Zoeken

Suzuki kondigt 25-jarig jubileummodel Hayabusa aan

3 juli 2023
Het is dit jaar exact 25 jaar geleden dat Suzuki de wereld op z'n kop zette met de GSX-R1300 Hayabusa, 's werelds eerste motor die harder dan 300 km/u moest kunnen gaan. Dat moet op passende wijze worden gevierd en dus hebben ze in Hamamatsu een speciale 25th Anniversary Edition van Busa uitgebracht, welke vanaf augustus leverbaar zal zijn.

 

Geen motor met zó'n veelbesproken reputatie als de Hayabusa, die vanwege z'n controversiële uiterlijk door motorrijders werd ofwel werd geadoreerd, ofwel werd vergruisd, maar die vooral de geschiedenis in is gegaan als 's werelds eerste motor die het onderwerp werd van een politiek debat op Europees niveau. 

Niet geremd door enige kennis van zaken (zoals bijna altijd bij politici het geval) riep het ene parlementslid nog luider dan het andere dat dit soort motoren verboden moesten worden - waar onze minister van Verkeer en Waterstaat van destijds Tineke Netelenbos zelfs op Europees niveau een oproep toe heeft gedaan. 

De roep om een verbod heeft de Hayabusa alleen maar in de kaart gespeeld, die alleen al om dat feit meteen een legende was en die status in de loop der jaren alleen maar verder heeft uitgebreid. De Hayabusa stak z'n concurrenten, de Honda Blackbird en Kawasaki ZZR1100, op alle vlakken naar de kroon. Qua topvermogen, qua topsnelheid, qua stuureigenschappen en qua aerodynamica. 

In 2007 werd de tweede generatie geïntroduceerd, een motor waarvan wij de eer hadden om er als eersten mee in Nederland te mogen rijden. Die eerste test resulteerde in het kortste filmpje ooit van nog geen twintig seconden vanaf stilstand tot topsnelheid op de Duitse Autobahn. 



De tweede generatie had een iets grotere cilinderinhoud van 1.340cc en was na de GSX-R1000 K7 het tweede model dat met de Suzuki Drive Mode Selector was uitgerust, waarmee de prestaties naar een nog hoger plan waren getild. 

Na twee decennia leek het eind van de Hayabusa nabij. Het supersport segment was volledig ingeklapt, waardoor er geen markt meer voor motoren als de Hayabusa leek te zijn en met de Euro5 emissie-eisen op de stoep verdween de motor uit het Suzuki gamma. Dat wil zeggen, in Europa, want aan de andere kant van de oceaan bleef de motor (net als de GSX-R600 en GSXR-750) gewoon leverbaar. 

Het afscheid bleek slechts van korte duur. Wat fans hadden gehoopt, maar zeker niet meer hadden verwacht, bleek in 2021 een feit te zijn, toen door Suzuki een derde generatie Hayabusa werd aangekondigd, waarmee de mythe kon worden voortgezet. 

Met de introductie van het Suzuki Intelligent Ride System was de derde generatie de meest geavanceerde Suzuki ooit, met onder andere Launch Control System, Motion Track Traction System, Anti-lift Control, en IMU en een up/down quickshifter. Dat plus een klein TFT-display tussen de traditionele grote tellers en nog handige zaken als cruise controle. Sla anders onze test uit 2021 er nog maar eens op na. 

Om het 25-jarige bestaan van de GSX-R1300 Hayabusa luister bij te zetten heeft Suzuki nu een exclusief jubileummodel uitgebracht, dat van een unieke kleurstelling en details is voorzien. De Nederlandse introductie van het 25-jarige jubileummodel staat gepland voor augustus 2023, z'n prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt.