaar 2024 wel een stevige update gegeven. Meest opmerkelijk is de toename van koppel en vermogen, Triumph claimt een topvermogen van 108 pk, een toename van 13%, en een maximum koppel van 90 Nm, waarmee de motor dus niet meer geschikt voor het A2 rijbewijs kan worden gemaakt.
De reden? Voor de A2-rijbewijshouders is er de Tiger 660. Datzelfde argument is ook voor het schrappen van de verlaagde versies gebruikt. Om de verlaagde versies te realiseren moest de veerweg worden ingekort en dat vond Triumph een te groot compromis. "Voor wie de Tiger 900 te hoog is hebben we tegenwoordig met de Tiger 660 een goed alternatief", aldus de Triumph woordvoerder tijdens de online presentatie.
Volgens Triumph biedt het geüpdatete blok ook meer trekkracht onderin. Met zijn T-plane krukas en offset ontstekingsintervallen behoudt de Tiger 900 zijn karakteristieke en onderscheidende prestaties en geluid, terwijl hij over het hele toerenbereik betere prestaties levert en tot 9% zuiniger omspringt met brandstof.
Volledig nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen bieden volgens Triumph meer mogelijkheden in het hele assortiment, waaronder een betere remwerking voor een grotere controle en een kortere remweg. Er is ook een nieuw waarschuwingssysteem voor noodstops, dat de alarmlichten activeert als je bruusk remt en automatisch deactiveert als je wegrijdt.
Nieuwe lichten zorgen voor een opvallend silhouet, vooral 's nachts en bij slecht zicht. De nieuwe serie heeft ook een nieuw 7" TFT-dashboard, met een nieuwe layout, een nieuw menusysteem en een nieuwe USB-C cockpitlader, evenals My Triumph Bluetooth-connectiviteit als standaard op alle modellen.
Het nieuwe zadel is platter en ruimer, met verwarmde zadels op beide Pro-modellen, speciaal ontworpen voor meer comfort op lange afstanden. Op alle modellen is het zadel 20 mm in hoogte verstelbaar, en als accessoire is een verwarmd laag zadel verkrijgbaar waarmee de zadelhoogte nog eens 20 mm kan worden verlaagd. Dat betekent dat GT-modellen een potentiële zithoogte van 800 mm hebben, wat in combinatie met de smalle zadelbreedte de toegankelijkheid verbetert.
Een nieuw gedempt bevestigingssysteem voor het stuur zorgt voor een comfortabelere rit, plus de verbeterde stuurpositie op de Rally Pro, met het stuur 15 mm dichter bij de rijder, zorgt voor meer wendbaarheid, zowel zittend als staand.
De 2024 Tiger 900 familie is tot 3 modellen teruggebracht: de Tiger 900 GT, Tiger 900 GT Pro en Tiger Rally Pro. Elk model heeft een specifieke afstelling van de vering, uitrusting en elektronica.
Zo is de GT uitgerust met Marzocchi vering die met de hand volledig kan worden ingesteld, met een veerweg van 180 mm voor en 170 mm achter en een setup die is afgestemd op een uitstekende wegligging en comfort op lange ritten. De GT Pro heeft eveneens Marzocchi vering, maar dan nu met elektronisch instelbare veervoorspanning op de achtershock. De Rally Pro heeft Showa vering, uiteraard volledig instelbaar, met grotere veerwegen van 240 mm voor en 230 mm achter.
Als aanvulling op deze specifieke vering hebben de GT en GT Pro lichtgewicht gegoten lichtmetalen wielen, 19" voor en 17" achter, voor de perfecte balans tussen wegligging en offroad-capaciteiten. De Rally Pro maakt gebruik van tubeless spaakwielen met een 21" voorkant voor pure offroad-prestaties en heeft een ruime bandenkeuze.
De drie nieuwe Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Brembo Stylema remklauwen, die tot de beste in hun klasse behoren en zorgen voor een effectieve remkracht en een verfijnd hendelgevoel dat helpt om krachtig, soepel en gecontroleerd te remmen.









Geoptimaliseerd bochten-ABS en -tractiecontrole zijn standaard op alle drie de Tiger 900-modellen. Samen met het ride-by-wire kan het ondersteuningsniveau worden aangepast met vier verschillende standaard rijmodi - Road, Rain, Sport en Off-Road.
De GT Pro heeft vijf rijmodi - met de extra, instelbare Rider-modus - voor verfijnde afstelling op basis van de voorkeuren en rijstijl van de rijder. De Rally Pro heeft zes rijmodi, waarbij de extra stand Off-Road Pro het ABS-systeem en de tractiecontrole volledig uitschakelt, zodat de Tiger 900 Rally Pro zijn offroad-capaciteiten volledig kan benutten.
Het nieuwe, verbeterde remsysteem zorgt voor een optimale balans tussen de remkracht voor en achter, in harmonie met het geoptimaliseerde ABS-systeem voor de bochten, om de stabiliteit bij hard remmen te verbeteren en de remweg aanzienlijk te verkorten.
Alle drie de Tiger 900-modellen zijn uitgerust met Triumphs Slip and Assist koppeling, die dankzij z'n Slip functie ervoor zorgt dat het achterwiel niet gaat stuiteren wanneer ja hard afremt en vlot terugschakelt, en dankzij de Assist lichter te bedienen is. Da's vooral in druk stadsverkeer wel zo lekker. De Pro-modellen zijn ook uitgerust met het Triumph Shift Assist-systeem.
Het My Triumph Connectivity System is nu standaard op alle Tiger 900-modellen. Muziek, telefoon en navigatie zijn allemaal toegankelijk via het nieuwe intuïtieve en gemakkelijk af te lezen 7" TFT-scherm dat op het glas is verlijmd voor een scherp, niet-reflecterend beeld. Handvat- en zadelverwarming plus een bandenspanning controlesysteem (TPMS) zijn ook standaard op beide Pro-modellen.