Zoeken

MV Agusta 921 S: conceptmodel voor nabije toekomst

9 november 2022
Het zal nog even duren voordat de productieversie er daadwerkelijk is, maar op de EICMA in Milaan heeft MV Agusta ons al een blik in de toekomst gegund met de presentatie van de 921 S concept, volgens de Italianen een herinterpretatie van de stijl uit het verleden met technologie van de toekomst.

Het MV Agusta 921 S-concept is volgens MV niet zozeer een verfijnde oefening in stijl, maar eerder een conceptueel voorproefje van een nieuwe categorie motorfietsen die de komende jaren ontwikkeld en gepresenteerd gaan worden.

Uitgangspunt van de projectontwikkeling was het erfgoed van MV Agusta. De wortels liggen in de geschiedenis van het bedrijf, met name in de jaren 70, toen MV Agusta veel modellen ontwikkelde die nu, een halve eeuw later, nog steeds een toonbeeld van stijl, persoonlijkheid, elegantie en technologie zijn.

Het 921 project werd afgelopen voorjaar geboren op de intuïtie van MV-goeroes Brian Gillen en Stephen Zache, die goed naar de MV Agusta 750S uit 1973 keken met als doel deze te gebruiken als basis voor een futuristisch model.

De uitdaging bij het 921-project was om buiten het traditionele kader van het retro-segment te treden, dat de neiging heeft om een ​​technisch bijgewerkte replica van een vorig model voor te stellen. Het MV Agusta-project daarentegen creëert een nieuwe technologische en ontwerp-architectuur, met oplossingen en ideeën die echt vooruitstrevend zijn. 

De 921 moest volgens Gillen en Zache geen moderne, of eigentijdse (net hoe je 't bekijken wilt) replica van de 750S worden, maar een eerbetoon aan die betoverende motor.

De lijnen van de 921 S zijn erg horizontaal, zoals dat bij caféracers van de jaren 60 en 70 ook he geval was. En ook de vormen volgen de proporties van vroeger. Het design van de motor is tot het meet elementaire gestript, om de gloednieuwe 921cc vier-in-lijn maximaal tot uitdrukking te laten komen. 

Mechanische details vormen volgens Gillen een belangrijk onderdeel van het visuele aspect. Dat komt ook door een combinatie van geavanceerde technologie en onderzoek naar de materialen. Integratie, een ander belangrijk doel van het project, komt tot uiting in de futuristische technologie, die niettemin aansluit bij het verleden.



De technische uitrusting is volgens MV hypermodern, van het chassis met oversized swingarm tot de wielen en onder de motor gepositioneerde uitlaten, tot de intrigerende aluminium kappen om de remschijven, een stylingoplossing die ook functioneel is, ze voeren lucht naar de remklauwen en zorgen ervoor dat ze sneller afkoelen. 

Het frame volgt de beroemde MV Agusta-configuratie van de nieuwe generatie, met een gelaste stalen buislatwerk en zijplaten van aluminiumlegering. De positie van het dashboard is origineel, met een cirkelvormig gedeelte zoals in het verleden maar met de toevoeging van een touchscreen. 

Rustend op de tank zorgt het ervoor dat het futuristische stuur en de mooi uit massief gefreesde stuurplaat zichtbaar blijven. Het stuur is geïnspireerd op oplossingen die worden gebruikt in tijdritten. Twee korte race-geïnspireerde semi-sturen zijn bevestigd aan het aerodynamisch gevormde centrale gedeelte gemaakt van gesmeed aluminium in gedifferentieerde secties.

Het hele kontje is gemaakt met als doel de overstap van een met Alcantara bekleed eenpersoonszadel naar een tweezitszadel te vergemakkelijken. Het duurt slechts een moment om van de ene configuratie naar de andere te gaan, en stijlcoherentie is gegarandeerd in een zeer aantrekkelijke context, ook dankzij het LED-achterlicht aan de achterkant. 

De ronde koplamp krijgt een opwindende stijlboost met een omtreksgebied van DRL's, een decoratieve metalen ring en een krachtig centraal licht. Het achterste gedeelte van de lamp is van metaal, met een gevleugeld ontwerp dat herinnert aan het vroeger om warmte af te voeren in luchtgekoelde motoren.

Wat de motor betreft, de vier-in-lijn is volledig nieuw ontworpen en levert 115,5 pk bij 7000 tpm, met een maximumkoppel van 116,5 Nm. Veel technische oplossingen dragen volgens MV bij aan de algehele prestaties, van herziene inlaatkanalen tot een efficiënter vloeistofkoelcircuit en zelfs nieuwe nokkenasprofielen, ontworpen om een ​​bijzonder progressieve gasrespons te bieden, wat het gebruiksgemak vergroot. Een secundaire as vermindert trillingen van de tweede orde. De stangen en zuigers zijn specifiek voor deze viercilinder, evenals het hele inlaatsysteem (gasklephuizen en injectoren).