Suzuki GSX-S1000X "Cross-over" ophanden, typegoedkeuring bevestigd
Dat Allroads een enorme populariteit genieten hoeven we waarschijnlijk niemand uit te leggen, maar het blijft wel opmerkelijk wanneer je bedenkt dat van de eigenaren het overgrote deel (zeg maar gerust 99,99%) d'r never nooit offroad mee zal gaan, een onverharde weg daargelaten dan - die met elke andere motor net zo goed is te doen.
Waarom dan een motor ontwikkelen voor iets dat nooit wordt gedaan? Kawasaki was in dat opzicht pionier en kwam met de Versys 1000, een hoogpoter met het comfort van een Allroad, maar dan puur en alleen voor de geasfalteerde weg. De motor werd in het begin nog vergruisd, maar gaandeweg maakte dat plaats voor meer en meer begrip en groeide de fiets uit tot een verkoopkanon.
Het goede idee kreeg navolging. BMW lanceerde de S 1000 XR, die als sportievere variant op de Versys 1000 kon worden gezien, terwijl Yamaha met de Tracer een soortgelijk pad als de Versys ging bewandelen. Z'n meest directe concurrent, Honda's Crosstourer V4, was daarentegen maar een kort leven beschoren en moest bij Big Red het veld ruimen voor de Africa Twin.
Suzuki lijkt nu de door Kawasaki ingezette trend in 2024 te gaan volgen met de GSX-S1000X, die als "SUV"-versie van de GSX-S1000GT kan worden gezien. Op dit moment is er nog helemaal niets van de motor bekend, behalve dat er een typegoedkeuring voor de EU is, maar als we een gok moeten doen dan vermoeden we een GSX-S1000GT met langere vering, maar dan met looks die van de V-Strom zijn afgeleid.
Wat weten we wel? In ieder geval dat de motor bestaat, getuige het feit dat Suzuki typegoedkeuring heeft gekregen binnen de EU voor een GSX-S1000X. De letter X staat bij veel fabrikanten voor cross-over, wat het idee van een hoogpoter GT bevestigt, maar ook de specificaties spreken in dat opzicht boekdelen.
Uit de certificaten blijkt dat de GSX-S1000X wordt aangedreven door dezelfde 999cc vierinlijn als de naakte en gekuipte GSX-S1000, met een topvermogen van 150 pk bij 11.000 tpm en een maximum koppel van 106 Nm bij 9.250 tpm. Het blok is gemonteerd in hetzelfde aluminium deltabox frame als de andere GSX-S1000 modellen, maar heeft wel een iets grotere wielbasis van 1.470 mm (versus 1.460 mm), wat vermoedelijk het gevolg is van de langere veerweg.
Met 2.148 mm is de GSX-S1000X is 10 mm langer dan de GT, maar is wel een stuk hoger. De documenten spreken van 1.290 mm met de ruit in de lage stand en 1.350 mm in de hoge stand. Ter illustratie: bij de GT is dat 1.215 / 1.280 mm. We hebben echter wel het idee dat het verschil meer in een hogere ruit zal zitten dan de langere veerwegen.
De GSX-S1000X is ook beduidend breder dan de GT, 925 mm in plaats van 825 mm, maar dat verschil zit 'm vermoedelijk in het feit dat in tegenstelling tot de GT bij de X de spiegels op het stuur zijn gemonteerd en dat er handkappen zijn voorzien. Tot slot het gewicht, dat is met een opgegeven 232 kilo rijklaar 6 kilo zwaarder dan de GT.